Nøkkelinformasjon

Studiested

Oslo campus

Nivå

Fagskolegrad

Studiepoeng

120.0

Semester

4

Organisering

Undervisning ved lærestedet

Studietempo

Heltid

Om studiet

På fagskolestudiet i Reklame og merkekommunikasjon får du utvikle din kreativitet og får jobbe praktisk med kommunikasjon fra første studiedag.

Reklame og merkekommunikasjon Fagskolen Kristiania

Drømmer du om å jobbe med kommunikasjon som engasjerer og berører? Fagskolestudiet Reklame og merkekommunikasjon er utdanningen for deg som ønsker å jobbe med kreativ kommunikasjon, enten som Art Director, tekstforfatter eller som kreatør.  

Kreativitet i kommunikasjon er viktigere enn noensinne. Kommunikasjonskanalene har blitt flere og kompleksiteten større. Aldri før har vi hatt tilgang på innhold av så høy kvalitet som det vi har i dag.

Vi blir mer og mer selektive på hva vi bruker tiden vår på. Dette setter enda høyere krav til dem som lager kommunikasjon. God kommunikasjonen i dag må oppleves som sann, relevant og engasjerende, samtidig som den må fungere godt i digitale flater.

På Reklame og merkekommunikasjonsstudiet får du utvikle din kreativitet og får jobbe praktisk med kommunikasjon fra første studiedag. Gjennom workshops, byråbesøk og oppdrag for store og små virksomheter lærer du å lede kreative prosesser, fra idé og konsept til gjennomføring av kampanjer og andre kommunikasjonstiltak.

Studiet gir deg en allsidig kompetanse, som gjør deg til en ettertraktet kandidat i kommunikasjonsbransjen og andre kreative næringer.  

Hva lærer du? 

På Reklame og merkekommunikasjon får du kunnskap om modeller, prosesser og verktøy innenfor fagene Art Direction, tekstforfatting og kommunikasjonsstrategi. Andre studieår kan du velge å spesialisere deg innen det fagområdet du liker best.

Du lærer om kreative prosesser og metoder, og vil gjennom hele studiet jobbe med utvikling av ideer og konsepter som kan danne grunnlag for kreativ kommunikasjon. Det meste av dette arbeidet skjer i grupper.

Gjennom hele studiet får du jobbe med innholdsproduksjon for ulike flater som trykte medier, film, radio, digitale- og sosiale medier. Du får løse reelle caser for bransjen, og lærer å anvende ulike dramaturgiske, språklige og visuelle virkemidler, tilpasset både målgruppe og kanal.

I løpet av studietiden din vil vi blant annet fokusere på: 

  • Kreative prosesser og metoder
  • Konseptutvikling og idéarbeid
  • Brukerinnsikt og markedsanalyse
  • Reklame og sosiale medier
  • Digital innholdsproduksjon
  • Visuell kommunikasjon og tekstforfatting

Du får delta i tverrfaglige prosjekter sammen med andre fagskolestudenter på studier som Musikkdesign, Illustrasjon og Design Thinking. Du vil jevnlig bli undervist av gjesteforelesere fra kreative byråer som Dinamo, Trigger, Marveolus, Try Opt og Tante Randi.

Siste semester av studiet kan du søke praksis i en valgfri bedrift. På denne måten får du mulighet til å tilegne deg verdifull bransjeerfaring, knytte kontakter i bransjen og anledning til å vise hva du kan. Målet er at du etter to år på fagskolen skal ha kunnskapen og ferdighetene som skal til for å ta steget ut i arbeidslivet!

 

Undervisningsopplegg

Kontakt med bransje og næringsliv

Studiet er skapt og undervises i av fagpersoner med lang erfaring fra reklame- og kommunikasjonsbransjen. Gjesteforelesere og oppdragsgivere bringer bransjen inn i klasserommet og gir deg mulighet til å knytte nettverk til potensielle arbeidsgivere allerede i studietiden.

Opptakskrav

For å bli tatt opp som student på fagskolestudier må du oppfylle ett av følgende opptakskrav:

  • Generell studiekompetanse
  • Fullført og bestått videregående opplæring
  • Fagbrev /svennebrev

ELLER

Realkompetanse for fagskole:

  • Minimum 23 år i løpet av opptaksåret.
  • Dokumentere 3 års fulltids arbeidserfaring, herunder regnes lønnet/ulønnet arbeid, verneplikt, folkehøyskole og frivillig arbeid/tjeneste.
  • Arbeidsattester må inneholde start og sluttdato samt stillingsprosent/timeantall.
  • Dokumentere norskkunnskaper fra grunnskole, videregående skole, norsk på høyere nivå eller norskprøve B2 for innvandrere fra Vox.
     

Les mer om opptakskravene

Karrieremuligheter

Jobbmuligheter

Etter endt utdanning kan du bidra i alle ledd av kommunikasjonsarbeidet ­– fra strategi til utforming kommunikasjonskonsepter.

Du kan lede kreative prosesser, og har lært å anvende ulike dramaturgiske, språklige og visuelle virkemidler i kreativ kommunikasjon og merkevarebyggende kampanjer. Du har også lært å tilpasse budskap og valg av kanal til ulike målgrupper.

Porteføljen du har opparbeidet deg etter to år, gir et godt utgangspunkt for å søke jobb i:  

  • Reklame- eller kommunikasjonsbyrå
  • Mediehus
  • Markedsavdeling i privat eller offentlig sektor
  • Starte eget selskap
     

Etter fullført fagskoleutdanning kan du søke om opptak til andre året på Bachelor i kreativ markedskommunikasjon på Høyskolen Kristiania (med forbehold om ledig studieplass) eller dra til utlandet og ta en ettårig påbygging for å oppnå en internasjonal bachelorgrad . Vår samarbeidspartner Education Link hjelper deg med denne søknadsprosessen. Følgende studiesteder i utlandet tilbyr dette studiet:

  • Etter fullført fagskoleutdanning kan du dra til utlandet og ta en ettårig påbygging for å oppnå en internasjonal bachelorgrad . Vår samarbeidspartner Education Link hjelper deg med denne søknadsprosessen. Følgende studiesteder i utlandet tilbyr dette studiet:


Australia

  • Curtin University
  • Deakin University


England

  • Solent University
  • University of Derby
  • University of West Lonndon


Italia

  • Nouva Accademia Di Bella Arti (NABA)


Tyskland

  • University of Applied Sciences Europe


Vi gjør oppmerksom på at en bachelorgrad ikke nødvendigvis tilfredsstiller opptakskravene til alle mastergrader, verken i Norge eller utlandet. Det enkelte universitet eller høyskole er selv ansvarlig for å definere sine opptakskrav.

Vi gjør oppmerksom på at en bachelorgrad ikke nødvendigvis tilfredsstiller opptakskravene til alle mastergrader, verken i Norge eller utlandet. Det enkelte universitet eller høyskole er selv ansvarlig for å definere sine opptakskrav.

Dersom du har planer om å studere til en mastergrad , anbefaler vi at du setter deg godt inn i institusjonens opptakskrav, inkludert krav til forkunnskaper og fagsammensetning, før du velger å studere videre til en bachelor i utlandet.

Du må selv sørge for at du har den nødvendige bakgrunn og fagsammensetning for den eller de mastergrader du ønsker å søke deg inn på.

Kvalifikasjon/tittel

Markedsfører, reklame- og kommunikasjonsbyrå, AD, Art director, tekstforfatter