Fakta
Informasjon er oppdatert av Universitetet i Innlandet
.


Om studiet
Studiet gir deg innsikt i ulike perspektiver på språk og makt i spesialpedagogisk teori og praksis.
Dette studiet gir innsikt i språk- og literacy som fag- og forskningsfelt, nasjonalt og internasjonalt, i form av ulike perspektiver på språk og makt i spesialpedagogisk teori og praksis. Emnet har en teoretisk og praktisk innretning. Foruten forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelle studier, omfatter læringsformen også et praktisk samfunnsrettet prosjekt/feltarbeid. Emnet vektlegger en bred tilnærming, der ulike aspekter ved språk og språklige prosesser danner grunnlag for kritisk refleksjon og drøfting av både profesjonsetikk og utdanningspolitikk.
Studiet tilbys som etter- og videreutdanning, rettet mot personer som arbeider med barn og unge, fra førskolealder til voksen alder. Fagfolk med bred kompetanse fra forskning og praksis deltar i undervisning og veiledning i gjennomføring av undervisningen.
Studiet utgjør et av to fordypningemner i master i spesialpedagogikk, og kan dermed søkes innpasset i denne mastergraden senere.
Opptaksinformasjon
15. april er søknadsfristen for deg med norsk, nordisk og utenlandsk utdanning.
1. mars er søknadsfristen for søknad om tidlig opptak, særskilt vurdering eller søknad om realkompetanse.
Opptakskrav:
Bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning med en fordypning på minst 80 studiepoeng i pedagogikk eller spesialpedagogikk.
Eller ett av følgende:
- Fullført minimum 3-årig lærerutdanning.
- PPU sammen med minst 20 studiepoeng i pedagogikk eller spesialpedagogikk i tillegg.
- Bachelor i barnevern, sosialt arbeid, vernepleie eller psykologi sammen med minst 30 studiepoeng i pedagogikk eller spesialpedagogikk i tillegg.
- Bachelor i psykologi fra Universitetet i Innlandet med valgemnepakke i pedagogikk på 30 studiepoeng.
Gjennomsnittskarakter må være C eller bedre.
Attester og søking
Et arbeidskrav inkluderer feltarbeid som vil kunne kreve politiattest. Informasjon gis underveis i studiet.