Fakta
Informasjon er oppdatert av UiT Norges arktiske universitet
8. januar 2024.
Om studiet
Masteren i hørelære går over 2 år der kjerneelementene er gehørtrening og undervisning i hørelære. Det er lagt stor vekt på undervisningspraksis gjennom hele studiet. Andre musikkteoretiske emner som er relevant for hovedområdet, vil ha en vesentlig plass i studieforløpet. Slike emner er pianospill, satslære og musikalsk analyse. Musikkonservatoriet har som mål med denne masteren å utdanne nytenkende og kreative pedagoger med kritiske, selvstendige og reflekterte holdninger til egen faglig virksomhet.
Kjerneelementene er hørelære og undervisning i hørelære. Andre musikkteoretiske emner som er relevant for hovedområdet, vil ha en vesentlig plass i studieforløpet. Slike emner er pianospill, satslære og musikalsk analyse. Masteroppgaven består av et selvstendig skriftlig arbeid.
Gruppeundervisning, individuell og nettbasert undervisning. Enkeltemner kan gjennomføres som samlingsbaserte studier. En stor del av studentens arbeidstid vil gå med til egenøving i hørelære og disipliner knyttet til dette.
Utvikling av pedagogiske ferdigheter skjer gjennom observasjon av undervisning og selvstendig undervisningspraksis med individuell veiledning. Føring av rapporter og praksislogg.
Valgemner kan være relevante emner som tilbys ved Universitetet i Tromsø, innpassing av emner fra andre institusjoner eller emner spesielt relatert til masterprogrammet. Ved valg av slike emner gir det kandidaten ytterligere kompetanse til å undervise på videregående skole og høyere nivå.
Undervisningsopplegg
Studiet er samlingsbasert med 8 samlinger med 3 dagers varighet begge studieår. I andre studieår vil undervisningsorganiseringen variere avhengig av hvilke valgemner som tilbys og den enkelte students progresjon i arbeidet med masteroppgaven.
Undervisningen i vitenskapsteori og metode gir grunnlag for arbeid med masteroppgaven. Undervisningen i hørelæredidaktikk bygger på studentens undervisningsferdigheter i hørelære. Undervisningen vil foregå i grupper og individuelt. Sentralt i didaktikkemnene er sammenhengen mellom didaktisk teori og praktiske-didaktiske ferdigheter.
All undervisning vil bygge på studentaktiv læring og læringsfremmende vurderingsformer. Kjønn-, inkludering- og mangfoldsperspektiver står sentralt i mastergradens pedagogiske grunnlagstenkning.
Opptaksinformasjon
Opptakskravet til studiet er bachelorgrad i musikk eller tilsvarende utdanning samt godkjent opptaksprøve. Det må inngå minimum 80 studiepoeng i pedagogiske og utøvende emner i musikk.
For søkere med annen utdanning vil det være aktuelt med dokumentasjon/opptaksprøve av egenferdigheter i hørelære.
Opptaksprøven består av to deler:
1. En skriftlig fremstilling på ca 800-1000 ord som beskriver motivasjon for studiet og tanker om tema for masteroppgaven.
2. Praktisk prøve der søker med utgangspunkt i oppgitt emne, skal undervise en gruppe elever i faget hørelære. Etterfølgende intervju.
Rangering av søkere skjer på grunnlag av en total vurdering. Studentene må ha meget gode faglige forutsetninger og evne til refleksjon og fordypning gjennom selvstendig arbeid. Generelt gode ferdigheter i pianospill er en fordel.
Studiet er adgangsregulert.
Oppstart av studiet er avhengig av tilstrekkelig antall studenter.
Læringsutbytte
Etter bestått studium skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskaper:
- kan analysere og drøfte sine pedagogiske intensjoner med utgangspunkt i pedagogisk og hørelæredidaktisk teori
- kan realisere og formidle sine pedagogiske intensjoner med en tydelig profil
- kan vise selvstendighet i møte med ulike pedagogiske situasjoner
- kan anvende kunnskap til å utvide sitt pedagogiske og musikalske perspektiv og gjennomføre selvstendige pedagogiske utviklings- eller forskerarbeid
Ferdigheter:
- kan ta ledende rolle i utviklingen av hørelærefagets innhold og utforming
- har gode egenferdigheter i hørelærefagets forskjellige disipliner
- har gode ferdigheter på piano
- har utviklet evne til selvstendig arbeid som hørelærepedagog på forskjellige nivåer
Kompetanse:
- kan analysere og forholde seg kritisk til materiale fra pedagogiske utviklingsarbeid og forskning, og bruke dette i sitt arbeid
- har en kritisk, selvstendig og reflektert holdning til egen faglig virksomhet
- kan integrere pedagogisk forskning og erfarings basert viten omkring undervisningsmetoder med innsikt i utøving og pedagogiske ferdigheter
Karrieremuligheter
Lærer i videregående skole, folkehøgskole og andre utdanningsinstitusjoner.
Utveksling
Det legges opp til muligheter for utveksling 3. og/eller 4. semester. Musikkonservatoriet har relevante kvalitetssikrede avtaler om utveksling med eksempelvis Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Kongelige Danske Musikkonservatorium, Royal Concervatory Den Haag, Conservatorio “Arrigo Boito” i Parma og Musikhögskolan i Malmö.