Fakta

Sted:
Hamar
Studietype:
Lavere nivå
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
30

Informasjon er oppdatert av Høgskolen i Innlandet

24. april 2024.

Om studiet

Dette studiet egner seg for lærere som underviser minoritetsspråklige unge og voksne med liten eller ingen skolebakgrunn fra hjemlandet.

Ifølge UNESCOs tall regner man med at det finnes cirka 900 millioner mennesker over 12 år i verden som ikke kan lese eller skrive eller som leser og skriver dårlig. Norsk skole har de siste 50 årene fått mange elever/deltakere som har liten skolegang og manglende lese- og skriveerfaringer fra hjemlandet. Det er en utfordrende oppgave for skolen og lærerne å møte denne målgruppen med en tilpasset undervisning. Dette studiet tar sikte på styrke lærernes faglige, fagdidaktiske og pedagogiske kompetanse innenfor dette fagområdet.

Studiet er samlings- og nettbasert med inntil tre obligatoriske samlinger per semester. Hver samling går over to dager. Mellom samlingene legges det opp til egenstudier og arbeid med obligatoriske arbeidskrav og nettaktiviteter. Studiet benytter høgskolens digitale læringsplattform Canvas.

Opptaksinformasjon

Opptakskravet til dette studiet er fullført lærerutdanning med norsk i fagkretsen som gir undervisningskompetanse i norsk skole.

Les mer om søknad og opptak

Studiet ligger søkbart i Søknadsweb med kode 8052 under "Betaling- og oppdragsstudier" -> "Betaling og oppdrag: Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk høst 2024"

Stipendordninger

Lærere som underviser voksne innvandrere i norsk etter den nye integreringsloven skal nå ha 30 studiepoeng i norsk som andrespråk.

HK-dir lyser ut midler til stipend- eller vikarordning for lærere som underviser etter integreringsloven Lærere søker stipend eller vikarordning i samarbeid med sin leder. Her finner du mer informasjon om ordningene.

Lærere som gir opplæring etter opplæringsloven til voksne i grunnskole eller videregående skole kan også søke Utdanningsdirektoratets ordninger.

Søknadsfrist for lærere som skal ta videreutdanning høst 2024/2025 er 1. mars 2024 for alle stipendordningene.

Videre studier

Studiet bidrar til å øke læreres kompetanse om lese- og skriveopplæring på andrespråket for elever /deltakere med liten eller ingen skolebakgrunn fra hjemlandet. Det egner seg for lærere som arbeider med minoritetsspråklige elever/deltakere på grunnskolens mellom- og ungdomstrinn, grunnskolen for voksne og voksenopplæringen. Studiet kan inngå som en del av kunnskapsdepartementets krav om 60 stp. norsk. Fullført studium vil kunne dekke de nye kompetansekravene for undervisning i norsk som andrespråk.

Kvalifikasjon/tittel

Norsk som andrespråk med vekt på lese- og skriveopplæring for voksne

Alle utdanninger innen