Fakta

Lærested:
Sted:
Nettstudier
Studietype:
Årsstudium
Pris:

77200

Studieform: Nettstudium
Studietempo: Heltid, deltid
Studiepoeng:
60

Informasjon oppdatert

23. juli 2024.

Om studiet

Jobber du med markedsføring og har behov for økt forståelse for forbrukerpsykologi og -adferd? Dette er kompetanse som stadig blir viktigere i markedsavdelinger, og med årsstudiet i markedsføring og forbrukerpsykologi får du en grundig innføring i markedsføringsstrategier og hvordan du kan forstå og påvirke forbrukeratferd.

Årsstudium i markedsføring og forbrukerpsykologi gir innsikt i hvordan forbrukere tenker og handler, noe som er essensielt for å utvikle effektive markedsføringsstrategier. I en digital tidsalder hvor forbrukeratferd raskt endrer seg og kan måles, blir forståelsen av psykologiske faktorer bak kjøpsbeslutninger stadig viktigere. Denne kunnskapen gjør det mulig å tilpasse markedsføringstiltak, øke kundetilfredshet og drive lønnsomt tross høy konkurranse.

Undervisningsopplegg

Hva lærer du?

Årsstudiet fokuserer på emner som markedsføring, forbrukerpsykologi og kommunikasjon, samt digital markedsføring og markedskommunikasjon. Studenter utforsker dybden av forbrukeratferd og beslutningsprosesser gjennom bedømmings- og beslutningspsykologi, samt mikroøkonomiske prinsipper med psykologisk tilnærming. Ved å tilegne seg kunnskap om forbrukerpsykologi vil studenten lære hvordan å nå ut mer effektivt med markedsføringskampanjer og oppnå viktige måltall.

På dette studiet lærer du blant annet om:

  • Markedsføringsstrategier: du får innsikt i utvikling og implementering av effektive markedsføringsstrategier.
  • Forbrukerpsykologi: du forstår de psykologiske faktorene som påvirker forbrukeradferd og beslutningsprosesser.
  • Digital markedsføring: du lærer om digitale markedsføringskanaler og hvordan å utnytte disse for å nå ønskede målgrupper.
  • Markedskommunikasjon: du utvikler ferdigheter i kommunikasjon og markedsføringskampanjer.
  • Analysering av markedsplaner: du bruker praktiske casestudier for å analysere og evaluere markedsplaner og kampanjer.
  • Tverrfaglig kunnskap: du kombinerer prinsipper fra økonomi, administrasjon og psykologi for en helhetlig forståelse av markedsføring.

Videre studier

Videre studier ved Oslo Nye Høyskole kan være:

  • Bachelor i økonomi og administrasjon
  • Bachelor i digital markedsføring og ledelse
  • Bachelor i anvendt psykologi

Potensielle bachelorgrader på andre høyskoler/universiteter:

  • Bachelor i innovasjon og entreprenørskap
  • Bachelor i markedsføring og ledelse
  • Bachelor i markedsføring, innovasjon og ledelse
  • Bachelor i markedsføringsledelse

Karrieremuligheter

Et årsstudium i markedsføring og forbrukerpsykologi gir et solid grunnlag for arbeidslivet, med et bredt spekter av karrieremuligheter på tvers av bransjer og sektorer. Du kan jobbe med markedsanalyser og strategisk planlegging i bransjer som reklame og detaljhandel. Du kan også gjennomføre oppgaver innen digital markedsføring, forbrukerforskning og merkevarebygging.

Etter endt årsstudium i prosjektledelse kan du jobbe som for eksempel:

  • Markedsføringskonsulent
  • Digital markedsfører
  • Forbrukeranalytiker
  • Kampanjeleder
  • Innholdsmarkedsfører