Nøkkelinformasjon
Nivå
Høyere fagskolegradStudiepoeng
120.0Semester
Kostnader
995000
Studieform
Undervisning ved lærestedetStudietempo
HeltidGodkjenninger
- Nokut
- Lånekassen
Om studiet
STUDIEPLASS | ARENDAL, NORGE
Airline Ready Programmet tar deg fra ingen eller lite flyerfaring til å ha alle sertifikater og rettigheter som kreves for å kunne jobbe som First Officer (Styrmann) for Europeiske flyselskap.
Utdanningen tar 20 måneder å fullføre.
STARTDATOER
-
20 Februar 2023 (ledige plasser)
-
20 August 2023 (ledige plasser)
BESKRIVELSE AV UTDANNELSEN
Airline Ready Program er en omfattende integrert pilotutdanning hvor teori og flyleksjoner blir vevd sammen, noe som gir deg en spennende variasjon mellom akademiske studier og praktisk flyging.
Når du uteksamineres fra First Officer Program kommer du til å ha følgende sertifikater og kvalifikasjoner:
- EASA CPL(A) | Commercial Pilot License, Airplane med
- Instrument Rating (IR)
- Multi Engine Piston (MEP) Rating
- EASA ATPL(A) Teorieksamen | Airline Transport Pilot License Theory
- EASA APS MCC | Airline Pilot Standard Multi Crew Cooperation
LÅNEKASSEN
OSM Aviation Academy er en godkjent fagskole, noe som innebærer at man kan søke om studiestøtte hos Lånekassen dersom man er Norsk student på OSM Aviation Academy i Arendal (les mer).
FØR DU KAN SENDE INN DIN SØKNAD
- Du må ha fylt 18 år
- Generell studiekompetanse fra videregående eller motsvarende (les mer)
- Få godkjent resultat på vår Opptaksprøve (Pilot Aptitude Test) (online opptakstest, les mer)
- Bli godkjent på en "EASA Class 1 medical examination" før du starter på utdannelsen (les mer)'
PRIS OG BETALINGSPLAN
Airline Ready Programmet koster 995 000 NOK og betalingene er delt opp i fire deler, en i starten av hver termin. En registreringsavgift på 25 000 NOK vil bli fakturert i samband med positiv opptaksbeskjed. Registreringsavgiften må betales før vi kan sikre deg en plass.
- Registreringsavgift - 25 000 NOK
- Første termin - 242 500 NOK
- Andre termin - 242 500 NOK
- Tredje termin - 242 500 NOK
- Fjerde termin - 242 500 NOK
TREDJEPARTS KOSTNADER
- Pilot Aptitude Test
- EASA Class 1 medisinsk undersøkelse
- EASA Class 1 fornyelse (etter 12 måneder)
- CAA eksamen og sertifikatavgifter (Luftfartstilsynet)
- Type rating*
**Noen flyselskaper forventer at nyansatte betaler for sin egen type rating, mens andre flyselskaper betaler for den og skriver en avtale hvor man forplikter seg til å jobbe hos dem i ett visst antall år. Disse to hoved løsningene varierer med tilgang og etterspørsel, med andre ord vil det være større sannsynlighet for at flyselskapene tilbyr å betale for type ratingen dersom det er stor etterspørsel etter piloter.
Undervisningsopplegg
Uavhengig av om du starter høst eller vår vil du i løpet av 20 måneder ha alle sertifikater du trenger for å starte en karriere som pilot i et flyselskap (CPL ME/IR with frozen ATPL).
Uavhengig av når du starter opp vil du i løpet av de 20 månedene studiet tar å gjennomføre, ha vært gjennom akkurat de samme teorifagene og akkurat det samme flyprogrammet, og dermed ha alle sertifikater du trenger for å starte en karriere som pilot i et flyselskap.
OPPSTART PÅ HØSTEN
Starter du i august, vil du gå gjennom to semestre med teoriundervisning (ATPL teori) før du starter ditt flyprogram.
OPPSTART PÅ VÅREN
Starter du i februar vil du ha ett semester med teoriundervisning før du starter første del av flyprogrammet. Deretter vil du ha et nytt semester med teoriundervisning før flyprogrammet avsluttes.
PÅ FØRSTE SKOLEDAG VIL DU MOTTA:
/ Uniform
/ Pilotbag
/ Ipad
– Med ATPL bøker i Ibook (PadPilot)
– ForeFlight EFB
/ Bose Headset
/ Velkomstgave med diverse
/ Annet relevant utstyr for teori og flyving

TEORIUNDERVISNING
I løpet av programmet vil du delta på klasseromsundervisning i 14 emner fordelt på to semestre. I tillegg vil du lære om kjernepilotkompetansen, Knowledge Skills and Attitude (KSA) gjennom databasert opplæring (CBT), instruktørledede orienteringer, selvstudier og flyving.
Ved OSM Aviation Academy bruker vi moderne digitale hjelpemidler og utstyr. For ATPL-teorien bruker vi e-bøker utviklet av PadPilot i tillegg til Ipad med Jeppview og Forflight under flyvingen.
FASE 1
- Principles of Flight (POF)
- General Navigation (GNAV)
- Meteorology (MET)
- Airframes, Powerplants, and Systems (ASP)
- Air Law (ALW)
- Communications (COM) – IFR and VFR
- Knowledge, Skills & Attitudes
FASE 2
- Performance (PER)
- Radio Navigation (RNAV)
- Flight Planning and Monitoring (FPM)
- Instrumentation (INS)
- Operational Procedures (OPP)
- Human Performance and limitations (HPL)
- Mass and Balance (M&B)
FLYPROGRAM
FASE 1 & 2 (C172 Glass Cockpit)
I de første stadiene av flytrening vil du gjennomføre alle flyturene dine i Visual Meteorological Conditions (VMC), og fly ved bruk av ekstern referanse og et kart. I de tidlige stadiene vil hovedfokuset være å mestre de fire grunnprinsippene for flyging (klatring, nedstigning, svinger og fly rett). Etter hvert som du utvikler deg vil du begynne å lære hvordan du lander flyet og bli dyktig nok til å gjøre din første soloflyvning.
FASE 3 (C172 Glass Cockpit)
De følgende stadiene vil ytterligere øke ferdighetene dine i navigasjon og mer komplekse manøvrer. Du begynner å fly lenger unna hjemmebasen din og blir stadig tryggere på å håndtere flyet.
FASE 4 (C172/DA42 & B737NG Sim)
I fase 4 vil du begynne å praktisere det som kalles instrumentflyging. Dette betyr at du vil fly i og over skyene, eller med en visningsbegrensende enhet som bare lar deg se innsiden av cockpiten. Målet med denne delen av programmet er å gjøre deg i stand til å fly på samme måte som flyselskaper opererer, og følger «veier i himmelen» og forhåndsdefinerte ruter som brukes for å fly under Instrument Flight Rules (IFR).
Mot de siste stadiene av flytreningen din vil du oppgradere til et tomotors fly. Så snart du mestrer det grunnleggende i dette flyet fokuserer mye av treningen på å håndtere ulike unormale prosedyrer og nødsituasjoner. Du vil bli trent i å fly med kun én av de to motorene i drift og bli enda dyktigere med problemløsning i krevende situasjoner.
FASE 5 (B737NG SIM)
Helt på slutten av den første opplæringen er det tid for Airline Pilot Standard (APS) Multi-Crew Cooperation (MCC) kurs. På dette stadiet vil du jobbe side om side med en av klassekameratene dine. Å jobbe som et team og løse komplekse treningsscenarier er en av favorittdelene av opplæringen for mange elever.
Advanced Upset Prevention and Recovery Training (A-UPRT)
Opplæringen inkluderer den praktiske og teoretiske opplæringen som kreves for at piloter skal bli UPRT-godkjent.
UPRT er et krav fra EASA for kommersielle piloter.
Type Rating og Operatior Conversion Course*
*Med forbehold om vellykket opptak hos partnerflyselskapet, og krav til mannskap (B737 og B787).
Opptakskrav
OPPTAKSKRAV
FOR Å STARTE PÅ PILOTSTUDIET HOS OSS MÅ DU:
-
Være over 18 år
-
Ha fullført videregående skole, ha fagbrev eller komme inn via realkompetanse
-
Fyller du 23 år i oppstartsåret kan vi godkjenne opptak på bakgrunn av bestått opptaksprøve + en realkompetansevurdering
-
-
Bestå vår opptaksprøve
-
Gjennomføre og bestå flymedisinsk undersøkelse klasse 1 før studiestart
-
Ha plettfri vandel
-
- Det er ikke krav til politiattest for å starte på pilotutdanning, men du må vise politiattest for å få adgang til flyplasser når du søker jobb i flyselskap
**I løpet av den første uken på skolen gjennomfører alle studenter et forberedende kurs i matematikk og fysikk. Kursene er skapt for deg som student slik at du får frisket opp relevant kunnskap, som vil gi deg de beste forutsetningene for en flygende start på utdanningen hos OSM Aviation Academy.
Karrieremuligheter
Over 80% av piloter utdannet hos oss er i relevant jobb 1 år etter endt utdannelse. Ifølge Boeing er behovet for nye piloter enormt i årene som kommer, og bare i Europa trengs 115 000 nye piloter de neste årene.
NORSE + OSM AVIATION ACADEMY
(Vårt 2. Offisersprogram)
Vi samarbeider med Norse Atlantic Airways gjennom et kadettprogram som skal forberede studentene våre på en fremtidig karriere i langdistanseflyene. Norse driver lavprisflyvninger mellom Europa og Nord-Amerika med 15 moderne og mer miljøvennlige Boeing 787 Dreamliner-fly.
NORWEGIAN + OSM AVIATION ACADEMY
(First Officersprogram)
Vi er glade for å kunngjøre at Norwegian og OSM Aviation Academy har signert en eksklusiv avtale for å ytterligere styrke deres langvarige partnerskap.
OSM AA skal trene neste generasjon Cadet First Officers for Norwegian på ‘Airline Ready’ pilotprogrammet.
Etter vellykket eksamen vil utvalgte kandidater få muligheten til å bli med Norwegian som flyr B737 NG & MAX som First Officer.
Norwegian er et stort og ekspanderende lavprisselskap som opererer fly med en ordre på 50+30 Boeing B737 Max – Norwegian tilbyr en høyfrekvent innenlandsflyrute innenfor Skandinavia og Finland, og til forretningsdestinasjoner som London, samt til ferier destinasjoner i Middelhavet og Kanariøyene, og transporterte over 30 millioner mennesker i 2016.
JOBB HOS OSM AVIATION ACADEMY
Kan du tenke deg å bli flyinstruktør? Vi søker alltid etter flinke instruktører som kan bidra med å utvikle vår skole ytterligere. Som flyinstruktør hos oss blir du en del av et ungt og fremoverlent miljø, hvor målet er å utdanne de beste pilotene.
Å jobbe som flyinstruktør gjør deg til en mer erfaren pilot, du vil være en leder og veileder for dine studenter, og du vil opparbeide deg flytimer.
Noe for deg?
VI HJELPER DEG MED FORBEREDELSER TIL DITT JOBBINTERVJU
Vi tilbyr et karrierehjelp program for alle studenter som fullfører det integrerte programmet her på OSM Aviation Academy. Dette innebærer at studenter som tidligere har studert hos oss, kan komme tilbake å få oppfrisket kunnskapene sine. De kan få delta i et simulert jobbintervju, få tips fra erfarne instruktører og fly i vår Boeing 737NG simulator.
Vi er ufattelig stolt av våre studenter. Vi har fra første rad fulgt deres personlige utvikling, med alle de utfordringene en pilot utdannelse har å by på. Vi lever på et motto om at våre studenter er våre fremtidige kollegaer, noe som reflekterer kompetansen og dyktigheten på våre uteksaminerte studenter.
Karrierehjelp programmet viser at vi har stor tro på våre studenter. Vi vet at de mottar den beste pilot opplæringen og at de er profesjonelle i det de gjør. Karrierehjelp programmet ble opprettet for å sørge for at våre studenter blir ivaretatt frem til de lander sin første jobb som pilot.