Fakta

Sted:
Nettbasert
Studietype:
Årsstudium
Studieform: Nettstudium
Studietempo: Deltid
Oppstart: Høst
Studiepoeng:
30
Søknadsfrist: 15. april

Informasjon oppdatert

7. januar 2025.

Om studiet

Lær hvordan medier og teknologi påvirker barns lek og læring i dette studiet, og få innsikt i aktiv bruk av digitale verktøy i læringsprosesser. Studiet er en del av Utdanningsdirektoratets tilbud til barnehagelærere.

Studiet gir barnehagelærere forståelse og kunnskap om mediekulturer og teknologis påvirkning på barns lek, oppvekst og læring.

Studiet dekker hovedtemaer som:

  1. Kunnskapsbasert bruk av teknologi i barnehager.
  2. Etiske vurderinger knyttet til personvern, privatliv og dokumentasjon.
  3. Grunnlagsdokumenter for digitale praksiser i barnehagen.
  4. Digital dømmekraft med forståelse for etiske og juridiske perspektiver.
  5. Digitale danningsprosesser med kritisk refleksjon og forståelse for teknologisk påvirkningskraft.
  6. Bruk av teknologi i inkluderende praksis.

Gjennom studiet vil du tilegne deg digitale ferdigheter og lære å bruke disse i barns lek og læringsprosesser. Studiet tar utgangspunkt i Rammeplanens føringer(Regjeringen.no) om at barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring, og utvikler din kritiske refleksjon og evne til digital dømmekraft gjennom praktisk utprøving, refleksjon og diskusjon i egen praksis.

Dette studietilbudet er tilknyttet strategien Kompetanse for fremtidens barnehage.