Fakta
Informasjon er oppdatert av Kristiania
22. september 2022.
Om studiet
Med en Bachelor i kreativ markedskommunikasjon vil du få kompetanse innen tekst, visuell kommunikasjon, prosjektledelse, kreative prosesser og kommunikasjonsstrategi.
Hvorfor tar vi med oss Kvikk Lunsj når vi skal i marka, men aldri når vi skal på kino? Hvordan skal en bedrift etablere seg i et marked hvis ingen har hørt om den?
Det er slike spørsmål vi jobber med på Bachelor i kreativ markedskommunikasjon. Du vil lære hvordan du bruker reklame og andre former for markedskommunikasjon til å selge varer, skape merkevarer og kommunisere på tvers av markeder og kulturer.
Studiet ligger i krysningspunktet mellom markedskommunikasjon, strategi og kreativitet, og er et praktisk studium med utstrakt bruk av gruppearbeid og oppdrag fra reelle kunder. Du lærer å utvikle, gjennomføre og lede reklamekampanjer og andre kommunikasjonstiltak.
Undervisningsopplegg
Bachelor i kreativ markedskommunikasjon har en praktisk profil. Derfor har vi tekst og visuell kommunikasjon som egne fag.
Dette er ikke et tekstforfatter- eller designstudium, men vi mener at kompetanse innen tekst og visuell kommunikasjon gjør deg til en bedre utøver av faget markedskommunikasjon.
Markedskommunikasjon er påvirkning. Vi ønsker alltid å oppnå noe med de aktivitetene vi gjennomfører. Dette fordrer en etisk grunnholdning, kunnskap og et bevisst forhold til hva som virker spennende, og hva som virker.
Opptakskrav
For å kunne søke på studiet må du ha ett av punktene nedenfor:
- Generell studiekompetanse
- Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag/svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen
- Realkompetanse
Lånekassen
Studiet kvalifiserer for støtte hos Lånekassen.
Opptaksinformasjon
Vi har rullerende opptak. Kvalifiserte søkere tas opp fortløpende.
Læringsutbytte
Både markedsføring og kreativitet
Fagsammensetningen dekker et vidt spekter innen markedskommunikasjon. Du lærer om målgrupper, grunnen til at folk gjør og tenker som de gjør, psykologien bak merkevarer og logikken i et marked.
Samtidig må du kunne mye om organisasjoner, samfunnet og kulturen fordi alt rundt oss påvirker oss.
Kreativitet er en rød tråd gjennom hele studiet. Du trener på kreative teknikker og metoder for å utvikle nye ideer og løsninger. Du lærer hvilken rolle kreativitet har for innovasjon, og hvilke organisatoriske forhold som kan hindre eller fremme kreativitet i et team eller i organisasjonen.
Studiet balanserer hele tiden mellom analyse og kreativitet. Du må ha innsikt i markedene, ha dyptgående forbruker- og kundeinnsikt, og ta strategiske valg.
Karrieremuligheter
Etter endt studium kan du jobbe som prosjektleder, prosjektkoordinator, konsulent, rådgiver, kreatør eller planlegger i et reklame- og kommunikasjonsbyrå, eller som markedskoordinator, markedskonsulent og markedsansvarlig i bedriftens salgs- og markedsavdeling
Utveksling
I fjerde semester på dette studiet har du muligheten til å søke om utveksling til disse samarbeidspartnerne i utlandet:
USA
- University of California, Berkeley
- Hawaii Pacific University, Honolulu
Australia
- University of Queensland, Brisbane
- RMIT, Melbourne
England
- University of Hertfordshire, Hatfield
Tyskland
- ISM, Cologne, Dortmund og Frankfurt
Vietnam
- RMIT, Hanoi eller Ho Chi Minh-byen