Spilldesigner
Hvorfor valgte du dette yrket?
– Jeg valgte å studere spilldesign først og fremst fordi jeg er fascinert av spill, men også fordi jeg ville gjøre noe kreativt. I mange år jobbet jeg i butikk og jeg kjente at jeg ville gjøre noe helt annet. Det var ikke før jeg begynte å studere spilldesign at jeg skjønte hvor gøy og givende det er med spilldesign.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Hver dag starter med at alle i bedriften er med på et daglig standup-møte, der vi forteller hverandre hva vi jobbet med i går og hva vi skal gjøre i dag.
Som spilldesigner jobber jeg med å forme innhold til spillene vi lager. Det siste spillet vi ga ut, Mørkredd, er et oppgavespill der spilleren løser oppgaver og setter ting på riktig sted slik at det har en effekt på et annet sted i spillet. Prosessen for å lage et spill starter med at vi lager enkle skisser og prototyper som testes og presenteres til resten av teamet for å få feedback.
Jeg jobber mye med planlegging. Det er veldig mye forarbeid med spilldesign, og vi må planlegge hvilke mekanikker spillet skal ha, hvordan spillverden skal fungere, hvilke karakterer og effekter som skal finnes. I starten er det mest planlegging, og etter hvert er det mer jobbing med prototyper. I prototypefasen går vi gjerne inn i spillmotoren og fysisk tester de ideene vi tidligere har skissert med penn og papir. Når vi spilldesignere er fornøyde med prototypene tar de som jobber med programmering, lyd og det visuelle over.
Til slutt kommer ofte spilldesignerene inn igjen og tester for å balansere spillet og finne feil. I bedriften jeg jobber, lager vi mange typer spill til alle aldre. Vi kan lage mobilspill på tablets for barn, eller spill til PC eller til Xbox.
Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?
– Jeg har selv en bachelorgrad i spilldesign fra Westerdals. Det er nok ikke et krav om spilldesignerutdanning for å jobbe som spilldesigner, men da må du ha lært masse selv og skaffet deg et nettverk i bransjen. Jeg fikk mye av det gjennom utdannelsen min og via internships.
Hvem passer ikke dette yrket for?
– Vi sitter jo veldig mye ved en pult i løpet av arbeidsdagen, og har du ryggproblemer er kanskje ikke det helt ideelt å være spilldesigner.
Hva liker du best med dette yrket?
– Jeg liker godt kreativiteten i yrket. Jeg er også veldig glad i det sosiale miljøet på jobb, men også generelt i bransjen. Vi er en veldig liten, men utrolig inkluderende og fin bransje. Jeg er veldig glad i ansvaret jeg har, og jeg liker godt balansen mellom å jobbe selvstendig og jobbe med andre. Jeg har en veldig gøy og givende jobb, og jeg får litt følelsen av at jeg kan gjøre hva jeg vil uten at sjefen skal fortelle meg hva jeg skal gjøre. Vi får veldig frie tøyler i utvikling av spillene.
Hva liker du minst med yrket ditt?
– Jeg synes det er litt trist at vi ikke får nok oppmerksomhet for jobben vi gjør. Vi kan for eksempel jobbe med et spill i mange år, men så er det veldig få som ender opp med å kjøpe spillet. Norske spill er en stor eksportvare til utlandet, men til tross for det får vi utrolig lite oppmerksomhet i Norge og i norske medier. Det har blitt bedre, men det er fortsatt en vei å gå.
Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?
– Jeg vil anbefale dette yrket til folk som er engasjerte, kreative, inkluderende og handlekraftige. Som spilldesigner jobber du mye i team og derfor er det også en fordel å være samarbeidsvillig. Du må være villig til å være en del av et team og kunne kommunisere godt med andre. Det er veldig fint å være kreativ, da det er mye kreativt arbeid i dette yrket. Men det hjelper ikke å ha bare masse gode ideer, da det å kommunisere og samarbeide er også en stor del av jobben. Selv om det er viktig å kunne samarbeide med andre, er det også viktig å være selvstendig i arbeidet du gjør.
Også er det viktig å huske på at det er stor forskjell på å være gamer og glad i å spille, og det å designe og utvikle spill. Selv om du liker å spille, er det ikke sikkert du har de riktige egenskapene, som for eksempel kommunikasjonsevne eller samarbeidsevne.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Du har mulighet til å ta en master i spilldesign i utlandet. Og du kan i motsetning til det jeg gjør, spill for underholdning, lage opplæringsspill. Det kan være spill der du skal lære hvordan du blir butikkmedarbeider eller simulatorspill for forsvaret. Jobber du i et større selskap med mange designere, kan du ha en type designstilling som for eksempel leveldesigner, systemdesigner eller UI-designer. En leveldesigner jobber med hva spilleren gjør fra a til å i spillet. En systemdesigner jobber med tall og balansering i spill, som for eksempel hvor mye en karakter skal tåle i helse. En UI-designer utvikler hvordan knappene du trykker på ser ut. I jobben min gjør jeg litt av alt dette.
Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?
– Jeg tror det er veldig forskjellig fra selskap til selskap, men du kan nok forvente en startlønn på 350 000 kroner, så kan du jobbe deg oppover og få mer. Men det er ikke så mye penger i bransjen og motivasjonen for å bli spilldesigner bør ikke være å bli rik.
Hvordan er sjansene for å få jobb innen dette yrket?
– Det er mange om beinet og du bør være forberedt på konkurranse. Men, det er også en bransje i vekst og det er plass til nye folk. Du bør kanskje være forberedt på å jobbe i utlandet, da det er flere arbeidsplasser der. Selv hadde jeg ikke noe erfaring, men fikk jobb rett etter studiet likevel. Et godt tips er å være litt frempå og bli med på sosiale events for å skaffe seg kontakter. Å sitte hjemme, være flink student og få A på alle eksamener er ikke det som sikrer deg jobb etter studiet i denne bransjen.
Tilhørende utdanninger
Informasjons- og datateknologi
Informasjons- og datateknologi (IT) er et bredt fagområde som omfatter bruk av datamaskiner, programvare, nettverk og annen teknologi for å lagre, behandle, overføre og manipulere informasjon.
Finn studierAnimasjon, spill- og 3D-design
Du lærer å simulere, visualisere og skape effekter og illusjoner i 3D.
Finn studier