Fakta
Informasjon er oppdatert av Universitetet i Innlandet
.


Om studiet
Kommunikasjonen er profesjonalisert i alle sektorer. I dette studiet lærer du om hvordan dagens kommunikasjonsrådgivere må planlegge og utføre strategisk intern- og eksternkommunikasjon.
Om studiet
Studiet legger til rette for at du kan bidra til vellykket kommunikasjon i egen virksomhet. Det stilles stadig større krav til virksomheters interne og eksterne kommunikasjon. Alle organisasjoner, offentlige virksomheter og private bedrifter har behov for å kommunisere riktig med sine målgrupper. Dette er blant annet viktig for å kunne forvalte sitt eget omdømme.
Flere virksomheter legger vekt på god kommunikasjon, og det er et interessant arbeidsmarked for deg med kommunikasjonsfaglig kompetanse, gjerne i kombinasjon med kompetanse innen andre fagområder.
Studiet består av to emner på til sammen 60 studiepoeng, og har følgende faglige fokusområder:
Kommunikasjon og organisasjon: (studieåret 2025/2026)
- Intern og ekstern informasjon og kommunikasjon i virksomheter
- Kommunikasjon og ledelse
- Kommunikasjon i en digital verden
- Kommunikasjonsstrategi
- Organisasjon, endring og kommunikasjon
Kommunikasjon og samfunn: (studieåret 2026/2027)
- Medier, kommunikasjon og samfunn
- Prosjektledelse og team
- Samfunnsvitenskapelig metode og markedsanalyse
- Lobbyvirksomhet og samfunnskontakt
- Informasjonsberedskap og krisekommunikasjon
Opptaksinformasjon
Du trenger generell studiekompetanse eller realkompetanse på tilsvarende nivå for å bli tatt opp i dette studieprogrammet og minst to års arbeidserfaring
Fortløpende opptak ved ledige studieplasser etter søknadsfristen
Studiet ligger søkbart under «Betalings- og oppdragsstudier: Handelshøgskolen høst 2025»
Videre studier
Studiet er relevant for de som allerede jobber innen kommunikasjon eller som ønsker å arbeide med kommunikasjon i offentlig eller privat sektor Et faglig mål er å danne grunnlaget for videre studier innenfor dette fagfeltet.