Fakta
Informasjon oppdatert
9. januar 2023.
Om studiet
Innholdsmarkedsførere skiller seg fra andre markedsførere ved at de bruker journalistiske og fortellende metoder og teknikker i kommunikasjonen.
Innholdsmarkedsførere jobber med å skape og produsere fengende kommersielt innhold i tilknytning til kampanjer og annen markedskommunikasjon både i egne kanaler og i eksterne kanaler. De skiller seg fra andre markedsførere ved at de bruker journalistiske og fortellende metoder og teknikker i kommunikasjonen.
Det har tradisjonelt vært flere veier inn i innholdsmarkedsføring. En stor del av innholdsmarkedsførerne har journalistisk bakgrunn og/eller utdanning, men en ikke ubetydelig del er også rekruttert fra andre former for markedskommunikasjon. Det er grunnen til at Høyskolen Kristiania Nettstudier har laget en utdanning som kombinerer disse fagområdene. Det gjør at du gjennom dette studiet får relevant og bred kompetanse for å kunne jobbe som innholdsmarkedsfører.
Innholdsmarkedsføring dreier seg om å produsere interessant og relevant innhold som støtter opp om bedriftens eller organisasjonens kommunikasjons- og markedsmål. Studiet er praktisk rettet, men gir også innsikt i markeds- og målgruppetenkning.
Arbeidet kan deles inn i fire hovedområder:
- Produksjon av innhold til bedrifter og organisasjoners egne kanaler
- Produksjon av innhold til eksterne kanaler
- Produksjon av innhold for kunder i nettaviser og andre digitale kanaler
- Produksjon av innhold for kunder til både eksterne og interne kanaler
Studiets oppbygging
Nettstudier gjør det mulig for deg å studere når du vil, uansett hvor du befinner deg. Denne fleksible og brukervennlige studiemetoden gjør at nettstudier kan tilrettelegges for enhver timeplan og situasjon.
Vi bruker læringsportalen Canvas, som vil være ditt digitale klasserom under studietiden. Studieløpet ditt er basert på arbeid med pensum, veiledningstekster, videoforelesninger, øvingsoppgaver, innsendingsoppgaver samt gjennomføring av en avsluttende eksamen i hvert enkelt emne. Fagstoffet i det digitale klasserommet er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid. Du vil gjennom studietiden din ha tilgang på en veileder i emnene dine. Veilederen vil gi deg tilbakemelding på de obligatoriske oppgavene du leverer i løpet av studietiden. Når du får tilgang til emnene dine vil du også få tilgang til et grunnleggende kurs i studieteknikk, som vil hjelpe deg med å få en god start
Opptakskrav
For å kunne søke på studiet må du ha ett av punktene nedenfor:
- Generell studiekompetanse
- Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag/svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen
- Realkompetanse
Opptaksinformasjon
Opptak og oppstart hver dag, hele året.
Læringsutbytte
Du skal etter endt studium ha opparbeidet deg kunnskaper både faktisk, teoretisk og praktisk for å kunne jobbe med innholdsmarkedsføring i bedrifter, organisasjoner, nettaviser og byråer. Dette er et praktisk rettet studium hvor du lærer å bruke gode historier som verktøy for å selge produkter og tjenester. Du lærer å bruke kreative og journalistiske teknikker i formidlingen og å fortelle historier ved hjelp av foto og video. Samtidig tilegner du deg forståelse for markedsføring og hvordan du når frem til aktuelle målgrupper.
Karrieremuligheter
Studiet kvalifiserer for arbeide med innholdsmarkedsføring i bedrifter og organisasjoner, i offentlige etater, i nettaviser og i ulike typer byråer. Du kan jobbe i små bedrifter eller i store selskaper. Innholdsmarkedsføring brukes i økende grad av en rekke aktører i næringslivet, i ulike typer organisasjoner og i det offentlige. Enten du vil jobbe strategisk med markedsføring eller praktisk med konkrete kampanjer, er studiet i innholdsmarkedsføring velegnet for deg.