Digital markedsføring favoritt ikon

Fagskole
Ønsker du å jobbe med formidling av informasjon og markedsføring? Digital markedsføring er et felt i stadig utvikling. Det blir stadig flere måter å markedsføre en bedrift på og kunder har helt andre forventninger til markedsføringen enn tidligere. I dag starter de aller fleste kjøpsprosessen på internett. For å kapre kundene kreves det at du har en nettside som engasjerer og at bedriften din markedsføres på en måte som fanger kundenes interesse. Studiet digital markedsføring gir deg innsikt i hva som skal til for å få suksess med markedsføring på nettet. Du opparbeider deg en solid forståelse av kunder og marked samt mekanismene bak en god kundeopplevelse i digitale medier.

Varighet

1 år

Studietempo

Deltid

Organisering

Nettstudium

Kostnader

44 900

NOKUT

NOKUT-godkjent

Om studiet

Dette lærer du

  • Utforming av nettsider og annonsere budskap gjennom digitale kanaler, deriblant e-post, søkemotorer og sosiale medier.
  • Content marketing – innholdsmarkedsføring, banner- og katalogannonser
  • Tekst og innhold på nett og visuell webkommunikasjon samt teknisk produksjon og analyse
  • Utarbeide en digital markedsføringsplan
  • Lærer hva som kreves for å lykkes med netthandel

Noen av temaene du skal gjennom er

  • Markedsføring i digitale kanaler
  • Tekst og innhold på nett
  • Visuell webkommunikasjon
  • Teknisk produksjon og analyse
  • Digital strategi og markedsplan

 

Undervisningsopplegg

  • Utdanningen er nettbasert og som student får du tilgang til en klasse hvor alle starter samtidig. 
  • Du har nettsamling en kveld i uken. 
  • Du kan stille spørsmål til læreren under nettsamling, via chat og på e-post når du måtte ønske. 
  • Det tas opptak av alle nettsamlingene som du kan se i ettertid både som repetisjon eller dersom du ikke deltok på nettsamlingen.
  • Du skal levere obligatoriske oppgaver i løpet studietiden som må fullføres og godkjennes for å bli oppmeldt til avsluttende eksamen.
  • Du får vitnemål etter endt utdanning og bestått eksamen. 
  • Utdanningen er lagt opp slik at du kan ha full jobb og andre forpliktelser ved siden av.

 Vi mener at vårt undervisningsopplegg bidrar til den høye fullføringsprosenten blant våre studenter. Les mer om hvordan det er å være student hos oss.

Opptakskrav

Opptakskravet for denne utdanningen er fullført og bestått videregående skole. Alternativt kan du søke på grunnlag av din realkompetanse. Opptak basert på realkompetanse gjøres ved en helhetsvurdering hvor også utdanning og aktiviteter i fritiden teller med. Du må være 23 år eller eldre i opptaksåret for å bli tatt opp på grunnlag av realkompetanse. Søkere med utdanning fra land utenfor Norden må dokumentere at de har norskkunnskaper tilsvarende de ferdigheter som oppnås ved Norsk Vg1 studieforberedende eller Norsk Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram, eller norsktest nivå B2.

Karrieremuligheter

I dag har de aller fleste bedrifter en egen markedsavdeling eller behov for eksperter som markedsfører bedriften i forskjellige digitale kanaler. Du kan også jobbe som konsulent i et byrå eller i egen virksomhet. Etter endt utdanning kan man søke på alle stillinger som der du jobber med flere felt innenfor digital markedsføring. For å få jobb som spesialist må du opparbeide deg spisskompetanse i tillegg. Stillinger som «digital markedsfører» og «digital rådgiver» er blant de vanligste for studenter som har gjennomført denne utdanningen.

De mest aktuelle arbeidsområdene vil være:

  • SEO (ulike former for søkemotoroptimalisering)
  • PPC (f.eks Google AdWords og Facebookannonsering)
  • Sosiale medier
  • Innholdsmarkedsføring
  • Analyse (f.eks Google Analytics)
  • Markedsplaner

Kvalifikasjon/tittel

Digital markedsfører

Lignende utdanninger