Fakta

Lærested:
Sted:
Oslo
Bergen
Studietype:
Bachelor, 3 år
Studieform: Undervisning ved lærestedet
Studietempo: Heltid
Studiepoeng:
180

Informasjon er oppdatert av Kristiania

14. april 2023.

Om studiet

Norsk næringsliv trenger ikke bare dyktige selgere, men også profesjonelle og mer strategiske salgsledere. Som Norges eneste høyskole – og en av få høyskoler i Europa – tilbyr vi en Bachelor i markedsføring og salgsledelse.

Dagens salgsorganisasjoner har mange viktige oppgaver og utfordringer. På dette studiet vil du få kunnskap og opplæring i temaer som salgsteknikk, organisasjons- og kundepsykologi, forhandlingsteknikk, salgsstrategi, salgsledelse og utvikling av langsiktige og lønnsomme kundeforhold.

Ved å lære om hva kunden kjøper, og ikke minst hvorfor kunden kjøper, får du kunnskap om hvordan du best kan kommunisere med markedet, og innsikt i hvordan man utvikler nye produkter og tjenester tilpasset kundenes behov.

Kristiania tilbyr flere bachelorgrader innen markedsføring. Denne guiden hjelper deg å sammenligne dem:
Hvilken utdanning i markedsføring bør du velge?

Undervisningsopplegg

Vår pedagogiske modell er praksisnær og næringslivsorientert. På studiet får du en god balanse mellom teori og praksis, og undervisningsformene vil være varierte, som for eksempel forelesninger, gruppeoppgaver, diskusjoner, caser, quiz og simuleringsspill. En stor del av undervisningen foregår i mindre klasser, der du kommer tett på foreleseren din. I klassen er det lett å få svar på ting du lurer på!

Praksis

Du kan velge å ha praksis i en bedrift i utdanningens fjerde semester. I dette semesteret veksler du mellom fag og veiledning på skolen og å være ute i bedrift. Vi gir deg tett oppfølging underveis i praksisperioden, slik at du får større forståelse for faget og hvordan du skal omsette det du har lært i praksis.

Opptakskrav

For å kunne søke på studiet må du ha ett av punktene nedenfor:

Opptaksinformasjon

Vi har rullerende opptak. Kvalifiserte søkere tas opp fortløpende.

Les mer om opptak

Læringsutbytte

Studiets kombinasjon av markedsføringsfag og salgsledelse gir deg nyttige kunnskaper og bred innsikt, noe som gjør det unikt og spennende. I studiet vil du blant annet få kunnskaper innen:

  • Salgsteknikk og salgspsykologi
  • Salgsledelse og salgsstrategi
  • Forhandlinger
  • Markedsføring, forbrukeratferd og prisstrategi

Etter studiet skal du kunne bli en profesjonell selger og salgsleder i B2B-markedet. Dette innebærer å utvikle gode salgsstrategier, organisere, lede og måle et salgsapparat.

Videre studier

Med en Master i markedsføringsledelse (MSc) får du dybdekunnskap om fremtidens forbrukere og blir forberedt på å mestre krevende lederutfordringer i arbeidslivet.

Karrieremuligheter

Med en bachelor i markedsføring og salgsledelse fra Kristiania stiller du sterkt på arbeidsmarkedet og har et bredt spekter av jobbmuligheter. Etter studiet kan du for eksempel jobbe som:

  • Selger
  • Key Account Manager (KAM)
  • Prosjektleder
  • Salgssjef
  • Store manager
  • Avdelingsleder
  • Regionsjef
  • CRM manager

Tidligere studenter har blant annet fått jobb i IKEA, Visma, MATCH Voice Norge, If Skadeforsikring, Circle K, Eniro, Nestlè, Hafslund, Dagens Næringsliv, Tesla Motors, Jernbaneverket, Vinmonopolet, Senter for flyktninger og innvandrere.

Utveksling

I fjerde semester på dette studiet har du muligheten til å søke om utveksling til disse samarbeidspartnerne i utlandet:

USA

  • University of California, Berkeley
  • Hawaii Pacific University, Honolulu

Australia

  • University of Queensland, Brisbane
  • RMIT, Melbourne

England

  • University of Hertfordshire, Hatfield

Tyskland

  • ISM, Cologne, Dortmund og Frankfurt

Vietnam

  • RMIT, Hanoi eller Ho Chi Minh-byen

Alle utdanninger innen