Fakta

Sted:
Studiested Pilestredet
Studietype:
Årsstudium
Studieform: Undervisning ved lærestedet, samlingsbasert
Studietempo: Deltid
Oppstart: Høst
Studiepoeng:
30
Søknadsfrist: 15. april

Informasjon oppdatert

6. januar 2025.

Om studiet

Studiet forbereder lærere på norskfaglige utfordringer i et flerkulturelt og multimedialt samfunn, med fokus på teori, didaktikk og praksis. Studiet er rettet mot undervisning på mellom- og ungdomstrinnet.

Studiet har en fagdidaktisk tilnærming til norskfaget med fokus på litteratur, sakprosa, språkkunnskap, lese- og skriveopplæring, vurderingsformer og digitale verktøy. Tilpasset opplæring og flerkulturelle perspektiver er gjennomgående.

Studentene lærer å analysere, vurdere og formulere faglige problemstillinger, evaluere arbeid og diskutere vurderingskriterier. Vurdering er sentralt, med utprøving av ulike metoder i litteratur og språk.

Arbeidskravene kombinerer arbeid med egne elever og refleksjon gjennom diskusjoner og rapporter. Emne 1 vektlegger elevtekster, vurdering og språklige emner. Emne 2 fokuserer på skjønnlitteratur, muntlige ferdigheter, nynorskdidaktikk og egen skriving.

Dette studietilbudet er tilknyttet strategien Kompetanse for kvalitet.

Kvalifikasjon/tittel

Lærer