Fakta

Lærested:
Sted:
Nettstudier
Studietype:
Årsstudium
Pris:

75 000

Studieform: Nettstudium
Studietempo: Heltid, deltid
Oppstart: Fleksibel oppstart
Studiepoeng:
60
Søknadsfrist: Løpende

Informasjon oppdatert

12. januar 2024.

Om studiet

Ønsker du en spennende utdanning innen markedsføring og forståelse for hvordan digitalisering påvirker verdiskapning for bedrifter? Da er årsstudium i digital forretningsforståelse og markedsføring et perfekt valg! I dette programmet får du innblikk i temaer som business analytics, sosiale medier, merkevareledelse og digitale forretningsmodeller.

Årsstudiet passer for deg som enten er i startfasen av et utdanningsløp, eller som allerede er yrkesaktiv og ønsker å bygge på med mer kunnskap innen dette fagfeltet, med fokus på digital kompetanse. Studiet har høy relevans for flere deler av arbeidslivet.

Det arrangeres én frivillig samling hvert semester, og informasjon om når dette blir får du ved semesterstart. Her vil fagansatte ved institutt for økonomi og administrasjon forelese om forskjellige fagrelevante temaer. Samlingen er åpen for deltakelse for studenter på alle studieår og er en fin mulighet til å treffe medstudenter og danne nettverk. Samlingen avholdes i Oslo og går over én dag.

Undervisningsopplegg

Læringsplattformen Qybele blir ditt viktigste verktøy under studiene. Her får du tilgang til en rekke ulike læremidler, som digitale forelesninger, oppgaver og tekster. I Qybele har du gode muligheter til å danne kollokviegrupper og kommunisere med dine medstudenter, og få personlig veiledning. I tillegg vil en studentrådgiver følge deg gjennom hele studietiden. 

Læringsutbytte

Årsstudiet kombinerer klassiske økonomisk-administrative emner som bedriftsøkonomi, markedsføring og merkevareledelse, PR og omdømme med nyere, digitalfokuserte emner som business analytics, innføring i digital markedsføring og digital transformation management. Alle emnene er obligatoriske og utgjør til sammen 60 studiepoeng.

På dette studiet lærer du blant annet om: 

  • grunnleggende bedriftsøkonomi og hvordan ta lønnsomme beslutninger
  • hvordan påvirkes mennesker til å hente inn informasjon, danne seg holdinger og dermed ta valg i en kjøpssituasjon
  • hvordan bedrifters forretningsmodeller endrer seg som følge av digital transformasjon
  • hvordan sosiale medier kan brukes effektivt av bedrifter til å nå ut til målgruppene sine og formidle sine budskap
  • hvordan du kan analysere markedsføringskampanjer for å vurdere om de har lykkes eller ikke

Videre studier

Årsstudiet tar utgangspunkt i næringslivets behov, og gir innblikk i konkrete problemstillinger som du til daglig kan møte i en virksomhet. Våre undervisere har betydelig næringslivserfaring og relevant faglig bakgrunn. Studiet egner seg både som tilleggsutdanning og som starten av et lengre utdanningsløp på bachelor- og masternivå.

Karrieremuligheter

Årsstudiet gir deg en formell kompetanse innen markedsføring og digitalisering, og er en sikker investering for fremtiden. Nærmest uavhengig av hvilken bransje eller karriere du sikter deg inn mot, vil kunnskap om digital forretningsforståelse og markedsføring være nyttig å ha med seg.

Velger du å gå videre til vårt bachelorprogram i digital markedsføring og ledelse, kan du etter endt utdanning gå inn i stillinger som blant annet markedsfører, markedssjef, digital markedsfører, prosjektleder, kundekonsulent og markedskonsulent.