Fakta
Informasjon er oppdatert av Kristiania
14. april 2023.
Om studiet
Norsk næringsliv trenger ikke bare dyktige selgere, men også profesjonelle og mer strategiske salgsledere. Som Norges eneste høyskole – og en av få høyskoler i Europa – tilbyr vi en Bachelor i markedsføring og salgsledelse.
Dagens salgsorganisasjoner har mange viktige oppgaver og utfordringer. På dette studiet vil du få kunnskap og opplæring i temaer som salgsteknikk, organisasjons- og kundepsykologi, forhandlingsteknikk, salgsstrategi, salgsledelse og utvikling av langsiktige og lønnsomme kundeforhold.
Ved å lære om hva kunden kjøper, og ikke minst hvorfor kunden kjøper, får du kunnskap om hvordan du best kan kommunisere med markedet, og innsikt i hvordan man utvikler nye produkter og tjenester tilpasset kundenes behov.
Kristiania tilbyr flere bachelorgrader innen markedsføring. Denne guiden hjelper deg å sammenligne dem:
Hvilken utdanning i markedsføring bør du velge?
Undervisningsopplegg
Vår pedagogiske modell er praksisnær og næringslivsorientert. På studiet får du en god balanse mellom teori og praksis, og undervisningsformene vil være varierte, som for eksempel forelesninger, gruppeoppgaver, diskusjoner, caser, quiz og simuleringsspill. En stor del av undervisningen foregår i mindre klasser, der du kommer tett på foreleseren din. I klassen er det lett å få svar på ting du lurer på!
Praksis
Du kan velge å ha praksis i en bedrift i utdanningens fjerde semester. I dette semesteret veksler du mellom fag og veiledning på skolen og å være ute i bedrift. Vi gir deg tett oppfølging underveis i praksisperioden, slik at du får større forståelse for faget og hvordan du skal omsette det du har lært i praksis.
Opptakskrav
For å kunne søke på studiet må du ha ett av punktene nedenfor:
- Generell studiekompetanse
- Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag/ svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen
- Realkompetanse
Opptaksinformasjon
Vi har rullerende opptak. Kvalifiserte søkere tas opp fortløpende.
Læringsutbytte
Studiets kombinasjon av markedsføringsfag og salgsledelse gir deg nyttige kunnskaper og bred innsikt, noe som gjør det unikt og spennende. I studiet vil du blant annet få kunnskaper innen:
- Salgsteknikk og salgspsykologi
- Salgsledelse og salgsstrategi
- Forhandlinger
- Markedsføring, forbrukeratferd og prisstrategi
Etter studiet skal du kunne bli en profesjonell selger og salgsleder i B2B-markedet. Dette innebærer å utvikle gode salgsstrategier, organisere, lede og måle et salgsapparat.
Videre studier
Med en Master i markedsføringsledelse (MSc) får du dybdekunnskap om fremtidens forbrukere og blir forberedt på å mestre krevende lederutfordringer i arbeidslivet.
Karrieremuligheter
Med en bachelor i markedsføring og salgsledelse fra Kristiania stiller du sterkt på arbeidsmarkedet og har et bredt spekter av jobbmuligheter. Etter studiet kan du for eksempel jobbe som:
- Selger
- Key Account Manager (KAM)
- Prosjektleder
- Salgssjef
- Store manager
- Avdelingsleder
- Regionsjef
- CRM manager
Tidligere studenter har blant annet fått jobb i IKEA, Visma, MATCH Voice Norge, If Skadeforsikring, Circle K, Eniro, Nestlè, Hafslund, Dagens Næringsliv, Tesla Motors, Jernbaneverket, Vinmonopolet, Senter for flyktninger og innvandrere.
Utveksling
I fjerde semester på dette studiet har du muligheten til å søke om utveksling til disse samarbeidspartnerne i utlandet:
USA
- University of California, Berkeley
- Hawaii Pacific University, Honolulu
Australia
- University of Queensland, Brisbane
- RMIT, Melbourne
England
- University of Hertfordshire, Hatfield
Tyskland
- ISM, Cologne, Dortmund og Frankfurt
Vietnam
- RMIT, Hanoi eller Ho Chi Minh-byen