Fakta
Informasjon er oppdatert av Kristiania
14. april 2023.
Om studiet
Hvorfor velger du det ene produktet fremfor det andre, som kanskje til og med koster mindre? Hvorfor er det noen merker som gir deg gåsehud, andre som får deg til å rynke på nesen, og noen som ikke får deg til å føle noe som helst? Svarene får du ved dette studiet!
Er du både analytisk og strategisk anlagt? Liker du å jobbe kreativt for å skape relevante løsninger? Vil du bruke dine personlige evner til å skape en spennende karriere innen for eksempel branding, media eller analyse? Da er Bachelor i markedsføring og merkevareledelse et godt studievalg for deg.
Lær å utvikle attraktive merkevarer
Bachelorstudiet er utviklet i tett samarbeid med næringslivet, og går gjennom alle de viktigste stegene innen merkevarebygging. Du lærer hva som kreves for å utvikle attraktive merkevarer, og hvordan du kan påvirke andre aktører og samfunnet rundt deg.
Markedsføringsstudier som gir etterspurt kompetanse
Med en bachelor i markedsføring og merkevareledelse spennende jobbmuligheter i markedsavdelinger, reklame- og mediebyråer eller i analysebedrifter som jobber med informasjon og samfunnskontakt. Både private, offentlige og frivillige organisasjoner har de senere årene innsett at de trenger flere ansatte med spesialisert kompetanse innen merkevareledelse. Vår Bachelor i markedsføring og merkevareledelse svarer på deres behov.
Tett på fagmiljøet
Foreleserne på studiet er kjent i bransjen og i fagmiljøet som spesialister, fagbokforfattere og autoriteter innen markedsføring og merkevareledelse. Som student tar du del i aktuelle faglige problemstillinger, kommer tett på faget og lærer av ekspertene slik at du kan lykkes i din videre karriere.
Kristiania tilbyr flere bachelorgrader innen markedsføring
Denne guiden hjelper deg å sammenligne dem: Hvilken utdanning i markedsføring bør du velge?
Undervisningsopplegg
Veiledning og tett oppfølging
Som student hos oss får du veiledning og tett oppfølging både individuelt og i grupper. Undervisningen ved Bachelor i markedsføring og merkevareledelse foregår i små grupper fra 3 studenter og mellomstore grupper på 30–50 studenter. Med relativt små klasser blir det lett å stille spørsmål og få en aktiv læringsprosess. I fellesemner som forbrukeratferd, markedsføring og digital forretningsforståelse vil det være større auditoriumsforelesninger med ca. 200 studenter i salen.
Forelesere med solid erfaring
Våre forelesere har mange års erfaring med utvikling av norske merkevarer. Du vil også merke at foreleserne er tilgjengelige for å slå av en prat etter forelesningen for å hjelpe deg om du står fast.
Caser fra næringslivet
Studiet gir en solid gjennomgang av markedsføringsfaget og knytter det til reelle eksempler fra norsk og internasjonalt næringsliv. Du møter aktuelle gjesteforelesere og potensielle arbeidsgivere i undervisningen. På denne måten lærer du å bruke teorier og modeller innen markedsføring, reklame og merkevarebygging på en praktisk måte. Slik får du den faglige tyngden og kompetansen som næringslivet etterlyser.
Opptakskrav
For å kunne søke på studiet må du ha ett av punktene nedenfor:
- Generell studiekompetanse
- Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag/svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen
- Realkompetanse
Lånekassen
Studiet kvalifiserer for støtte hos Lånekassen.
Opptaksinformasjon
Vi har rullerende opptak. Kvalifiserte søkere tas opp fortløpende.
Læringsutbytte
Hvorfor velger de akkurat de produktene og merkene de gjør, og ikke minst hvorfor velger noen å holde seg lojale til ett merke nesten hele livet?
Vår bachelor i markedsføring og merkevareledelse tar for seg disse aspektene, men med et særskilt fokus på forbrukermarkeder. Du lærer blant annet om:
- Markedskommunikasjon
- Forbrukersosiologi
- Digital forretningsforståelse
- Bedriftsøkonomi
- Merkevarebygging
- Strategi og markedsplanlegging
Etter fullført utdanning vil du inneha kunnskaper og teknikker som vil gjøre deg attraktiv i en spennende bransje som er i stadig endring.
Videre studier
Dette studiet gjør deg kvalifisert til videre mastergradsstudier.
Karrieremuligheter
Med en bachelor i markedsføring og merkevareledelse vil du vite hva som kreves for å kunne utvikle attraktive merkevarer, og hvordan du kan påvirke andre aktører og samfunnet rundt deg.
Dette gir spennende jobbmuligheter i markedsavdelinger, reklame- og mediebyråer eller i analysebedrifter som jobber med informasjon og samfunnskontakt. Både for næringslivet, for kulturlivet og for frivillige organisasjoner. Du kan blant annet jobbe som:
- Head of programmatic
- Merkevareleder
- Digital Marketing Coordinator
- Markedssjef
- Digital markedsfører
- Markedsføringskonsulent
- Brand manager
Etter endt studium har våre studenter blant annet fått jobb i bedrifter som Starcom, Facebook, Google, Foodora, Nordiske Medier, Accenture og IKEA.
Utveksling
I fjerde semester på dette studiet har du muligheten til å søke om utveksling til disse samarbeidspartnerne i utlandet:
USA
- University of California, Berkeley
- Hawaii Pacific University, Honolulu
Australia
- University of Queensland, Brisbane
- RMIT, Melbourne
England
- University of Hertfordshire, Hatfield
Tyskland
- ISM, Cologne, Dortmund og Frankfurt
Vietnam
- RMIT, Hanoi eller Ho Chi Minh-byen