Nøkkelinformasjon

Logoen til TISIP Fagskole
Logoen til TISIP Fagskole

Lærested

Studiested

Trondheim

Nivå

Høyere fagskolegrad

Studiepoeng

120.0

Semester

4

Kostnader

150 000,-

Studieform

Nettstudium

Studietempo

Heltid, deltid

Søknadsfrist

20. august

Oppstartsdato

20. august

Godkjenninger

  • Nokut
  • Lånekassen

Om studiet

Nettbasert studium i IT-drift

Studiet utdanner deg til å kunne ha driftsansvar i en mindre bedrift, driftsansvar sammen med andre i en større bedrift eller arbeide med IT-støtte på første og/eller andre linje.

Du får også generelle kunnskaper om andre relaterte områder innen IT slik at du kan kommunisere godt med andre IT-faglige personer. Studiet dekker områder som IT-drift, programmering og databaser, IT sikkerhet og planlegging av IT-systemer og ressursforvaltning.

Du skal på egen hånd kunne administrere og overvåke små nettverk og mellomstore nettverk sammen med annet IT-personell.

Studiet krever ikke store forkunnskaper innen IT, men du må være lærevillig og motivert for å lykkes.

Tilbudet består av 4 semester (à 30 studiepoeng, totalt 120 sp):

Første semester - IT-introduksjon (5 enkeltemner)

  • Grunnleggende IT og digitalisering
  • Office 365
  • Datakommunikasjon og infrastruktur
  • Databaser
  • Introduksjon til programmering med Python

Andre semester - IT-drift (5 enkeltemner)

  • Digital sikkerhet
  • Programmering i Java
  • Azure
  • Drift av Windows Server
  • Virtualisering av servere og nettverk

Tredje semester - IT-drift og programmering (5 enkeltemner)

  • Infrastructure as Code
  • Automatisering i PowerShell
  • Forvaltning av programvareprodukter og markedsforståelse
  • Linux
  • Webprogrammering i PHP

Fjerde semester - IT-drift og prosjekt

  • Forvaltning av digitale tjenester
  • Cybersikkerhet og etisk hacking
  • Microsoft 365 for systemansvarlige
  • Avsluttende prosjekt (12 studiepoeng)

Opptaksinformasjon

Det formelle opptakskravet for fagskoleutdanningen er:

  1. fullført og bestått videregående opplæring - generell studiekompetanse/studieforberedende
    (i henhold til prøveordning, F-02-13, gjeldende fra 4.9.2013)
  2. fullført og bestått videregående opplæring - fag- og yrkeskompetanse innen
    IKT servicefag.

Søkere med annen utdanning og/eller praksis enn beskrevet ovenfor kan få vurdert sin realkompetanse for eventuelt opptak. Vurdering av realkompetanse reguleres etter egne retningslinjer.

Søkere som tilfredsstiller det generelle opptakskravet i punkt a og b ovenfor skal ikke få vurdert sin realkompetanse.

Vurdering av realkompetanse foretas av rektor i samarbeid med studieleder.

For å få godkjent realkompetanse må søkeren:

  • være gammel nok til å kunne ha fullført videregående opplæring, vanligvis 19 år eller eldre.

I tillegg må søkeren oppfylle ett av følgende krav:

  • ha relevant praksis og realkompetanse i fag tilsvarende yrkesfaget (IKT-servicefag) i videregående opplæring
  • ha erfaring/praksis som dekker læreplanen for videregående opplæring som gir fullført og bestått videregående opplæring - generell studiekompetanse/studieforberedende

Erfaring/praksis som kan gi realkompetanse for yrkesfaget (IKT-servicefag) er f. eks:

  • erfaring i planlegging, gjennomføring og dokumentasjon ved anskaffelse, installasjon, drift og vedlikehold av IKT-systemer
  • erfaring i bruker- og driftsstøtte, service og samhandling med brukere og leverandører av IKT-systemer og -tjenester. Erfaring i dokumentasjon, veiledning og problemløsning.
  • relevant praksis i IT-butikk/små-elektriskbutikk, ansvarlig for nettsted, arrangements­komité for LAN-party, mye bruk av PC og ulike programmer i jobb, drifting av nettverk, programmerer.

Listen er ikke uttømmende.
 

Studenten må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk og engelsk til å kunne gjennomføre studiet. Dette fordi man må tilegne seg kunnskap ved å lese, skrive og forstå innhold i faglitteratur. Engelsk faglitteratur forekommer også. Ferdighetene skal ligge på et nivå som tilsvarer den kompetansen som oppnås ved Norsk/Engelsk VG1 (studieforberedende), Norsk/Engelsk VG2 (yrkesfaglige utdanningsprogram) og vurderes opp mot kompetansemålene. Alternativt kan søkeren ha tatt test i norsk høyere nivå - og ha bestått Bergenstesten.