Fakta
Informasjon oppdatert
19. desember 2024.


Om studiet
Master i digital kommunikasjon og markedsføring er en tverrfaglig mastergrad som trekker på innsikt fra flere relevante vitenskaper.
Fremtidsrettet markedsføring krever digital kompetanse. I dette programmet bruker studentene digitale verktøy og plattformer gjennom hele studieløpet. Både for å produsere innhold i ulike kanaler, og for å hente inn og analysere data som gir innsikt og bedre beslutningsgrunnlag. Studentene lærer at digitale verktøy ikke kan erstatte menneskets kritiske vurdering og arbeid, hvor grensene går og hvordan grensene beveger seg.
Utdanningen legger vekt på at effektiv kommunikasjon i markedsføring må baseres på empatisk, kritisk og kreativ kommunikasjon, med en dyp forståelse av menneskers følelser og ønsker.
Studiet representerer en allsidig, nysgjerrig og kritisk tilnærming til markedsføring. Det er ideelt for de som vil forstå forbrukere som mennesker, ikke bare som data. Her utdannes studentene til å forstå kundenes behov, følelser og ønsker, og til å skape kommunikasjon som engasjerer og overbeviser.
Mastergraden gir kompetanse i å løse komplekse markedsføringsoppgaver i en digital verden og utvikler ettertraktede ferdigheter som samarbeid, empati og kreativitet.
Opptakskrav
På dette studiet kreves det bachelorgrad tilsvarende 180 studiepoeng og karakterkrav på minimum 2,5 (C i gjennomsnitt). Det er også krav til spesifikke fagområder. Les mer om opptakskrav på studieprogramsiden.
Karrieremuligheter
Med en master i digital kommunikasjon og markedsføring åpner det seg en rekke jobbmuligheter innen markedsføring. Eksempelvis som markedsføringskonsulent, brand manager, markedsføringsanalytiker, medieplanlegger, forbrukeratferdsspesialist, produktutvikler og markedsføringsleder, i tillegg til jobber innenfor PR og strategisk kommunikasjon. Disse er bare noen eksempler, og mange andre muligheter kan være tilgjengelige avhengig av spesifikke ferdigheter, interesser og bransjepreferanser.
En master i digital kommunikasjon og markedsføring gir et solid fundament for å trives i en rekke roller innen markedsføring og digital kommunikasjon.
Utveksling
For Master i digital kommunikasjon og markedsføring er det lagt til rette for utveksling i 3. semester. Kristiania har avtaler med flere utenlandske læresteder som gir mulighet til å ta deler av studiet i utlandet. Se oversikt over utveklsingsmuligheter på studieprogramsiden.