Fakta

Sted:
Høyskolen for Ledelse og Teologi - Oslo
Studieform: Undervisning ved lærestedet, samlingsbasert
Studietempo: Heltid
Studiepoeng:
10

Informasjon oppdatert

20. januar 2023.

Om studiet

Emnet tar for seg konflikttransformasjon som begrep og metode for konflikthåndtering. Mekling og sirkelmetodikk er de to hovedformene for verktøy som blir perspektivisert ved å undersøke gjeldende praksis og teori. Vi forsøker i dette emnet å se på hva som fører en tilrettelagt prosess mot en løsning eller til en varig positiv endring av situasjonen.

Vi vil utforske ulike meklingsperspektiv som strukturert- , transformativ-, narrativ- og integral mekling, samt sammenligne meklingstanken med gjennopprettende perspektiver og sirkelmetodikk.

Undervisningsopplegg

 

 

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studiet skal gi…

  • brede kunnskaper om intervensjon og fasilitering av dialogprosesser.
  • kjennskap til tradisjonell mekling som metode.
  • kjennskap til andre former for mekling/ gjenopprettende prosesser (restorative prosesser), som skriptbasert stormøte (Conferencing), dialogsirkler (Peacemaking Circles) og Samoansk sirkelmetodikk.
  • kunnskap om meklingstradisjonene (strukturert, transformativ og narrativ).
     

Ferdigheter

Studiet skal gi…

  • evne til å mekle og/ eller tilrettelegge dialogprosesser mellom parter i konflikt.
  • evne til å reflektere over verktøy/ metodikk som bør anvendes i den særskilte konflikten.
     

Generell kompetanse

Studiet skal gi…

  • økt bevissthet om egen væremåte som konfliktarbeider/ dialogarbeider, og hvordan man metodisk kan tilrettelegge for de-eskalerende og transformative prosesser i konflikter.
  • en lyttende og upartisk tilnærming og holdning til partene i konflikter.