Fakta
Informasjon oppdatert
11. januar 2024.
Om studiet
Ta Norges eneste bachelor i digital markedsføring og ledelse! Lurer du på hvordan man jobber med markedsplan og merkevarebygging for å treffe forbrukeren med effektive budskap? Hvordan merkevareledelse og sterke merkevarer skaper verdi? Og hvordan digitalisering innvirker på samfunnet? Da er denne yrkesrettede bachelorgraden noe for deg!
Studiet er svært yrkesrettet og legger til rette for stor grad av valgfrihet med 30 studiepoeng frie emner, og som en av få utdanninger i Norge, tilbyr vi internship som del av bachelorgraden. Dette er en unik mulighet til å opparbeide deg erfaring og kompetanse som er høyt verdsatt i arbeidslivet. Første studieår på dette studiet er identisk med årsstudiet i digital markedsføring hos oss.
Opptakskrav
Opptakskravet er generell studiekompetanse. Du kan også søke med 23/5-regelen eller realkompetanse.
Læringsutbytte
På dette studiet lærer du blant annet om:
- hvordan du planlegger og gjennomfører en markedsplan og jobber med merkevarebygging
- hvordan produkter og tjenester utvikles og markedsføres via tradisjonelle metoder og digitale flater
- hvordan den (digitale) forbrukeren tenker, og dermed tar beslutninger, og hvordan bedriften kan treffe forbrukeren med et effektivt budskap
- hvordan du kan organisere og lede en virksomhet eller et prosjekt, både strategisk og taktisk
- hvordan kunder og bedrifter tar valg og påvirkes av økonomiske, politiske, teknologiske og miljømessige rammebetingelser både nasjonalt og internasjonalt
- hvordan bedrifter jobber med og kommuniserer sine aktiviteter på en etisk forsvarlig og bærekraftig måte
- hvordan digitalisering innvirker på samfunnet og hvordan den digitale utviklingen kan forklares i et historisk perspektiv
Videre studier
En bachelor i digital markedsføring og ledelse er en døråpner til videre studier. Du kan etter endt studie søke på mastergradsprogrammer ved læresteder både i Norge og i utlandet. Noen eksempler på spesialiseringer på masternivå:
- Strategisk markedsføringsledelse
- Merkevareledelse
- Innovasjonasledelse
- Marketing & creativity
- Marketing science
Karrieremuligheter
Relevante arbeidsgivere finnes blant i:
- Reklame- og mediebyråer
- Kommunale og statlige etater
- Digitale innholdsproduksjonsbyråer
- Markedsavdelingen i store og mellomstore bedrifter
- HR-avdelingen i store og mellomstore bedrifter
- Oppstartsbedrifter
Typiske titler i en markedsavdeling kan være:
- Produktsjef
- Brand manager
- Digital markedsfører
- Markedsanalytiker
- Markedssjef
- Innholdsprodusent
- SOME-ansvarlig
Utveksling
Det er mulig å ta ett semetser på utveksling.