Fakta
Informasjon oppdatert
6. januar 2025.
Om studiet
Studiet forbereder lærere på norskfaglige utfordringer i et flerkulturelt og multimedialt samfunn, med fokus på teori, didaktikk og praksis. Studiet er rettet mot undervisning på mellom- og ungdomstrinnet.
Studiet har en fagdidaktisk tilnærming til norskfaget med fokus på litteratur, sakprosa, språkkunnskap, lese- og skriveopplæring, vurderingsformer og digitale verktøy. Tilpasset opplæring og flerkulturelle perspektiver er gjennomgående.
Studentene lærer å analysere, vurdere og formulere faglige problemstillinger, evaluere arbeid og diskutere vurderingskriterier. Vurdering er sentralt, med utprøving av ulike metoder i litteratur og språk.
Arbeidskravene kombinerer arbeid med egne elever og refleksjon gjennom diskusjoner og rapporter. Emne 1 vektlegger elevtekster, vurdering og språklige emner. Emne 2 fokuserer på skjønnlitteratur, muntlige ferdigheter, nynorskdidaktikk og egen skriving.
Dette studietilbudet er tilknyttet strategien Kompetanse for kvalitet.