Geir Sande er motormekaniker på en stor marina på Tjøme.

YrkesintervjuMotormekaniker favoritt ikon

– Sommeren er høysesong og da er det ikke så lett å ta ferie, sier Geir Sande. Firmaet han jobber i utfører 1000 reparasjoner i året.

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg gjorde egentlig hobbyen min om til et yrke. Jeg har alltid vært en båtentusiast og stjal blant annet snekka til faren min da jeg ti år. Det skapte litt oppstyr! Jeg skulle enten bli motormekaniker eller gjøre som faren min og reise til sjøs. Begge deler er gjort, men nå har jeg vært i motormekanikeryrket i førti år. 

img_0342.jpg

Geir Sande har en veldig teknisk jobb.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg jobber som verkstedleder for fire mekanikere på Vrengen Maritime i Vrengensundet. Vi er lærlingebedrift og har som oftest en lærling. Vi reparerer mange merker, og jeg reparerer som oftest utenbordsmotorer. Kunder som vil ha noe reparert ringer eller sender e-post og jeg lager en arbeidsordre for det som skal gjøres. Etter det må jeg passe på at vi har delene som trengs til reparasjonen. Da må jeg eventuelt også bestille nye deler. 

Vi bruker mye elektronisk verktøy og data. Det er blitt viktigere enn vanlig verktøy. Alle motorer kommer nå med et feilsøkingsprogram. Vi får stadig oppdateringer fra leverandørene og kan lese historien til motoren, akkurat som med en bil. Yrket blir mer og mer elektronisk og krever for eksempel at du kan reparere en vinsj, kartplotter og DAB-radioer. Yrket er veldig allsidig fordi vi jobber med elektronikk, strøm og hydraulikk. Vi driver for det meste med feilsøking og service. Totaloverhaling er ikke så vanlig lenger. 

Vi gjør omtrent 1000 reparasjoner og service i løpet av året. Høysesongen begynner ved påsketider og varer til september. Mange av våre kunder har hytter på Tjøme og vi har 500 båter i vinteropplag. Ved sesongstart leverer vi mange av båtene på kundenes hytter. Om vinteren jobber vi mye med å polere, reparere og å gjøre båtene klare til sjøsetting. 

Min jobb er mer og mer administrativ og jeg reparerer ikke så mye lenger. Jeg veileder de andre ansatte i reparasjoner. Jeg har både vært sensor på eksamen til fagbrevet og sittet i opplæringsnemnda i Vestfold. 

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Selv tok jeg den ettårige maskin- og mekanikerlinjen på yrkesskolen i Tønsberg. Jeg tok også et halvårig kurs på teknisk skole. Etter det var jeg til sjøs noen vintre, før jeg begynte for meg selv og tok fagbrevet som privatist. I dag er jeg ansatt, og er stadig på kurs hos leverandørene for å lære om de forskjellige produktene. Vi er med på mye testing av motorer internasjonalt, blant annet videregående kurs om Evinrude-motorer i USA. Som motormekaniker blir du aldri ferdig utdannet, men må stadig på kurs og oppdateres.

Den vanlige veien å gå er Vg1 teknikk og industriell produksjon, Vg2 kjøretøy, og deretter en toårig opplæring i motormekanikerfaget i en bedrift. Det har skjedd store forandringer i yrket og det er til det positive. Tidligere var det å ta verktøykassa og begynne og skru. I dag må du ha godkjenning, sertifikater og autorisasjon for å jobbe med merker som for eksempel Evinrude, Yamaha og Suzuki.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Du bør være i normal fysisk form. Det er mange snåle arbeidsstillinger. Du bør ikke være redd for å bli møkkete eller for å jobbe ute i all slags vær. Det er sjelden lange sommerferier. Sommer er høysesong og du må være villig til å stå på når andre har ferie.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg treffer mange forskjellige mennesker. Alt fra skipsredere til helt vanlige hyttefolk, og akkurat den sosiale delen av jobben er jeg veldig glad i.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Om sommeren kan det bli veldig stressende. Telefonen kimer uavbrutt og alt skulle vært gjort i går.

img_0330-001.jpg

Geir Sandes jobb som motormekaniker er også en vinterjobb.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Tradisjonelt har dette vært et yrke for gutter som har havnet utenfor skolesystemet. Det ser ut som om det endres i positiv retning nå. Du bør absolutt være en nysgjerrig type som er interessert i båt og motor. Teknisk bør du også være, men det kan du lære og er ingen forutsetning. Du må kunne stå på. Kundene kan være krevende. Er du jente og motorinteressert så trenger vi deg! Du er garantert jobb! 

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Du kan gå videre og bli maskiningeniør, for eksempel via y-veien. Selv startet jeg mitt eget firma, og det er en mulighet, eller du kan jobbe på et verksted eller marina. Du kan også drive med små maskiner som motorsag og gressklippere, eller store landbruksmaskiner. Salg av motorer eller deler er også en mulighet. For den eventyrlystne er det kanskje en mulighet for å jobbe på en stor yacht i Middelhavet.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Jeg tipper at rundt 420 000 kroner i året er en relevant lønn. Driver du for deg selv kan du tjene mer og jobber du på større båter er lønnen ofte bedre.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– De er veldig gode. Mange i yrket er i ferd med å gå av med pensjon og vi trenger nye folk.

 

Tekst Bente Haraldstad Delmas

 

 

 

 

Geir Sande er motormekaniker på en stor marina på Tjøme.
Geir Sande
61 år
Motormekaniker
Vrengen Maritime, Tjøme i Vestfold.

Intervjuer

    • Yrket er veldig allsidig fordi vi jobber med elektronikk, strøm og hydraulikk.
    • Du blir ikke ferdig utdannet, men må stadig på kurs og oppdateres.
    • Du kan gå videre og bli maskiningeniør, for eksempel via y-veien.

Yrkesbeskrivelser

Utdanningsbeskrivelser