Fakta
Ingen studieavgift. Gjennom Udir kan du innen 1. mars søke om enten stipend- eller vikarordning.
Informasjon oppdatert
7. februar 2025.


Om studiet
Spesialpedagogikk 1 er en samlings- og nettbasert videreutdanning for deg som er lærer i grunnskolen, og som ikke har studiepoeng i spesialpedagogikk fra tidligere. Gjennom utdanningen tilegner du deg oppdatert fagkunnskap og innsikt på det spesialpedagogiske fagområdet som grunnlag for videreutvikling av praksis.
Det overordnede målet med utdanningen er å gi forutsetninger for å vurdere spesialpedagogikkens bidrag når det gjelder inkludering, tidlig innsats og god opplæringskvalitet. Videreutdanningen skal gi deg spesialpedagogisk kunnskap og innsikt som kan styrke det kollektive profesjonsfellesskapet på din skole, slik at alle elever får et opplæringstilbud som «fremmer helse, trivsel og læring». I tillegg vil du få kompetanse som bidrar til at elever med behov for særskilt tilrettelegging, herunder spesialundervisning, får et likeverdig, inkluderende og tilpasset opplæringstilbud.
Videreutdanningen Spesialpedagogikk 1 er en del av Utdanningsdirektoratet sitt videreutdanningstilbud for lærere innenfor strategien Kompetanse for kvalitet. På Utdanningsdirektoratet sine nettsider kan du finne søknadsskjema, informasjon om viktige frister, og lese mer om strategien.
Studiets oppbygging
Studiet er et nett- og samlingsbasert tilbud med tre fysiske samlinger over to dager per semester. Studiet er delt i to moduler som hver utgjør 15 studiepoeng, og går over ett år med en modul hvert semester.
Undervisningsopplegg
Samlingene er basert på faglig forberedelse og etterarbeid. Det legges opp til omvendt undervisning, med nettforelesninger knyttet til hver samling. Samlingene vil inneholde noe forelesning, men hovedfokus vil være på refleksjon og drøfting/ erfaringsutveksling med utgangspunkt i teori og forskning. Forelesninger og drøftinger knyttes til praksis på egen arbeidsplass. Undervisnings- og arbeidsformene søker å støtte utviklingen av et personlig reflektert forhold til kompleksiteten i faglige og etiske dilemma på det spesialpedagogiske området.
Forberedelse, planlegging, gjennomføring og evaluering av et selvvalgt utviklingsarbeid på egen skole utgjør en viktig del av studiet, og blir fulgt opp med veiledning gjennom hele året. En individuell semesteroppgave i form av en akademisk tekst om dette utviklingsarbeidet utgjør grunnlaget for sluttvurderingen på hver modul.
Felles elektronisk læringsplattform benyttes til forberedelse og etterarbeid, samt veiledning og kommunikasjon med de andre studentene og mellom deg og veileder. Her finner du og læringsressursene, som nettforelesninger, litteratur, ulike tekster og veiledninger.
Opptakskrav
- Lærerutdanning.
- I studieåret må du være ansatt i en undervisningsstilling på en skole med barnetrinn.
Opptaksinformasjon
Alle kan søke NLA Høgskolen om opptak fra 1. april. Søkere som har fått innvilget vikar- eller stipendordning hos Utdanningsdirektoratet, blir prioritert om de søker innen fristen 15. april. Søkere utenfor KFK-ordningen kan tas opp til ledige studieplasser.
Læringsutbytte
Gjennomgående tema i hele studiet vil være:
- Inkludering – tilpasset opplæring – tidlig innsats
- Spesialpedagogikkens/spesialpedagogens rolle på elev-, gruppe- og skolenivå
- Forholdet mellom allmennpedagogikk, spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk
- Ideologi, verdier, kunnskap og praksis innen spesialpedagogikken – faglige og etiske dilemma
På modul 1 om høsten vil studiet være sentrert rundt temaene:
- Deg som spesialpedagog i skolen.
- Prinsipper for opplæringen, lover og retningslinjer.
- Spesialpedagogikkens rolle og funksjon: tradisjon, utfordringer og muligheter
- Grunnlagsproblemer i spesialpedagogisk arbeid.
- Særskilte behov, inkludering og individuelt tilrettelagt opplæring. Den spesialpedagogiske tiltakskjeden.
- Allmennpedagogikk, spesialpedagogikk og interkulturell pedagogikk.
- Tidlig innsats og forebygging. Kartlegging og vurdering.
- Tiltaksutforming: tilpasset opplæring, individuelt tilrettelagt opplæring og individuell opplæringsplan (IOP).
På modul 2 i vårsemesteret vil du arbeide med temaer som:
- Høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer, som språkvansker, lese-skrivevansker, nevroutviklingsforstyrrelser, utviklingshemming
- Atferd som utfordrer. Psykisk helse
- Flerspråklige elever og spesialpedagogiske behov
- Elever med behov for individuelt tilrettelagt opplæring
- PPT og hjelpeapparatet. Tverretatlig samarbeid
- Pedagogisk bruk av digitale tjenester for mestring, kompensering og inkludering
- Innovasjon – spesialpedagogikkens potensial
Videre studier
De to emnene i spesialpedagogikk dekker deler av opptaksgrunnlaget for master i spesialpedagogikk ved NLA Høgskolen. Se detaljerte opptakskrav på nettsiden for masterstudiet.