Fakta

Sted:
Harstad
Studietype:
Bachelor, 3 år
Studieform: Undervisning ved lærestedet
Studietempo: Heltid
Studiepoeng:
180
Søknadsfrist: 15. april
Opptakskrav: GENS
Poenggrenser 2022:
  • Alle (primær)
  • Alle (ordinær)
Studieplasser: 50
Søknadskode (SO): 186470

Informasjon er oppdatert av UiT Norges arktiske universitet

13. februar 2023.

Om studiet

Liker du å være kreativ og utvikle nye løsninger? Vil du jobbe med markedsføring? Er du interessert i hva som skaper godt samarbeid? Studiet i ledelse, innovasjon og marked gir deg et godt grunnlag for å jobbe med dette. Du lærer blant annet hvordan økonomi og markedsføring henger sammen, hvordan du bruker sosiale medier som verktøy og hva som skal til for å bli en god leder.

Bachelorstudiet i ledelse, innovasjon og marked er et treårig studium. Utdanningen fokuserer på emner innen ledelse, innovasjon og markedsføring, og skal gjøre deg i stand til å lede organisasjoner og mennesker, til å gjennomføre innovasjonsprosesser, og til å utvikle markedsføringsstrategier.

Utdanningen vil også gi deg grunnleggende kunnskap innen økonomi, strategi og metodefag, og dermed allsidigheten til å kunne jobbe med kombinasjonen av flere fag i bredere arbeidsoppgaver, slik som i bedriftsrådgivning eller konsulentarbeid.

Tredje studieår kan studentene velge å dra på et utvekslingsopphold i utlandet, evt bare et semester (høst eller vår).

Undervisningsopplegg

Forelesninger og seminarer.

Se emnebeskrivelsene for mer informasjon.

Opptaksinformasjon

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Krav til realkompetanse

Søkeren må ha yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av:

  • Militær-/siviltjeneste (førstegangstjeneste), inntil ett år
  • Relevant utdanning fra videregående skole, folkehøgskole eller tilsvarende
  • Relevant ulønnet arbeid (tillitsverv, organisasjonsarbeid, politiker)
  • Omsorgsarbeid for egne barn kan telle inntil ett år.

Videre gjelder følgende faglige krav:

  • Norsk fra Vg2 (videregående kurs I fra Reform -94)
  • Engelsk fra Vg1 (grunnkurs fra Reform -94)

Søknadsfristen er 1. mars for søkere med realkompetanse. For nærmere informasjon om krav til realkompetanse, se her.

Antall studieplasser: 40. Studiet er adgangsregulert.

Læringsutbytte

Etter bestått studieprogram har kandidaten følgende læringsutbytte:

Kunnskap:
En bachelor i ledelse, innovasjon og marked har:

  • bred og oppdatert kunnskap om emner som personalledelse, organisasjonsteori, organisasjonspsykologi og HRM.
  • bred og oppdatert kunnskap om kreativitet, innovasjon, bedriftsutvikling, intraprenørskap og entreprenørskap.
  • bred og oppdatert kunnskap om markedsføring og markedsføringsteorier, som servicemarkedsføring, digital markedsføring og forbrukeratferd.
  • kunnskap om hvordan strategier utvikles, hvordan virksomheter organiseres og ledes, og hvordan virksomheter kan bidra til å styrke den forsyningskjede de er en del av.
  • grunnleggende kunnskaper i vitenskapsteori, anvendt metode og, internasjonal politikk for å kunne identifisere utfordringer og trender, for dermed å kunne iverksette fornuftige tiltak som kan redusere skader eller sikre fremgang.
  • kunnskap om fagområdenes historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.

Ferdigheter:
En bachelor i ledelse, innovasjon og marked kan:

  • gjennom teoretisk forståelse for ledelse, innovasjon og markedsføring, samt kompetanse i samfunnsvitenskapelige metoder, innhente og analysere informasjon om et bredt spekter av problemstillinger, og ut fra dette skrive rapporter og prosjektoppgaver.
  • anvende kunnskap relatert til ledelse, innovasjon og markedsføring på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg ved ulike utfordringer.
  • kunne identifisere utfordringer og trender, for dermed å kunne foreslå og iverksette tiltak for å møte disse.
  • beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer.
  • gjennomføre innovasjonsprosesser, utvikle markedsføringsstrategier, utforme og styre prosjekter og lede medarbeidere.
  • bruke økonomiske styringsverktøy og analysere regnskap.

Generell kompetanse:
En bachelor i ledelse, innovasjon og marked kan:

  • planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, og gjøre selvstendige vurderinger av organisatoriske og markedsrelaterte problemstillinger, og slik sett bidra til utvikling av virksomheter.
  • gjøre kritiske refleksjoner rundt hvilken betydning ledelses-, innovasjons og markedsføringsfaget har for virksomheter og samfunnet.
  • formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig.

Karrieremuligheter

Studieprogrammet i ledelse, innovasjon og marked er rettet mot dem som har interesse for ledelse, markedsføring og innovasjon i bedrifter. Studiet er først og fremst tilpasset det private næringslivet, men kandidatene kan også være interessante for offentlig sektor. Utdannelsen kvalifiserer først og fremst til ulike mellomlederroller innen handels- og industribedrifter i inn- og utland.

Utveksling

UiT Norges arktiske universitet gir deg mange muligheter til å ta deler av studiene dine som utvekslingsstudent ved et utenlandsk lærested. Ta skrittet! Utforsk hvordan du søker om utveksling og hvor du kan dra.

I en verden som blir stadig mer globalisert, er internasjonale erfaringer gull verdt. Et utvekslingsopphold i utlandet vil utvide din personlige og faglige horisont.

Ved å lære et annet utdanningssystem og en ny kultur å kjenne vil du begynne å se livet med andre øyne. En forandring kan være forfriskende, og det vil gi deg impulser som kan påvirke karrierevalgene dine.

Bachelorgradsprogrammene ved Handelshøgskolen åpner opp for utenlandsopphold i femte og sjette semester. Informasjon om søknadsfrister, og alt annet som er viktig å tenke på, finner du her.

Kvalifikasjon/tittel

BACHELOR I LEDELSE, INNOVASJON OG MARKED

Alle utdanninger innen