Fakta
- Alle (primær)
- Alle (ordinær)
Informasjon er oppdatert av UiT Norges arktiske universitet
.
Om studiet
Ønsker du å jobbe som lærer på ungdomsskolen eller den videregående skolen? Med dyp faglig innsikt og pedagogisk kompetanse fra lektorprogrammet, kan du bli en inspirerende og engasjert lærer som gjør en forskjell for ungdom i skolen. Du får praksis både i ungdomsskolen og i den videregående skolen fordelt i studieløpet. Studiet har et godt studentmiljø og jobbmulighetene etter endt utdanning er meget gode.Ved fullført lektorutdanning kan du få slettet deler av studielånet ditt. Les mer om dette på Lånekassen.
Vi tilbyr en utdanning med:
- Høy kvalitet - utdanningen har et godt faglig tilbud og dyktige lærere
- Mye praksis - du får 100 dager (20 uker) praksis fordelt på to lange og tre kortere praksisperioder i løpet av studiet
- To fag - du får faglig fordypning i to fag samt pedagogikk og fagdidaktikk (profesjonsfag)
Utdanningen gir deg undervisningskompetanse i de fagene du har valgt på grunnskolens ungdomstrinn og i videregående opplæring. Du lærer ikke bare fag, men også hvordan du skal undervise gjennom profesjonsfaget og praksis som er felles for alle studentene.
Læreryrket er ett av de viktigste yrkene i samfunnet. Det er et meningsfylt yrke der du hele tiden er i faglig utvikling sammen med kolleger og elever.
Fagvalg og masteroppgave:
Utdanningen er organisert i studieretninger etter hvilket fag (fag 1) du velger å spesialisere deg i og skrive din masteroppgave i. Du velger en fagkombinasjon med et fag 1 og fag 2. Mulige fag 1 er engelsk, historie, nordisk, nordsamisk på morsmålsnivå, russisk, sosiologi eller spansk. Mulige fag 2 er engelsk, historie, nordisk, nordsamisk på morsmålsnivå, religionsvitenskap, russisk, samfunnsfag, sosiologi, spansk og tysk. Valg av fag 1 og fag 2 foretas ved studiestart. Det kan bare velges mellom de fagkombinasjoner som er angitt under hver studieretning, se studieplanen/fagplanen for mulige fagkombinasjoner.
Undervisningsopplegg
Gjennom utdanningen får du erfaring med profesjonsrelevante undervisnings- og arbeidsformer.
- Forelesninger og refleksjoner omkring utvalgte temaer
- Individuelle faglitteraturstudier knyttet til konkrete problemstillinger og prosjekt
- Ulike tekstproduksjoner og oppgaveskriving som metode for læring herunder også fordypningsoppgave og masteroppgave
- Ulike digitale undervisnings- og læringsformer
- Praksis
- Presentasjoner og andre framlegg for medstudenter med respons
- Ulike andre aktiviteter i grupper
Eksamensformene vil blant annet variere mellom skoleeksamen, hjemmeoppgave, mappevurdering, muntlig eksamen, praktisk eksamen og mastergradsoppgave. Det gis bokstavkarakteren A - F (F er ikke bestått) eller bestått/ ikke bestått. Muligheten for kontinuasjonseksamen er oppgitt i de ulike emnebeskrivelsene. Se hver enkelt emnebeskrivelse for nærmere informasjon.
Opptaksinformasjon
Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse
For opptak på realkompetanse må søker være minimum 25 år (eller fylle 25 år opptaksåret).
1. Søker må ha relevant yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Minimum 3 av 5 år må være relevant yrkeserfaring, men inntil 2 av de 5 årene kan erstattes av:
- Militær-/siviltjeneste (førstegangstjeneste), inntil ett år.
- Relevant utdanning fra videregående skole, folkehøgskole eller tilsvarende
- Relevant arbeid (tillitsverv, organisasjonsarbeid, politisk arbeid).
- Omsorgsarbeid for egne barn kan telle inntil ett år totalt (ikke ett år for hvert barn).
2. For lektor i språk og samfunnsfag regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning:
- Arbeid fra folkehøgskoler, videregående opplæring (assistent, lærervikar), grunnskole, barnehage (assistent), skolefritidsordning, barnevernsinstitusjon, fritidstilbud for barn, idrettslag o.l.
- Skoler med relevant linje/fag for utdanningen, som for eksempel barne- og ungdomsarbeider.
- Arbeid med formidling på museum, kultursentre, vitensentre eller tilsvarende formidlingsarenaer fortrinnsvis rettet mot barn og unge.
3. Realkompetansesøkere må dokumentere følgende faglige minstekrav:
- Norsk på nivå med generell studiekompetanse (393 timer)
- Engelsk på nivå med generell studiekompetanse (224 timer)
- Matematikk på nivå med generell studiekompetanse (140 timer)
Anbefalte forkunnskaper i språk:
Studenter som ønsker å ta engelsk bør ha forkunnskaper i engelsk som tilsvarer studiekompetansenivå (140 timer).
Studenter som ønsker å ta russisk, spansk eller tysk bør ha forkunnskaper tilsvarende Vg2.
Merk at anbefalte forkunnskaper ikke er nødvendig for å kvalifisere til opptak.
Studiet er adgangsregulert. Studieplasser totalt: 60 (Høsten 2024 kom alle kvalifiserte søkere inn.)
Politiattest og skikkethetsvurdering
Søkere som tas opp på utdanningen, må legge frem politiattest, jamfør Forskrift om opptak til høgre utdanning, Kapittel 6. Det foretas skikkethetsvurdering av studenter i alle deler av utdanningen, både på universitetet og ved praksisskolen, i henhold til Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. Skikkethetsvurdering utføres som en helhetsvurdering av studentenes faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer.
Innpassing
Studenter som er tatt opp på utdanningen, kan søke innpassing av relevante emner med bestått eksamen. Innpassing kan gis under forutsetning av at alle krav til progresjon og emner tilfredsstilles. Innpassing av emner vil nødvendigvis ikke føre til en reduksjon av studietiden. Fordypningsoppgaver som skal innpasses må vurderes opp mot kravet for bestått for tilsvarende oppgaver som inngår i lektorutdanninga.
Læringsutbytte
Som lektor i språk og samfunnsfag lærer du å formidle fagkunnskap på en engasjerende og inspirerende måte til elever i ungdomsskolen og videregående skole. Du får kunnskap om vitenskapelige problemstillinger, forskningsteorier og -metoder i faglige, pedagogiske og fagdidaktiske spørsmål. Du kan se sammenhengen mellom vitenskapsfag og hvordan disse undervises i skolen. Du lærer også å reflektere over etiske problemstillinger knyttet til læreryrket.
Du lærer å vurdere og dokumentere elevers læring og får kunnskap om arbeid med videreutvikling av grunnleggende ferdigheter. Gjennom tilbakemelding kan du bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling. Du får kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling, læring og rettigheter i ulike sosiale og kulturelle kontekster.
Klasseledelse i en sammensatt elevgruppe er viktig. Du lærer å planlegge og lede undervisning som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser som kan gi elevene en positiv opplevelse av fagene. Du lærer å benytte digitale verktøy i undervisning, planlegging og kommunikasjon samt veilede unge i deres digitale hverdag. Du får kunnskap om å bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket. Studiet gir deg en forståelse for skolens mandat, gjeldende lov- og læreplanverk, opplæringsløpet og opplæringens verdigrunnlag.
Du får avansert kunnskap i det fagområdet du skriver masteroppgave om. Du kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset og profesjonsrelevant forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Karrieremuligheter
Utveksling
Delstudier i utlandet gjør deg ekstra attraktiv på
arbeidsmarkedet. Utenlandsopphold gir deg økt læringsutbytte,
bedre språkkunnskaper, unike opplevelser og internasjonal
erfaring.
Vi har utvekslingsavtaler med utenlandske universitet hvor du kan
ta emner i ditt masterfag som godkjennes som en del av studiet
etterpå. Vi tar forbehold om hvilke emner det utenlandske
universitetet kan tilby. Det forutsettes at du har avlagt eksamen
i minst 60 studiepoeng før du reiser ut. Før utreise må du ha en
forhåndsgodkjenning, det vil si at faglærer må forhåndsgodkjenne
de emnene du skal ta i løpet av utenlandsoppholdet og som skal
godkjennes som en del av studiet. Endelig godkjenning ved UiT
søkes med dokumentasjon på bestått eksamen i de anbefalte emnene
du har tatt i utlandet. I planen for den enkelte studieretning er
det angitt når du kan reise ut, i hvilket omfang og hvilke emner
som kan inngå i et utenlandsopphold. Profesjonsfaget må tas ved
et norsk lærested.
Vi tar forbehold om hvilke emner det utenlandske universitetet kan tilby. Utenlandsoppholdet må godkjennes av instituttet før du reiser. Endelig godkjenning ved UiT søkes med dokumentasjon på bestått eksamen i de anbefalte emnene i utlandet. For nærmere informasjon om søkeprosessen, frister og stipendmuligheter, se universitetets nettsider om studentutveksling eller kontakt veileder for ditt masterfag.
Søknadsfrist for utveksling i vårsemesteret er 1. september.
Søknadsfrist for utveksling i høstsemesteret er 1. februar.