Nøkkelinformasjon

Lærestedets logo
Lærestedets logo

Studiested

Tromsø

Nivå

Årsstudium

Studiepoeng

60

Semester

2

Studieform

Undervisning ved lærestedet

Studietempo

Heltid

Om studiet

Forfatterstudium 1 retter seg mot personer som ønsker å utvikle sitt skrivetalent og evne til å vurdere litterær tekst. I løpet av studiet vil studentene skrive tekster i ulike sjangre og tradisjoner og få tilbakemeldinger fra medstudenter og forfattere på egne tekster. Studiet har 8 samlinger i løpet av studieåret. Forfatterstudiet ved UiT Norges arktiske universitet ligger på Kunstakademiet midt i Tromsø sentrum, og er det første forfatterstudiet i Norge som har utviklet et studieprogram i skrivekunst ved et kunstakademi. Forfatterstudiet er samlingsbasert, noe som gjør at studiet tiltrekker seg studenter med stor variasjon i alder, bosted og erfaring. Studiet består av intensive samlinger med tekstverkstedet i sentrum kombinert med lengre lese- og skriveperioder. Til tekstverkstedet inviteres etablerte skandinaviske forfattere. Forfatterstudiet tilbyr i øyeblikket tre årsstudier: Forfatterstudium 1, Forfatterstudium 2 og Forfatterstudium 3 . Forfatterstudium 3 er foreløpig del av en prøveordning som skal evalueres før det konkluderes om videreføring. Forfatterstudium 1 og 3 tilbys samme år: 2022, 2024, 2026 osv (her tas det igjen forbehold om hvorvidt Forfatterstudium 3 videreføres), mens Forfatterstudium 2 tilbys 2021, 2023, 2025 osv. Forfatterstudium 1 og 3 vil ha samlinger i samme uke, med 1-2 felles undervisningsdager.

Studiet tar sikte på å utvikle den enkelte students skapende skriveevne og evne til å vurdere litterær tekst. Studentene vil i løpet av året få i oppgave å skrive tekster i ulike sjangere og tradisjoner, og sjangerrelevante problemstillinger vil bli drøftet i møte med den enkelte students tekst. Det vil være størst fokus på poesi og prosa.

«Ureine» skrivepraksiser som bevisst jobber kontrært i forhold til sjangrene tas opp i løpet av året. Studiet gir grunnleggende kjennskap til det litterære språkets virkemidler og egenart, utviklingen av de ulike litterære sjangrene og kjennskap til ulik lese- og skrivepraksis.

Sjangre det gis undervisning i:

  • Lyrikk (2 samlinger)
  • Essayistikk (1 samling)
  • Prosa (novelle/roman/kortprosa) (2 samlinger)
  • Dramatikk (1 samling)
  • Sjangeruavhengige skrivepraksiser/konseptuell skriving/digital litteratur (1 samling)
  • Kreativ lesning/kritikk (1 samling)

Undervisningsopplegg

Studiet er samlingsbasert, med åtte samlinger av fire dagers varighet i løpet av studieåret. Undervisningen gis i form av forelesninger, seminarer, verksgjennomganger og tekstverksted. Med verksgjennomgang menes kollektive nærlesinger av etablerte forfatterskap. Tekstverkstedet utgjør kjernen i undervisningen. Det blir gitt sjangerrelevante skriveoppgaver mellom samlingene. I tekstverkstedene blir nyskrevne tekster lest kritisk av medstudenter, lærere og gjesteforelesere. Til verksgjennomgangene og arbeidet i tekstverkstedene inviteres etablerte skandinaviske forfattere.

Arbeidskrav som må være oppfylt før studenten kan avlegge eksamen:

  • Deltakelse i minst 80 % av undervisningen
  • Innlevering av 10 - 15 sider nyskrevet/bearbeidet tekst til hver samling

Eksamen består av:

  • Innlevering av 20 - 30 sider bearbeidet litterær tekst.

Eksamen vurderes med Bestått/Ikke bestått.

Kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.

Ved kontinuasjonseksamen skal kandidaten levere en bearbeidet versjon av den teksten/de tekstene som ikke ble bestått ved ordinær eksamen.

Opptakskrav

  1. Generell studiekompetanse eller realkompetanse
  2. Bestått opptaksprøve

Opptaksinformasjon

Generell studiekompetanse eller realkompetanse

Bestått opptaksprøve

Opptaksprøven består av:

  • 10 - 15 sider skjønnlitterær tekst
  • Motivasjonsbrev på maksimum to sider, inneholdende:
    • Kort kommentar til innsendt tekst; er teksten(e) ferdig(e), under arbeid, hvordan søkeren har jobbet med dem
    • Kort beskrivelse av hva lesning betyr og har betydd for søkeren og egen skriving
    • Kort beskrivelse av eventuelle erfaringer fra litterære sammenhenger
    • Kort beskrivelse av forventninger til studiet

Tekst og motivasjonsbrev skal være skrevet på et skandinavisk språk.

Dersom grafiske/visuelle/formelle avvik ikke er en del av uttrykket, ønskes følgende formatering: 4,8 cm øvre og nedre marg, 4,4 cm venstre og høyre marg, rett høyre marg, 12 pkt. tegn, linjeavstand 1,5.

Vennligst last opp tekstprøve og motivasjonsbrev som et samlet dokument i PDF-format på Søknadsweb.

Krav til realkompetanse:

Søkeren må ha relevant yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av:

  • Militær-/siviltjeneste (førstegangstjeneste), inntil ett år
  • Relevant utdanning fra videregående skole, folkehøgskole eller tilsvarende
  • Relevant ulønnet arbeid (tillitsverv organisasjonsarbeid, politiker)
  • Omsorgsarbeid for egne barn kan telle inntil ett år

For studiet Forfatterstudium 1 regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning:

  • Bokutgivelse underlagt redaksjonell bearbeidelse. Redaksjonell bearbeidelse skal kunne dokumenteres.
  • Skriveerfaring generelt
  • Publisering av tekster i tidsskrift,
  • Antologier
  • Konsulentuttalelser fra forlag.

Videre gjelder følgende faglige krav:

  • Norsk fra Vg2 (videregående kurs I fra Reform -94)
  • Engelsk fra Vg1 (grunnkurs fra Reform -94)

Eller tilsvarende kompetanse i norsk og engelsk.

For nærmere informasjon om krav til realkompetanse, se UiT sin infoside om opptak

Studiet er adgangsregulert.

Læringsutbytte

Etter bestått studium skal kandidaten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

  • Studenten skal ha grunnleggende kjennskap Det litterære språkets virkemidler og egenart
  • Utviklingen av de ulike litterære sjangrene, og forståelse for hvordan de er blitt praktisert og praktiseres
  • Ulike skrive- og lesepraksiser
  • Digital publisering
  • De grunnleggende rammebetingelsene i det norske bokmarkedet, og vilkårene for forfattere og utgivere i Norge

Ferdigheter

Studenten skal:

  • Kunne benytte ulike litterære sjangre i egen skriving
  • Vise dristighet og evne til å eksperimentere i skriveprosessen
  • Kunne reflektere om forholdet mellom den litterære formen og stoffet
  • Ha erfaring med fremføring av egne tekster

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • Kunne lese og gi relevant tilbakemelding på uferdig tekst i en gruppe
  • Kunne nyttiggjøre seg tilbakemeldinger på egen tekst i videre skrivearbeid

Karrieremuligheter

Studiet er relevant for arbeid som skjønnlitterær forfatter, litteratur- og kulturformidler, journalistikk og litteraturkritikk, bibliotek, media, forlag, reklame eller skoleverket

Kvalifikasjon/tittel

Årsenhet, AFK

Alle utdanninger innen