Fakta
Alta/Narvik
- Alle (primær)
- Alle (ordinær)
Bodø
- Alle (primær)
- Alle (ordinær)
Informasjon er oppdatert av UiT Norges arktiske universitet
31. januar 2024.
Om studiet
Som ingeniør i datateknikk kan du bidra til å løse mange spennende utfordringer nasjonalt og internasjonalt, som bærekraft og det grønne skiftet, utvikling innen helse og omsorg, utdanning, finans, sikkerhet, eller generelt innen teknologi. Vi omgir oss med mengder av store og små gjenstander som styres av programvare og du blir en av oss som forstår hvordan det virker. I studiet vil du lære å programmere, implementere løsninger, konstruere, drifte, og vedlikeholde programvare for mobiltelefoner, datamaskiner, spill, simulering, kunstig intelligens, ehelse for å nevne noe.
Datateknikk er en 3-årig ingeniørutdanning som tilbys både i Narvik, Alta (kun først år, etterpå i Narvik) og Bodø.
Ferdige kandidater vil bli tildelt graden bachelor i ingeniørfag - datateknikk. Studiet har som hensikt å gi en bred utdanning innen datateknologi med mulighet for å velge faglige profiler innen:
- IoT og eHelseteknologi
- Skytjenester, web-, og mobilapplikasjoner
- Kunstig intelligens
Dataingeniørene skal på en effektiv måte kunne løse datafaglige oppgaver i bedrifter, næringsliv og i det offentlige ved hjelp av moderne datateknologi. De skal kunne utvikle og integrere datatekniske systemer og programmer for ulike behov, administrere datanettverk og andre datatekniske installasjoner og drive brukerstøtte og opplæring. De skal også ha den nødvendige teoretiske basis for raskt å kunne tilegne seg ny kunnskap, nye metoder og ny datateknologi.
Studiet har mange emner som bygger på hverandre. Siden programmering er sentral i studiet blir det viet mye oppmerksomhet til dette i starten og du vil lære fra bunnen og opp om programmeringsspråk som Python, C#, PHP, m.fl. Deretter blir databaser og web sentralt og etter det kommer mer krevende emner som datakommunikasjon og sikkerhet, systemutvikling, mobilprogrammering, datamaskingrafikk, kunstig intelligens m.fl.
Mange emner består av obligatorisk praktisk arbeid og/eller praktiske prosjekter, dette gir studentene praktiske erfaringer som kommer til god nytte i arbeidslivet.
Ferdigheter som studenter sitter igjen med etter endt studie er høyt etterspurt av næringsliv lokalt og nasjonalt. Siste semester på Bachelor domineres av selvstendig arbeid i bacheloroppgaven. I denne arbeides det gjerne med en oppgave som er gitt fra industrien og kan handle om å lage nye deler til eksisterende systemer, nye systemer som ikke fins enda, mobile løsninger med VR for å nevne noe. Våre studenter har de siste årene gjennomført bacheloroppgaver hos flere kommuner, brann og redning, Sykehus, flybransjen, og industri og næringsliv i mange varianter.
Undervisningsopplegg
Undervisningsformer
Det benyttes problembasert læring, forelesninger, laboratorieoppgaver, med omvendt klasserom som pedagogisk metode. Forelesninger kan også være videoopptak med presentasjon av fagstoff. Alle forelesninger og timeplanfestede aktiviteter gjøres det opptak av, og de fleste andre aktiviteter som laboratorieoppgaver e.l. blir også gjort opptak av når hensiktsmessig. Opptak publiseres gjennom LMS og er tilgjengelig for studenter innen de emner dette angår. Disse aktiviteter kan også være tilgjengelig på dedikerte nettmøter. Undervisningen bygger på relevant forskning og utvikling og faglig utviklingsarbeid innen emnene.
Læringsaktiviteter
Det benyttes flere ulike læringsaktiviteter. De mest brukte læringsaktiviteter er selvstendige øvingsoppgaver, øvingsoppgaver i grupper, prosjektoppgaver i grupper, selvstendige laboratorieoppgaver og laboratorieoppgaver i grupper. Andre læringsaktiviteter som presentasjoner demonstrasjoner, og ekskursjoner forekommer. Det vises til den enkelte emnebeskrivelse for detaljer om læringsaktiviteter.
Vurderingsformer
Det benyttes skriftlig eksamen, digital eksamen, muntlig eksamen og mappevurdering. I mappevurdering kan det inngå flere vurderingsformer som karaktersatte arbeider og oppgaver og flervalgsoppgaver under tilsyn. Vurdering av prosjektoppgaver inngår også som en del av vurderingsformer. Det benyttes i all hovedsak karakterskala A til F og Bestått/Ikke Bestått i henhold til Universitets- og Høgskolerådets beskrivelser.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse, og Matematikk
(R1+R2) og Fysikk 1 (HING)
Flere opptaksveier: Mangler du studiekompetanse,
nødvendige realfag eller har fagbrev kan du likevel kvalifisere
for opptak til ingeniørstudier. Sjekk hva som gjelder for deg
Opptaksinformasjon
Generell studiekompetanse eller realkompetanse, og Matematikk (R1+R2) og Fysikk 1 (HING)
Søkere som kan dokumentere ett av følgende kvalifiserer også for
opptak:
- generell studiekompetanse og bestått realfagkurs, eller
- bestått 1-årig forkurs for ingeniørutdanning, eller
- 2-årig teknisk fagskole etter rammeplan fastsatt av
departementet 1998/99 og tidligere studieordninger
Flere opptaksveier: Mangler du studiekompetanse, nødvendige realfag eller har fagbrev kan du likevel kvalifisere for opptak til ingeniørstudier. Sjekk hva som gjelder for deg
Søkere som er over 25 år eller eldre i opptaksåret, kan søke opptak på grunnlag av realkompetanse. Søknadsfrist: 1. mars
Krav til realkompetanse:
Søkeren må ha relevant yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til
heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av:
- Militær-/siviltjeneste (førstegangstjeneste), inntil ett år
- Relevant utdanning fra videregående skole, folkehøgskole eller
tilsvarende
- Relevant ulønnet arbeid (tillitsverv, organisasjonsarbeid,
politiker)
- Omsorgsarbeid for egne barn kan telle inntil ett år.
*) Relevant yrkeserfaring kan være innenfor fagområder som danner grunnlag for fag-/svenneprøve til Ingeniør Datateknikk via Y-vei.
Spesielle opptakskrav (HING) er absolutt og må dokumenteres. All dokumentasjon (arbeidsattester, fagbrev, eksamener mv.) må lastes opp innen søknadsfristen som er 1. mars for realkompetansesøkere. Unntak er eksamener/praksis som avvikles i løpet av våren - som kan ettersendes innen 1. juli.
Studiet tilbys også som Y-vei og 3-semester studiested Narvik - søknad via lokal søknadsweb på uit.no.
Læringsutbytte
Se nærmere beskrivelse av læringsutbytte i siste versjon av studieplanen.
Karrieremuligheter
IKT griper inn i alle deler av samfunnet, både innenfor offentlig og privat sektor, og det er behov for dataingeniører "på begge sider av bordet", dvs. både på produksjons- og forbrukersiden.
Programvareutvikling, blant annet for internett, spill og e-Helse, kunstig intelligens, finansielle virksomheder.
Dersom du er interessert i programvareutvikling kan du bli systemutvikler / programvareutvikler i bedrifter som produserer programvare for salg, eller som en del av en utviklingsavdeling i en større bedrift. Du vil garantert komme i berøring av internettbaserte og mobile produkter/ løsninger.
Drift: Datanettverkene og utstyret koblet til dette (hub-er, rutere, servere etc.) trenger kontinuerlig vedlikehold og oppgradering. Du kan bli ansatt i en bedrift som har driftsansvaret for andre, eller være direkte tilknyttet en større bedrift sin driftsavdeling.
Konsulentvirksomhet: Rådgiving i forbindelse med valg av løsninger, utvikling av kravspesifikasjoner.
Support/salg: Kunnskapen du tilegner deg som datastudent gir deg kunnskap som gjør at du raskt kan sette deg inn i ulike produkter. Flere av våre tidligere studenter jobber i kombinasjonsstillinger i utvikler / kundestøtte funksjoner hos noen av de større program utviklingsselskapene (Oracle / Telenor / Rational).
Relaterte yrker: Dataingeniør, Spilldesigner, Spillprogrammerer, Webdesigner, Programvareutvikler, Driftsansvarlig, Kundestøtte