Fakta

Sted:
Tromsø
Studietype:
Erfaringsbasert master
Studieform: Undervisning ved lærestedet
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
90

Informasjon er oppdatert av UiT Norges arktiske universitet

.

Om studiet

Vil du ha innsikt i bedriftsøkonomi, markedsføring og ledelse/organisasjon og anvende denne kunnskapen på praktiske problemstillinger som bedriften står overfor?

Erfaringsbasert master i strategisk ledelse og økonomi (MBA) er et studieprogram som gir studentene ledelseskompetanse innen økonomi, markedsføring, strategi og organisasjonsteori. Studentene utvikler samtidig sin digitale kompetanse gjennom nettbaserte læringsformer. Kunnskapsutviklingen i studiet tar utgangspunkt i studentenes arbeidslivserfaring. Studiet kombinerer forskningsbasert viten fra fagområdene ledelse, organisasjon, markedsføring, økonomistyring og finansiell analyse og anvender dem på praktiske problemstillinger som moderne organisasjoner står ovenfor. Nettverksbygging, erfaringsutveksling og dialog inngår derfor som viktige elementer i kunnskapsutviklingen. Mastergradsprogrammet gir studentene innsikt i vitenskapsteori, forskningsdesign og dataanalyser og etablerer forståelse for de forskjellige metoders styrker og svakheter i forhold til arbeidet med egen masteroppgave. Studentene vil gjennom masteroppgaven videreutvikle sine analytiske evner og vil oppøve evnen til å ta kunnskapsbaserte beslutninger.

Mastergradsprogrammet består av fem fagspesifikke emner (totalt 60 stp.) som er obligatoriske og en masteroppgave (30 stp.). De fagspesifikke emnene skal sikre et godt faglig og metodisk grunnlag for arbeidet med masteroppgaven, mens masteroppgaven gir studentene mulighet til å fordype seg i noen av de utfordringer som er forbundet med strategi og styringsutfordringer i moderne organisasjoner. Studiet forutsettes gjennomført på 2,5 år, hvorav 1,5 år medgår til de fagspesifikke emnene og 1 år til skriving av masteroppgaven. Det avlegges eksamen i hvert emne.

Masteroppgaven er et selvstendig faglig arbeid som krever at studentene er i stand til å behandle et bestemt tema på en faglig og presis måte. Det tas utgangspunkt i et tema og en problemstilling som faller innenfor programmets overordnede faglige profil. Hovedvekten av dette arbeidet skal gjøres i 4. og 5. semester. Oppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på to studenter.

Oppbygging av studiet:

  • Semester 1: Bed-3070: Markedsføringsledelse (10 stp.).
    Emnet gir inngående kunnskap i analyse, planlegging, gjennomføring og evaluering av markedsføringstiltak. Sentrale tema vil være produktutvikling, prissetting, distribusjon og markedskommunikasjon.
  • Semester 1: Bed-3071: Økonomisk styring og finansiell analyse (10 stp.).
    Emnet gir inngående kunnskap i finansiell analyse og ulike modeller for økonomistyring. Kandidatene får ferdigheter til å bruke og analysere økonomiske modeller samt teoretisk og praktisk innsikt i å bruke regnskap og finansiering som verktøy.
  • Semester 2: STV-3073: Moderne teorier om organisering og ledelse (10 stp.).
    Emnet gir inngående kunnskap om organisasjonsteoriens perspektiver og begreper, presenterer teorier om ledelse, organisasjonsdesign og endringsledelse, og viser hvordan disse kan anvendes i praksis.
  • Semester 2: STV-3074: Vitenskapelig metode (10 stp.).
    Emnet gir forskningsbasert kunnskap om vitenskapelige metoder og hvordan de anvendes. Emnet vektlegger utvikling og begrunnelse av vitenskapelige spørsmål, formulering av problemstilling, valg av forskningsdesign, samt krav til dokumentasjon og argumentasjonsmåter.
  • Semester 3: STV-3075: Strategi- og styringsutfordringer i næringsvirksomheter (20 stp.).
    Emnet gir en helhetlig og forskningsbasert tilnærming til strategi og virksomhetsstyring i organisasjoner. Sentrale delemner er strategiutforming, strategiimplementering og virksomhetsstyring. Det legges vekt på hvordan disse elementene kan knyttes sammen i arbeidet med å øke virksomhetens verdiskaping.
  • Semester 4/5: STV-3910 og BED-3910 Masteroppgave i strategisk ledelse og økonomi (30 stp.) Masteroppgaven innebærer anvendelse av de kunnskaper som er ervervet gjennom de fem fagspesifikke emnene. Masteroppgaven kan skrives alene eller i gruppe på maks to personer. Veiledningen kan både være kollektiv og individuell. Arbeidet med masteroppgaven kan også påbegynnes tidligere i studiet, men veiledning vil ikke bli gitt før alle obligatoriske emner er bestått.

Tabellen gir en veiledende oversikt over studieforløpet

Opptaksinformasjon

Opptak til masterutdanninger er regulert av Forskrift om opptak til UiT §§ 12.-16.

Bachelorgrad og yrkespraksis:

Søkere må, i tillegg til generell studiekompetanse, ha bachelorgrad, cand. mag.-grad, annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang, eller utdanning som iht. §3-5 i UH-loven er godkjent som jevngod med de nevnte grader eller yrkesutdanning.

I tillegg kreves det relevant yrkespraksis tilsvarende 2 år i fulltidsstilling. Med relevant yrkespraksis menes at søkeren har arbeidserfaring som kan knyttes til programmets profil eller erfaring fra arbeid med oppgaver som kan relateres til utdanningen som danner grunnlaget for opptaket.

Praksis dokumenteres med attest fra arbeidsgiver. Attesten skal inneholde stillingstittel, stillingsprosent samt start og evt. sluttdato. Selvstendig næringsvirksomhet dokumenteres med likningsattest. Relevant yrkeserfaring dokumenteres med firmaattest fra Foretaksregisteret. Du må være kvalifisert innen søknadsfristen.

Gjennomsnittskarakter C (2,5) eller bedre:
Karakteren beregnes som et vektet gjennomsnitt av alle emnene som inngår i opptaksgrunnlaget. Emner med vurderingsuttrykk 'bestått' blir ikke inkludert i beregningen.

Antall studieplasser: 60. Studiet er adgangsregulert.

Utveksling

Delstudier i utlandet er mulig. UiT, BFE-fakultetet og HSL-fakultetet har flere åpne avtaler med universiteter verden rundt. https://uit.no/utdanning/studentutvekslingUtenlandsopphold må godkjennes av Handelshøyskolen/Institutt for samfunnsvitenskap før du reiser. Endelig godkjenning ved UiT søkes med dokumentasjon på bestått eksamen i de anbefalte emnene i utlandet.

Søknadsfrist for utveksling: Vårsemesteret: 1. september/høstsemesteret: 1. februar

Informasjon om søknadsprosessen, frister, stipendmuligheter osv. finner du på universitetets sider om utveksling. For nærmere informasjon om utveksling/utenlandsopphold, kontakt fakultetskontakt/utvekslingsveileder for ditt studieprogram/fagområde.

Kvalifikasjon/tittel

Erfaringsbasert master i strategisk ledelse og økonomi