Fakta

Lærested:
Sted:
NLA Høgskolen Bergen
Studietype:
Årsstudium og kortere
Pris:

Uten studieavgift for barnehagelærere. Ordinær studie- og semesteravgift for andre studenter. Les mer på nla.no

Studieform: Nett- og samlingsbasert
Studietempo: Deltid
Oppstart: Høst
Studiepoeng:
30
Søknadsfrist: 15. april

Informasjon oppdatert

7. februar 2025.

Om studiet

Videreutdanning i spesialpedagogikk for lærere og barnehagelærere er en nettbasert videreutdanning med samlinger i Bergen for deg som jobber som lærer i barnehagen eller i grunnskolen. Gjennom utdanningen tilegner du deg oppdatert fagkunnskap og innsikt på det spesialpedagogiske fagområdet som grunnlag for å videreutvikle egen praksis.

Det overordnede målet med utdanningen er å gi forutsetninger for å vurdere spesialpedagogikkens bidrag når det gjelder støttende læringsfellesskap, inkludering, tidlig innsats og god opplæringskvalitet. Videreutdanningen skal gi deg spesialpedagogisk kunnskap og innsikt som kan styrke det kollektive profesjonsfellesskapet i din barnehage eller skole, slik at alle barn og unge får et tilbud som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. I tillegg vil du få kompetanse som bidrar til at barn i barnehagen med behov for spesialpedagogisk hjelp, og elever i skolen med behov for individuelt tilrettelagt opplæring får et likeverdig og inkluderende tilbud. Målgruppen er lærere som ikke har studiepoeng i spesialpedagogikk fra tidligere.

Studiets oppbygging

Studiet er et kombinert nett- og samlingsbasert tilbud.  Studiet er delt i to emner/moduler som hver utgjør 15 studiepoeng, og går over ett år med ett emne hvert semester.

Undervisningsopplegg

Hovedvekten av faglig forberedelse og etterarbeid vil foregå på nett. Det legges opp til omvendt undervisning med nettforelesninger. Utvalgte temaer følges videre opp på de fysiske samlingene. Samlingene vil inneholde noe forelesning, men hovedfokus vil være på refleksjon og drøfting/ erfaringsutveksling med utgangspunkt i teori, forskning og praksis på egen arbeidsplass. Undervisnings- og arbeidsformene søker å støtte utviklingen av et personlig reflektert forhold til kompleksiteten i faglige og etiske dilemma på det spesialpedagogiske området.  

Felles elektronisk læringsplattform benyttes til forberedelse og etterarbeid, samt veiledning og kommunikasjon med de andre studentene og mellom deg og veileder. Her finner du og læringsressursene, som nettforelesninger, litteratur, ulike tekster og veiledninger.

Opptakskrav

  • Barnehagelærerutdanning eller lærerutdanning.

  • Tilsetting i barnehage eller undervisningsstilling i skolen.

Opptaksinformasjon

  • Alle lærere i barnehage og skole kan søke NLA Høgskolen om studieplass innen 15. april.
  • Barnehagelærere kan søke Udir om tilretteleggingsmidler, og lærere i skolen kan søke Udir om stipend- eller vikarordning. Søknadsfrist 1. mars.
  • Barnehagelærere med tilretteleggingsmidler har fortrinnsrett på en andel av studieplassene.

Læringsutbytte

Gjennomgående tema i hele studiet vil være:

Inkludering – tilpasset opplæring – tidlig innsats.

Spesialpedagogikkens/spesialpedagogens rolle på individ-, gruppe- og barnehage/skolenivå.

Forholdet mellom allmennpedagogikk, spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk.

Ideologi, verdier, kunnskap og praksis innen spesialpedagogikken – faglige og etiske dilemma.

På modul 1 om høsten vil studiet være sentrert rundt temaene:

Du som spesialpedagog i barnehagen/skolen.

Prinsipper for tilrettelegging for læring/opplæring, lover og retningslinjer.

Spesialpedagogikkens rolle og funksjon: tradisjon, utfordringer og muligheter.

Grunnlagsproblemer i spesialpedagogisk arbeid.

Særskilte behov, inkludering og individuelt tilrettelagt opplæring. Den spesialpedagogiske tiltakskjeden.

Allmennpedagogikk, spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk.

Tidlig innsats og forebygging.

Kartlegging og vurdering.

Tiltaksutforming: tilrettelegging for barn som trenger ekstra støtte, tilpasset opplæring, individuelt tilrettelagt opplæring og individuell opplæringsplan (IOP).

På modul 2 i vårsemesteret vil du arbeide med temaer som:

Høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer, som språkvansker, lese-skrivevansker, nevroutviklingsforstyrrelser, utviklingshemming.

Atferd som utfordrer. Psykisk helse.

Flerspråklige barn og unge med spesialpedagogiske behov.

Barn og unge med behov for tilrettelegging av ekstra støtte/individuelt tilrettelagt opplæring.

PPT og hjelpeapparatet. Tverretatlig samarbeid.

Pedagogisk bruk av digitale tjenester for mestring, kompensering og inkludering.

Innovasjon – spesialpedagogikkens potensiale.

Videre studier

De to emnene i spesialpedagogikk dekker deler av opptaksgrunnlaget for master i spesialpedagogikk ved NLA Høgskolen. Se detaljerte opptakskrav på nettsiden for masterstudiet.

Alle utdanninger innen