Yrkessjåfør
Hvorfor valgte du å bli yrkessjåfør?
– Jeg har alltid likt biler og vært spesielt opptatt av kule offroadbiler. Jeg har selv en skikkelig fin pickup som jeg er veldig stolt av.
Til tross for bilinteressen startet jeg på salg og service og begynte også som lærling. Det var en avgjørelse jeg tok altfor kjapt. Jeg hadde vondt for å henge med og hoppet av hele løpet. I den perioden fikk jeg diagnostisert ADHD, og jeg brukte god tid på å tenke gjennom hva jeg kunne gjøre med mine forutsetninger. Jeg ante ikke hva jeg ville, men jeg visste at å kjøre bil var avslappende og gjennom Nav fikk jeg muligheten til å ta et fagbrev hos Velle utvikling.
Jeg skjønte at jeg var nødt til å tilpasse livet og jobben til meg og mine forutsetninger. I bilen har jeg mitt eget lille kontor. Der har jeg kjøreplanen min, og jeg kan lytte til musikk, podkast, lydbøker og være litt kaptein over min egen skute.
Jeg ser mye fint som tilfører noe ekstra til dagen min. Det kan være alt fra en kul veteranbil, en hakkespett, et rådyr eller et godt møte som bidrar til å gjøre dagen min god.
For meg var det å gå fra skole til arbeidslivet et enormt skritt. Jeg måtte slutte å dagdrømme og begynne å konsentrere meg. Det var det jeg trengte for å skaffe meg et yrke og et bedre liv.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– De fleste arbeidsdagene starter med at varene jeg skal levere i løpet av dagen ankommer på en lastebil. Jeg sorterer varene etter hvor de skal leveres, og laster de inn i min varebil.
Det som skal leveres sist legger jeg helt innerst, og tilpasser leveransene slik at jeg kjører mest mulig effektivt og miljøvennlig.
Jeg kjører en Ford transitt H4 som er en stor varebil. Jeg frakter rekvisita, møbler og profilering – ofte til barnehager og kommuner. På onsdager er jeg leid ut til Slettvoll møbler og kjører for dem. Jeg er på veien fem til seks timer i løpet av en dag, avhengig av sesong og hvor mye det er å gjøre.
Mitt område er Vestfold og i likhet med Oslo har det blitt vanskeligere å stoppe i byer for å levere. Parkeringsvaktene har fått elsparkesykler og beveger seg lynfort. De og fartsgrensen utgjør en risiko for å få bøter og å få så mange prikker på førerkortet at det ryker. Da ryker jobben også.
Jeg kjører ofte til stamkunder og kjenner etter hvert mange av de godt. Ofte vet jeg hva kundene skal i helgene. Å bli litt kjent og ha en hyggelig tone er en viktig del av jobben min. Jeg er veldig nøye med å levere der kundene syns det er enklest å ta imot. Når jeg leverer til store bedrifter må jeg være sikker på at jeg er på rett sted, i rett etasje og at kunden signerer på leveransen.
Det kan bli en del tunge løft, men jeg ser på det som en bonus med trening i arbeidstiden. Jeg er nøye med å bruke bena når jeg løfter og for å få det til, ser jeg for meg en frosk i stående stilling og gjør som den.
Jeg har mye energi og ønsker å gi den videre. Mange av kundene er eldre og de er veldig glade for at jeg kommer med leveringer. Jeg liker godt å kjøre med henger og syns det er en real utfordring å rygge med en svær bil og tilhenger.
Om vinteren må jeg planlegge mer og være forsiktig med å ikke få for mye vekt bak i bilen. Da er det lett å sladde.
Hva kreves for å kunne jobbe som yrkessjåfør?
– Jeg kom til Velle utvikling via opplæringstjenesten, som kartla hva jeg ville like å gjøre. Jeg kunne starte direkte som lærling fordi jeg allerede hadde fullført Vg1 og VG 2 i Salg og service. Jeg tok fagbrevet etter to år som lærling.
Jeg har førerkort klasse BE og har lov til å kjøre varebil opptil 3.5 tonn. Med tilhenger kan jeg kjøre med opptil 4250 kilo.
Hvilken type transport man kjører er avhengig av hvilket sertifikat man har, og hva man har lyst til. Selv er jeg fornøyd med en stor kassebil. Å være observant i trafikken er et krav. I min type jobb er det viktig å ha en positiv serviceinnstilling og å være blid. Truckførerbevis kommer godt med.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Jeg tror det passer for de som liker å bruke kroppen og ha en oversiktlig plan på dagen. Bilen er en kompakt arbeidsplass og som yrkessjåfør fungerer den også som kontor. Så lenge du har nødvendige sertifikat, er glad i å kjøre, god til å løfte og serviceinnstilt – så passer det godt.
Jeg jobber veldig selvstendig, planlegger rutene mine, legger inn hvor jeg skal spise lunsj og gir gjerne litt ekstra service her og der. Det passer ikke for de som har nedsatte sansefunksjoner som syn og hørsel. Det er viktig å være våken i trafikken.
Et godt råd er å ta med matpakke. Det er mange dyre fristelser og usunne uvaner langs veien.
Hva liker du best med å være yrkessjåfør?
– Jeg liker at klokken går fort og at jeg er effektiv. Jeg er litt som julenissen og leverer for eksempel kaffe folk har ventet på. Jeg liker også å være mye ute.
Hva liker du minst?
– Køer og rushtrafikk.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Jeg kan starte for meg selv. Kjøpe en varebil og legge ut en annonse under tjenester på Finn.no eller lignende. Jeg har selv en pickup og har tatt noen fraktoppdrag. Ellers kan du bygge videre på kompetansen, utvide førerkortet og kunne kjøre for eksempel lastebil eller buss.
Hva kan man forvente i lønn som yrkessjåfør?
– Jeg tjener cirka 430 000 kroner i året med to års erfaring.
Hvordan er sjansene for å få jobb som yrkessjåfør?
– Jeg tror at det alltid finnes jobber for flinke sjåfører.