Nøkkelinformasjon
Lærested
Studiested
Nivå
Høyere fagskolegradStudiepoeng
120.0Semester
Studieform
Undervisning ved lærestedetStudietempo
HeltidOppstartsdato
HøstGodkjenninger
- Nokut
- Lånekassen
Om studiet
Rett i jobb etter to år med studier, eller ønsker du å bygge videre på kompetansen din? Med en fagskoleutdanning i praktisk markedsføring styrker du verdien din på arbeidsmarkedet og åpner dørene for spennende karrieremuligheter.
Praktisk markedsføring er en toårig utdanning der du lærer hvordan du skal kunne ta operativt ansvar for markedsføringen i en liten eller mellomstor virksomhet (SMB). Utdanningen gir også gode forutsetninger for å bli en verdifull lagspiller i et større team i en markedsavdeling.
Med dette studiet får du et solid teoretisk grunnlag og verdifull praktisk erfaring fra markedsføringsbransjen. Du vil få møte gjesteforelesere fra ulike virksomheter som deler sin kunnskap og erfaring, og sammen vil dere jobbe for å løse aktuelle problemstillinger innen markedsføring.
Du vil blant annet lære om:
- Markedsføringsledelse
- Markedsstrategi
- Markedskommunikasjon
- Forbrukeratferd
Praktisk markedsføring gir deg innsikt i hvordan markedsføring skaper verdi for virksomheter og brukes strategisk for å nå virksomheters forretningsmål. Du vil lære om organisasjon, ledelse, kommunikasjon og teamutvikling, og få praktisk erfaring med å utvikle markeds- og kommunikasjonsstrategier for ulike målgrupper.
Etter fullført utdanning vil du være godt rustet for å bli en verdiskapende ressurs i en virksomhets markedsarbeid.
Undervisningsopplegg
Praktisk markedsføring er en ny utdanning på Fagskolen Kristiania for deg som liker å lære gjennom å gjøre. Markedsføringsfaget er et sammensatt fag med mange forskjellige aspekter, og du vil derfor også få undervisning av fagpersoner fra blant annet prosjektledelse og entreprenørskap, som vil bidra med viktig kompetanse du trenger i moderne markedsføring.
En fagskoleutdanning er praktisk rettet og legger vekt på et godt samarbeid med arbeidslivet. Gjennom utdanningen vil du derfor jobbe med relevante caser fra næringslivet og kan se frem til dyktige gjesteforelesere fra en rekke industrier og bransjer.
Utdanningen i praktisk markedsføring er stedbasert på Fagskolen Kristiania i Oslo. Det betyr at du vil bli en del av et faglig klassemiljø som jevnlig møtes på skolen for undervisning og arbeid med caser og oppgaver. Utdanningen gjennomføres ved at du først har én til to uker med intensiv undervisning, etterfulgt av selvstendig arbeid under faglig veiledning med oppgaver knyttet til temaet.
Denne studiemodellen forsterker ferdigheter som er etterspurt i en hybrid arbeidshverdag, samtidig som den gir deg variasjon og fleksibilitet i utdanningsløpet
Opptakskrav
Krav om fagbrev, yrkeskompetanse, generell studiekompetanse eller tilsvarende realkompetanse. Les mer om opptakskravene på studieprogramsiden.
Karrieremuligheter
De aller fleste virksomheter, store som små, har behov for dyktige markedsførere som kan bidra til økt vekst i selskapet. Med ferdighetene du lærer deg i denne utdanningen kvalifiserer du deg til flere ulike roller innen markedskommunikasjon og strategi.
Du kan blant annet jobbe som:
- Markedsansvarlig i en liten eller mellomstor virksomhet (SMB)
- Konsulent i markedsavdelingen til en større virksomhet
- Digital markedskonsulent
I utdanningen vil du møte lærere og forelesere med lang praktisk erfaring fra markedsføringbransjen. Dette sikrer at utdanningen din er relevant og oppdatert, og vil gi deg verdifull kompetanse som arbeidslivet etterspør.