Fakta
Informasjon oppdatert
6. januar 2025.
Om studiet
Videreutdanning som gir kompetanse i å møte norskfaglige utfordringer i et flerkulturelt og multimedialt samfunn. Studiet er for lærere med mindre enn 30 studiepoeng i norsk.
Studiet består av to emner à 15 studiepoeng. Emne 1 fokuserer på grunnleggende lese- og skriveopplæring, språket som system og bruk. Emne 2 bygger videre med vekt på videreutvikling av lese- og skriveferdigheter, litteratur og litterær danning.
Flerspråklighet, andrespråkslæring og interkulturelle perspektiver er gjennomgående temaer. Studiet kombinerer praksis, teori og didaktisk refleksjon, med arbeidsmåter tilpasset 1.–7. trinn, inkludert praktisk-estetiske metoder.
Målet er å forberede lærere på norskfaglige utfordringer i et flerkulturelt og multimedialt samfunn, med fokus på tilpasset opplæring, vurdering og digitale verktøy.
Dette studietilbudet tilhører strategien Kompetanse for kvalitet