Nøkkelinformasjon

Lærestedets logo
Lærestedets logo

Studiested

Nettstudier

Nivå

Fagskolegrad

Studiepoeng

60.0

Semester

2

Kostnader

Sjekk nettsidene

Studieform

Nettstudium

Studietempo

Heltid, deltid

Om studiet

Praktisk utdanning hvor du lærer å skape sømløse kundereiser og -opplevelser med gode brukerinteraksjoner for ethvert produkt. Ved å jobbe med relevante oppgaver og prosjekter utvikler du din kompetanse i tråd med bransjens beste standarder.

Etterspørselen etter tjenestedesignere øker i takt med bedrifters behov for å forbedre tjenester med kundens perspektiv i fokus. Dette krever forståelse for interaksjon med sluttbrukere, som er kjernen i tjenestedesign.

Studiet gir deg ferdigheter i å skreddersy kundeopplevelser gjennom bruker-research, kartlegging av kundereiser, service blueprints, idéutvikling og prototyping. Du lærer kreativ problemløsning og hvordan digitale teknologier kan integreres i tjenestedesign, med vekt på digital transformasjon og kundens opplevelse.

Les mer og se oversikt over emner på www.noroff.no.

Undervisningsopplegg

Det første semesteret gir deg en praktisk forståelse av prinsipper, metoder og verktøy for å skape innovative tjenestedesigns. Du vil få omfattende opplæring i å identifisere hvilke kundeproblemer som trenger nye løsninger, og hvordan du samler innsikt for å komme opp med nye ideer. Basert på idéutviklingen vil du utvikle dine ferdigheter i å skape konsepter og prototyper for testing. Det undervises også i ulike visualiserings- og tegnemetoder som er sentrale for å designe tjenester, og for å skape service design blueprints og gode kundereiser og -opplevelser.

Det andre semesteret bygger videre på disse grunnferdighetene, og er innrettet slik at du kan videreutvikle den allerede tilegnede kjernekompetansen din i mer avanserte prosjekter. Du lærer å planlegge og fasilitere workshops, som er et nøkkelverktøy for å bringe ulike aktørers perspektiver inn i tjenestedesign. Med flere innspill kan nye produkter og tilpassede brukerreiser settes ut i livet. Utforming av service proposals og planlegging av fremtidige tjenestedesignprosjekter står også sentralt i dette semesteret.

Hvert semester innebærer arbeid på et omfattende prosjekt med innleveringer underveis. Begge semestrene avsluttes med en innlevering og evaluering av prosjektet du har jobbet med.

Opptakskrav

Noroff har løpende opptak og søknadene behandles derfor i den rekkefølgen de kommer inn. Det vil si at jo tidligere du søker, desto tidligere kan du sikre deg studieplass.

For å kvalifisere deg for studiet må du ha generell studiekompetanse, yrkeskompetanse eller yrkesrettet utdanning med fag-/svennebrev. Det kan også søkes på grunnlag av realkompetanse.  

Benytt vårt online søknadsskjema og les om søknadsprosessen på www.noroff.no.

Karrieremuligheter

Etter studiet i anvendt maskinlæring kan du blant annet jobbe som:

  • Service Designer
  • UX/UI Designer (with a Service Design focus)
  • Customer Experience Analyst
  • Design or User Researcher
  • Innovation Coordinator
  • Project Coordinator in Service Design
  • Business Analyst
  • Service Strategy Consultant
  • Process Improvement Specialist