Fakta
Informasjon oppdatert
9. januar 2023.
Om studiet
PR- og kommunikasjonsrådgivere arbeider med å gi strategiske råd i kommunikasjonsspørsmål til ledere i næringslivet, det offentlige, frivillige organisasjoner og i politikk.
Det er mange veier inn i PR- og kommunikasjonsfaget. Tidligere var det mest vanlig å rekruttere folk med journalist-, markedsføring og økonomibakgrunn. Gjennom de siste årene har bransjen også tiltrukket seg personer med bakgrunn fra politikk og samfunnsvitenskap. Dette er grunnen til at Markedshøyskolen har laget en utdanning som kombinerer disse fagområdene. Dermed får du en god og relevant kompetansemiks.
Dette studiet vil gi deg en innføring i taktisk, praktisk og teoretisk kunnskap for å jobbe med PR og kommunikasjon.
PR- og kommunikasjonsrådgivere jobber med å gi strategiske råd i kommunikasjonsspørsmål til ledere i næringslivet, det offentlige, frivillige organisasjoner og i politikk. Studiet passer for deg som er samfunnsinteressert.
De siste tiårene har det vært en massiv vekst i antall arbeidsplasser, og etterspørselen etter kompetente medarbeidere har sin forklaring i at offentlig og privat sektor i økende grad oppretter egne avdelinger for å ta seg av kommunikasjonskampanjer, internkommunikasjon, omdømme og renommé.
Årsenheten består av 8 emner, hvert på 7,5 studiepoeng, som også kan tas enkeltvis:
Studiets oppbygging
Nettstudier gjør det mulig for deg å studere når du vil, uansett hvor du befinner deg. Denne fleksible og brukervennlige studiemetoden gjør at nettstudier kan tilrettelegges for enhver timeplan og situasjon.
Vi bruker læringsportalen Canvas, som vil være ditt digitale klasserom under studietiden. Studieløpet ditt er basert på arbeid med pensum, veiledningstekster, videoforelesninger, øvingsoppgaver, innsendingsoppgaver samt gjennomføring av en avsluttende eksamen i hvert enkelt emne. Fagstoffet i det digitale klasserommet er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid. Du vil gjennom studietiden din ha tilgang på en veileder i emnene dine. Veilederen vil gi deg tilbakemelding på de obligatoriske oppgavene du leverer i løpet av studietiden. Når du får tilgang til emnene dine vil du også få tilgang til et grunnleggende kurs i studieteknikk, som vil hjelpe deg med å få en god start
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.
Opptaksinformasjon
Opptak hver dag hele året.
Læringsutbytte
Du skal etter endt studium ha opparbeidet deg kunnskaper både faktisk, teoretisk og praktisk for å kunne jobbe med PR spesielt og kommunikasjon generelt. Det teoretiske perspektivet i årsenheten er samfunnsvitenskapelig. Det tematiske og praktiske retter seg mot PR. PR-arbeidere har ofte bakgrunn fra journalistikk og politikk.
Studiet trekker inn kurs som gir et innblikk i journalistikk og politikk for at du som student skal ha noe av den kunnskapen som journalistisk og politisk erfaring gir. Samtidig får du en innsikt i markedsføring fra Markedshøyskolens generelle emner. Målet er at du som student skal bli mer samfunnsorientert og utvikle evnen til kritisk refleksjon rundt relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
Karrieremuligheter
Studiet kvalifiserer for arbeide innen kommunikasjon. For eksempel kan du jobbe med kommunikasjon/informasjon innen næringslivet, i det offentlige, i et PR byrå, i en frivillig organisasjon eller innen politikken.