Digital markedsføring favoritt ikon

Fagskole
Denne bransjen er i stadig utvikling og byr på flotte jobbmuligheter for engasjerte kandidater.

Varighet

1 år

Studietempo

Deltid

Organisering

Nettstudium

NOKUT

NOKUT-godkjent

Om studiet

I dag starter de aller fleste kjøpsprosessen på internett. For å kapre kundene kreves det at du har en nettside som engasjerer og at bedriften din markedsføres på en måte som fanger kundenes interesse.

Med denne utdanningen får du innsikt i hva som skal til for å oppnå suksess med markedsføring på nett. Du opparbeider deg en solid forståelse av kunder og marked samt mekanismene bak en god kundeopplevelse i digitale medier.

Som et resultat vil du bli en dyktig digital markedsfører som vil være en ettertraktet kandidat hos private og offentlige bedrifter, mediebyråer, reklamebyråer og andre bransjer hvor markedsføring står sentralt.

Hva lærer du?

Med kurset digital markedsføring lærer du i all hovedsak å utforme nettsider og annonsere budskap gjennom digitale kanaler, deriblant e-post, søkemotorer og sosiale medier.

Du vil blant annet få en grundig innføring i: 

  • Content marketing – innholdsmarkedsføring
  • Banner- og katalogannonser
  • Tekst og innhold på nett
  • Visuell webkommunikasjon
  • Teknisk produksjon og analyse.

Etter fullført utdanning vil du være i stand til å utarbeide en digital markedsføringsplan. Du lærer hva som kreves for å lykkes med netthandel. Studiet er praktisk og yrkesrettet og du kan gå rett inn i en jobb i en bransje i utvikling.

Undervisningsopplegg

Utdanningen er nettbasert og hele klassen starter samtidig. En kveld i uken har du nettsamling med lærer. Her kan du stille spørsmål til læreren via chat, eller på e-post når du måtte ønske. Du kan se opptak av alle nettsamlingene når du vil – også om du ikke fikk deltatt på nettsamling.

Læringsplattformen fungerer som studentenes klasserom og gir oversikt over studiet. Her finnes planer som viser hva som skal gås gjennom hver uke med læringsutbyttebeskrivelser, lærestoff og læringsaktiviteter. Plattformen gir også tilgang til studieplan, læremidler, bakgrunnsstoff, oppgaver og diskusjonsforum. Gjennom læringsplattformen kan studentene også kommunisere med lærer, medstudenter og administrasjon.

I tillegg får du:

  • et opplegg som gjør det mulig å ha full jobb og andre forpliktelser ved siden av utdanningen
  • teknisk veiledning ved behov
  • personlig oppfølging av lærere og administrasjon
  • gratis innføringskurs i studieteknikk på nett

Du leverer obligatoriske oppgaver i løpet studietiden. De fleste gjøres individuelt, mens enkelte oppgaver løses som gruppe. Oppgavene må fullføres og godkjennes for å bli oppmeldt til avsluttende eksamen. Eksamensformen er en 14 dagers hjemmeeksamen. Etter endt utdanning og bestått eksamen får du vitnemål.

 

Opptakskrav

For å bli tatt opp som student på fagskolestudier må du oppfylle ett av disse opptakskravene:

  • Generell studiekompetanse
  • Fullført og bestått videregående opplæring
  • Fagbrev/ svennebrev
  • Realkompetanse for fagskole 
  • Minimum 23 år i løpet av opptaksåret
  • Dokumentere 3 års fulltids arbeidserfaring, herunder regnes lønnet/ulønnet arbeid, verneplikt, folkehøyskole og frivillig arbeid/tjeneste
  • Arbeidsattester må inneholde start og sluttdato samt stillingsprosent/timeantall
  • Dokumentere norskkunnskaper fra grunnskole, videregående skole, norsk på høyere nivå eller norskprøve B2 for innvandrere fra Vox

Karrieremuligheter

I dag har de aller fleste bedrifter en egen markedsavdeling eller behov for eksperter som markedsfører bedriften i forskjellige digitale kanaler. Du kan også jobbe som konsulent i et byrå eller i egen virksomhet.

Etter endt utdanning kan du søke på alle stillinger der du jobber med flere felt innenfor digital markedsføring. For å få jobb som spesialist må du opparbeide deg spisskompetanse i tillegg. Stillinger som «digital markedsfører» og «digital rådgiver» er blant de vanligste for studenter som har gjennomført denne utdanningen.

De mest aktuelle arbeidsområdene vil være:

  • SEO (ulike former for søkemotoroptimalisering)
  • PPC (f.eks Google AdWords og Facebookannonsering)
  • Sosiale medier
  • Innholdsmarkedsføring
  • Analyse (f.eks Google Analytics)
  • Markedsplanlegging

Kvalifikasjon/tittel

Digital markedsfører

Lignende utdanninger