Fakta

Sted:
Lillehammer
Studietype:
Årsstudium
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
30

Informasjon er oppdatert av Høgskolen i Innlandet

24. april 2024.

Om studiet

Vil du bidra til å gjøre din kommune bedre rustet til å møte fremtidens komplekse samfunnsutfordringer? På innovasjonsskolen får du et fornyet tankesett og økt kompetanse i offentlig innovasjon. Du vil også lære innovasjonsmetodikker, som gjør deg i stand til å utvikle og realisere et innovasjonsprosjekt.

Vi lever i en tid med store samfunnsutfordringer som kommunene må finne nye løsninger på. Dette krever innovasjon, som igjen fordrer nytenking og tverrfaglig samarbeid. Innovasjonsskolen er erfaringsbasert, og vil gi deg økt innsikt i utviklingen i offentlig sektor med fokus på mulighetene for å fremme samskaping og innovasjon. Studiet er utformet spesielt med henblikk på kommunenes forutsetninger og utfordringer, og gir kunnskaper og ferdigheter i hvordan initiere, planlegge og gjennomføre innovasjonsprosjekter som skal resultere i merverdi for kommunen og samfunnet rundt.

Gjennom studiet jobber studentene aktivt med å utforske problemer, utvikle nye idéer og prototyper, samt teste og implementere innovative løsninger i praksis.

Innovasjonsskolen bygger på tre pilarer: Teori om innovasjon, kreative teknikker og likemannslæring, og det legges vekt på erfaringer fra praktisk gjennomføring og spredning av innovasjon, særlig basert på erfaringer fra kommunesektoren.

Målgruppe
Studiet passer for alle som ønsker å ta en mer aktiv rolle som endringsagenter i fremtidens kommune-Norge. Dette kan for eksempel være kommunalt ansatte med ulike nøkkelfunksjoner, kommunale ledere og folkevalgte.

Samlingenes faglige innhold
Studiets samlinger og arbeidskrav er lagt opp tematisk, slik at det samsvarer med en innovasjonsprosess. Dette bidrar til at deltakerne lærer å utforme innovasjonsspørsmål, skaffe innsikt gjennom ulike metoder, bruke kreative teknikker, innovasjonsmetodikker og verktøy til å utvikle ideer, teste og justere med. Og til slutt “zoome ut” og reflektere over egen prosess ved hjelp av teoretiske perspektiver på innovasjon.

Samling 1: Innovasjon og kreativitet
Denne samlingen handler om forutsetningene for innovasjon, kreativitet og hva som er det særegne ved innovasjon i offentlig sektor. Innovasjon er bevisste forsøk på å løse problemer på en ny og bedre måte. Innovasjonsinnsatser møter ofte motstand. Motstanden kan skyldes mange forhold. Noen kan være irrasjonelle og interessestyrt, men motstand kan også skyldes at innovasjon oppleves negativt av noen og positivt av andre. Det dreier seg om drivkrefter og barrierer både på samfunns‐, organisasjons‐ og individnivå.

Samling 2: Innovasjonsmetodikker
I innovasjonsprosesser er det en selvfølge at brukerne er medspillere og samskapere. Det kan foregå på mange måter, noe blant annet forskningen og utviklingen innenfor samarbeidsdrevet innovasjon har vist. I denne samlingen bruker vi en stor del av tiden til praktiske øvelser under overskriften innovasjonsmetodikker. Tjenestedesign og andre lignende tilnærminger handler om å forme og organisere en opplevelse for brukeren av en tjeneste. Formålet er å utvikle attraktive og effektive tjenester basert på en grundig innsikt i brukernes behov. Denne samlingen er i sin helhet viet til deltakernes eget innovasjonsprosjekt.

Samling 3: Innovasjon i kommuner
Hovedtemaet i samling 3 er erfaringer med praktisk gjennomføring av innovasjon i kommunesektoren. Kommunene i Norge har lange tradisjoner som innovatører. I denne samlingen presenterer vi både de lange linjene og den nyere konteksten for kommunalt innovasjonsarbeid. I kommunal innovasjon er befolkningen både brukere og innbyggere, og forholdet mellom administrativ ledelse og politiske beslutningsorganer er viktig. Både ansatte, folkevalgte og brukere kan være viktige ressurser og støttespillere i innovasjonsarbeid. Formålet er å koble teoretiske innsikter med den kommunale hverdagen. Dette illustreres med flere eksempler fra ulike kommuner.

Samling 4: Innovasjonsledelse og sosialt entreprenørskap
Innovasjonsprosesser stiller andre krav til ledelse, blant annet med hensyn til å skape nødvendige kreative rom, og fremme mulighetene for å kunne bruke innovasjonspotensialet hos medarbeiderne. Den ene dagen i fjerde samling er derfor viet temaet innovasjonsledelse. Den andre dagen handler om sosialt entreprenørskap og samarbeidet med ulike aktører i sivilsamfunnet, noe som også kan være er en viktig kilde til innovasjon i offentlig sektor. I samlingen tas det utgangspunkt i eksempler på hvordan denne type samarbeid kan iverksettes og fungere.

Samling 5: Implementering og spredning av innovasjon
Formålet med denne samlingen er at deltakerne skal få bedre innsikt i hvordan innovasjoner implementeres og spres, og forhold som påvirker dette. Innovasjon er nye ideer som skal settes ut i livet. Jo flere som ser seg tjent med å ta i bruk innovasjonen, jo raskere kan vi anta at spredningen er. Samtidig er det ikke nødvendigvis slik at en innovasjon som er gjennomført i en kontekst, enkelt kan overføres til en annen. Derfor snakker vi gjerne om å betrakte spredning som oversettelse. Det vil si at noen grunnelementer beholdes, mens andre deler av innovasjonen tilpasses den spesifikke konteksten.

Samling 6: Innovasjonseksempler fra Danmark - studietur
En viktig del av innovasjon er å stjele fra andre! Danmark har lenge vært et foregangsland, som norske kommuner har latt seg inspirere av. Denne samlingen er derfor lagt opp som en studietur til København, der vi finner fram til flere gode eksempler på offentlig innovasjon i en dansk kontekst. I tillegg til de praktiske eksemplene, inneholder samlingen også forelesninger basert på teori, som bygger opp om forståelsen av innovasjon.

Opptaksinformasjon

Opptakskrav for deltakere er 3 år høgskole-/universitetsutdanning og minst 2 år arbeidserfaring.

Søkere med 1 – 2 år høgskole-/universitetsutdanning samt 5 års relevant arbeidserfaring kan vurderes individuelt. Søkere som ikke oppfyller kravet om utdanning kan delta som kursdeltaker og få kursbevis (uten studiepoeng) etter fullført studium.

Søknadsfristen er 1. juni 2024.

Slik søker du

Den enkelte kommune /evt. samarbeidende kommuner søker om opptak til studiet på vegne av sine ansatte.
Fordi heterogenitet ofte viser seg å bidra til nytenkning, anbefaler vi at kommunene er representert med deltakere fra minst to ulike sektorer/tjenesteområder. Deltakelsen kan gjerne knyttes direkte til et konkret innovasjonsprosjekt, som er planlagt eller allerede startet opp. Kommunene som søker garanterer deltakelse for minimum tre personer, maksimum fire personer. Dette gjør også forankringen i kommunen mer robust.

Søknadsskjemaet fra den enkelte kommune fylles ut med:

  • Kort beskrivelse av en utfordring eller et område med behov for innovasjon for kommunen, og hva som ønskes oppnås (maks 250 ord)
  • Sektorer/tjenesteområder som er involvert
  • Forankring/anbefaling fra kommunen for godkjent deltakelse og tilrettelegging for deltakere
  • Deltakeres navn og e-postadresse

Utvelgelse av deltakende kommuner
Deltakende kommuner velges ut fra oppfylte kriterier nevnt over. Kommuner velges ut fra geografisk representasjon (alle landsdeler ønskes representert, samt deltakere fra både små og store kommuner). Hvis det fortsatt er behov for utvelgelse vil det bli gjort ved loddtrekning.

Nytt kull starter i september 2024.

Søknadskjema for kommunene

Kvalifikasjon/tittel

Nasjonal innovasjonsskole for kommunesektoren