Fakta
- Alle (primær)
- Alle (ordinær)
Informasjon er oppdatert av OsloMet – storbyuniversitetet
22. desember 2025.


Om studiet
Hvorfor er noen fattige og andre rike, og hva er årsaken til globale miljøproblemer? Er fordelingen i verden urettferdig, og ønsker du å gjøre en forskjell? Gjennom studiet med feltarbeid, utveksling og hospitering vil du få kompetanse og kunnskap til å bidra til endring.
Gjennom utviklingsstudiene lærer du om verden ved å gjøre dine egne erfaringer og ved å reflektere over disse.
Studiet gir en tverrfaglig innføring i Nord/Sør-forholdet og utviklingslandenes situasjon.
Studiet kombinerer elementer fra ulike fag som
- rettferdig handel
- naturvern og turisme
- utdanning for utvikling
- småbondejordbruk
- kjønnsdimensjoner i utvikling
Du får lære hva forskningen sier om utviklingsspørsmål og Nord/Sør-forhold, samtidig som du får innsikt i politikk og samfunnsforhold som ligger bak.
Sentralt i studiet er fem uker feltarbeid – enten i Norge eller i et land i en annen del av verden. Studentene reiser i grupper på tre til fem som gjennomfører feltarbeidet og skriver oppgave sammen.
Før feltarbeidet vil du og resten av gruppen få en grundig innføring om lokasjonen dere skal til, samt det dere skal gjøre under feltarbeidet.
Merk at studiet er krevende og inneholder mye teori som må læres før man reiser på feltarbeid. Du bør være motivert og samfunnsengasjert for å studere utviklingsstudier.
Eksempel på oppgavetemaer:
- rettferdig handel
- naturvern og turisme
- jenter og utdanning
- småbondejordbruk
I andre studieår skal du fordype deg i ulike emner du har lært om det første året. Tredje semester består av et semesteremne på 30 studiepoeng med en samfunnsteoretisk fordypning på temaet makt og politikk.
I sjette og siste semester kan du velge mellom å ta et teoretisk fordypningsstudium eller å ha hospitering hos en vertsorganisasjon innen utviklingsindustrien.
Studiet ligger på topp blant utviklingsstudier i Norge på NOKUTs studiebarometer, og skårer høyt på blant annet yrkesrelevans, engasjerte lærere og helhetsvurdering.