Hvorfor valgte du dette yrket?

– Helt siden jeg var lita jente har jeg vært interessert i bil og bilkjøring. Mamma er fra Sørlandet, så somrene besto alltid av å kjøre sørover på tur. At jeg skulle bli yrkessjåfør lå vell litt i kortene.

Da jeg ble gammel nok var det rett på bilsertifikatet, og ikke lenge etter kom det en sjanse til å begynne å kjøre varebil. Etter hvert fant jeg ut at jeg ville prøve å kjøre noe større, og tok lappen på lastebil. Det har jeg ikke angret på! Jeg tok 19-ukers kurset i Kristiansund. Da må man enten være læring eller over 21 år. Jeg var egentlig for sent ute til å søke, men to dager etter skolestart fikk jeg en telefon fra skolen. De sa at hvis jeg fortsatt hadde lyst, var jeg velkommen til å begynne. Der var jeg veldig heldig! Jeg planlegger å ta fagbrevet til høsten.

Image
Yrkessjåfør Tine Brungot I Lastebilen
Lenke
Aleksandra Olsen
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Dagen bruker som regel å starte klokka åtte, men i denne jobben er jeg veldig fri og fleksibel. Jeg prøver å ligge 40–50 timer bak rattet i uka. Samboeren min jobber nærmere 60 timer i uka, og må fra tid til annen sove over i bilen. Jeg bor hjemme. Jeg har også hester, så noen ganger drar jeg i stallen før jeg kommer på jobb. Det passer meg fint å ha denne friheten til å styre dagen selv! Det kommer også godt med hvis jeg kunne tenke meg å ta en langhelg en plass. Da kan jeg selv bestemme at jeg starter den nye uka på en søndag, og tar fri en fredag. Men jeg har også hatt stillinger som yrkessjåfør hvor jeg hadde fast arbeidstid 7-15, så det vil variere.

Når jeg kommer, er det første jeg gjør å starte opp lastebilen. Jeg kjører i hovedsak tømmer, og laster opp på faste steder. Mens jeg gjør det, må jeg ta bilder for å registrere lasset. Det som gjør tømmertransport mer avansert er at man må krane lasset selv, og ofte kjøre på smale skogsveier, hvor tungtransport normalt ikke ferdes. Når jeg kraner bruker jeg vanligvis mellom 20 til 30 minutter, litt avhengig av tømmersorten. 

Tidligere har jeg blant annet kjørt distribusjon, for eksempel kjørte jeg øl i to år. Jeg har kjørt alt mulig fra bakervarer og medisin, til bildeler. 

Jeg føler meg veldig trygg i lastebilen, og liker bedre å kjøre den enn personbil. De siste to årene har jeg kjørt 40 000 km, men det er lite i forhold til hva det kunne vært hvis jeg bare kjørte, ettersom kraning tar mye tid.

Strekningene jeg kjører kan variere veldig, men nå for tiden kjører jeg ofte gjennom Norangsdalen. Da må jeg blant annet planlegge ferge på forhånd. Dersom jeg kjører til private, må jeg kontakte de for å forsikre meg om at veien jeg skal kjøre på er i god nok stand til at jeg kan føre et tungt vogntog der. Det kan ofte være utfordrende på vinteren med tanke på snø.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– For å kunne jobbe med dette yrket må man ha pågangsmot. Jeg har også lyst å si at man bør greie å beherske stress, men det er jeg egentlig ikke så flink til selv. Det kommer nok med erfaring. Man må være tålmodig når man kjører store vogntog blant andre biler og myke trafikanter. I yrket er det også viktig å være serviceinnstilt ovenfor kunder, for eksempel bønder man henter tømmer hos. Jeg tenker at dersom man er grei og smilende til alle, får man den hjelpen man trenger!

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Hvem dette yrket ikke passer for er litt vanskelig å si, for jeg vet om mange ulike mennesker som kjører lastebil. Det passer for en rekke personlighetstyper med varierte egenskaper. Kjører man distribusjon kan det for eksempel være greit om man er fysisk sterk. Der er det en del tunge løft og drag. Hvis man sitter låst i samme stilling i mange timer, kan man fort bli plaget med rygg og nakke. Da jeg kjørte distribusjon kjente jeg at å håndtere paller tærte på den ene skuldra mi. Da fant jeg ut at det ville passe bedre for meg å kjøre tømmerbil. Nå er jeg heldig som kan variere sittestilling i løpet av en arbeidsdag, når jeg bytter på å kjøre lastebilen og krane.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Det jeg liker aller best med å være yrkessjåfør er all den fine naturen jeg får se! Jeg elsker å komme meg vekk fra asfalt, sentrum og byer, til steder man ellers ikke ser så ofte. Jeg pleier å si at jeg føler meg som en turist på jobb, når jeg spiller god musikk, ser ut frontruta og nyter naturen. Her om dagen, da jeg kjørte min faste rute til Norangsdalen, så jeg til og med et snøras. 

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det jeg liker minst med yrket er tidspress. Plutselig kan det skje en ulykke eller noe annet uforutsett i trafikken. Når man kjører mot tidsbestemte leveringer blir man sittende å jage etter hvordan man skal løse det for å rekke frem i tide.

Image
Yrkessjåfør Tine Brungot Koster Lastebilen
Lenke
Aleksandra Olsen
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Jeg vil anbefale denne jobben til folk som har lyst til å styre dagen selv. Som yrkessjåfør er man selvstendig, men samtidig ansatt. Jeg kjenner flere som har hatt kontorjobber, men som har gått over til å kjøre lastebil for å være mer ute.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Det er så mange forskjellige typer transport at jeg føler man aldri blir utlært. Det er blant annet tømmer, maskinflytt, anlegg og distribusjon. Blir jeg lei tømmer kan det være jeg prøver meg på tankbil eller noe annet spennende.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Det er veldig variert. Blant annet kommer det an på behovet for lasset som blir kjørt, om bedriften følger tariff og hvilken ordning for overtidsbetaling man har. Jeg har overtidsbetaling etter 40 timer i uka, mens andre igjen kan ha etter åtte timers arbeidsdag. Det vil også variere ut ifra hvilken gruppe yrkessjåfør man hører til. Årslønnen til lastebil- og trailersjåfører ligger på 455 000 kroner, ifølge SSB.

Hvordan ser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Jeg har hørt at vi mangler 1500 sjåfører i landet, så jeg vil tro det er stor etterspørsel. Hvis man har sertifikatene sine i orden, og viser seg frem på en fin måte, skal ikke jobb være noe problem. Her på bygda er det ikke like lett å få seg jobb, da vi har få transportfirma, men på større områder vil det være enklere. Jeg har oppfordret mange til å gå inn i lastebilbransjen!

Tekst:
Aleksandra Olsen
Man må være tålmodig når man kjører store vogntog blant andre biler og myke trafikanter.
Jeg føler meg veldig trygg i lastebilen, og liker bedre å kjøre den enn personbil.