Fakta
Informasjon oppdatert
20. januar 2023.
Om studiet
Emnet tar for seg konflikttransformasjon som begrep og metode for konflikthåndtering. Mekling og sirkelmetodikk er de to hovedformene for verktøy som blir perspektivisert ved å undersøke gjeldende praksis og teori. Vi forsøker i dette emnet å se på hva som fører en tilrettelagt prosess mot en løsning eller til en varig positiv endring av situasjonen.
Vi vil utforske ulike meklingsperspektiv som strukturert- , transformativ-, narrativ- og integral mekling, samt sammenligne meklingstanken med gjennopprettende perspektiver og sirkelmetodikk.
Undervisningsopplegg
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studiet skal gi…
- brede kunnskaper om intervensjon og fasilitering av dialogprosesser.
- kjennskap til tradisjonell mekling som metode.
- kjennskap til andre former for mekling/ gjenopprettende prosesser (restorative prosesser), som skriptbasert stormøte (Conferencing), dialogsirkler (Peacemaking Circles) og Samoansk sirkelmetodikk.
- kunnskap om meklingstradisjonene (strukturert, transformativ og narrativ).
Ferdigheter
Studiet skal gi…
- evne til å mekle og/ eller tilrettelegge dialogprosesser mellom parter i konflikt.
- evne til å reflektere over verktøy/ metodikk som bør anvendes i den særskilte konflikten.
Generell kompetanse
Studiet skal gi…
- økt bevissthet om egen væremåte som konfliktarbeider/ dialogarbeider, og hvordan man metodisk kan tilrettelegge for de-eskalerende og transformative prosesser i konflikter.
- en lyttende og upartisk tilnærming og holdning til partene i konflikter.