Fakta
Informasjon oppdatert
13. desember 2024.
Om studiet
Har du lyst til å jobbe med markedsføring av produkter og tjenester? Er du interessert i hvordan forbrukere tenker, og hvordan produkter eller tjenester utvikles og kommuniseres? Kunne du tenke deg å arbeide med markedskommunikasjon, merkevarebygging eller digitale kanaler? Eller hva med produktutvikling, salgsledelse eller markedsanalyse? Da bør du velge Bachelor i markedsføring! Dette er et fleksibelt studieprogram som gir deg solid markedsføringskompetanse og mange jobbmuligheter.
Bachelor i markedsføring gir deg praktisk og teoretisk innsikt i hele markedsføringsprosessen, fra A til Å. Du vil lære om alt fra grunnleggende markedsføringsprinsipper og effektive verktøy, til forbrukeratferd, kommunikasjon, merkevarebygging, innovasjon, produktutvikling, salg og markedsstrategier - sentrale områder for å skape verdi for både virksomheter og kunder.
Kunnskapen og ferdighetene du får med dette studiet vil være med på å gjøre deg til en kompetent kandidat med evner arbeidsmarkedet ser etter hos jobbsøkere.
Noen av emnene du vil studere er:
- Merkevareledelse
- Digital markedsføring
- Markedskommunikasjon
Studiets oppbygging
Programmet består av 120 obligatoriske studiepoeng og 60 studiepoeng valgemner som du fritt velger blant etter egen interesse, kompetansebehov eller karriereønsker.
De obligatoriske emnene gir deg et solid faglig fundament, mens en bred valgemneportefølje tilrettelegger for fordypning innenfor etterspurte områder og yrkesveier som:
- Markedsføringsledelse og merkevarestrategi
- Salg og salgsledelse
- Digital markedsføring og innholdsproduksjon
- Innovasjon og forretningsutvikling
Mot slutten av studiet fordyper du deg i en bacheloroppgave innenfor fagområdet.
Undervisningsopplegg
Nettstudier gjør det mulig for deg å studere når du vil, uansett hvor du befinner deg. Denne fleksible og brukervennlige studiemetoden gjør at nettstudier kan tilrettelegges for enhver timeplan og situasjon.
Vi bruker læringsportalen Canvas, som vil være ditt digitale klasserom under studietiden. Studieløpet ditt er basert på arbeid med pensum, veiledningstekster, videoforelesninger, øvingsoppgaver, innsendingsoppgaver samt gjennomføring av en avsluttende eksamen i hvert enkelt emne. Fagstoffet i det digitale klasserommet er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.
Du vil gjennom studietiden din ha tilgang på en veileder i emnene dine. Veilederen vil gi deg tilbakemelding på de obligatoriske oppgavene du leverer i løpet av studietiden. Når du får tilgang til emnene dine vil du også få tilgang til et grunnleggende kurs i studieteknikk, som vil hjelpe deg med å få en god start.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller tilsvarende. Les mer om opptakskrav på studieprogramsiden.
Karrieremuligheter
Markedsføring er et bredt fagfelt med mange karrieremuligheter. Med dette studiet vil du få kunnskap og ferdigheter som er svært viktig for å forstå kundereisen, altså hele opplevelsen en kunde har gjennom kjøpsprosessen – fra det øyeblikket et behov oppstår og kunden begynner å utforske markedet, frem til varen eller tjenesten er levert og tatt i bruk.
Du vil få ferdigheter innen innovasjon, produktutvikling og strategi, og du vil kunne skape gode kundereiser som fører til både fornøyde kunder og selgere. Dette vil være med på å gjøre deg til en verdifull del av de aller fleste bedrifter som lever av inntekter fra kunder.
Eksempler på stillinger du vil være aktuell for er:
- Markeds- og salgsansvarlig i en liten til middels stor bedrift (SMB)
- Markedskonsulent i en større markedsavdeling
- Innovasjonsrådgiver
- Salgskonsulent