Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg var med og startet en bedrift i 2004 som da jobbet kun med mopeder og ATV. Årene gikk, og vi utvidet stadig tjenestene vi tilbydde. I 2014 åpnet vi opp for vannscootere og snøscootere. Det at jeg jobber med som motormekaniker er nok på grunn at det er også en hobby av meg. Å reparere, vedlikeholde og jobbe med kjøretøy er noe jeg liker å gjøre på både jobben og i fritiden. 

Image
Lisens
1

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg? 

– En vanlig arbeidsdag starter kl. 08.00 og varer til 16.00. Jeg starter med å gå gjennom alle papirer for dagens oppgaver. Jeg sjekker chassisnummeret på aktuelle kjøretøy hos vår leverandør, for å dobbeltsjekke kjøretøyets eier, og for å se om det er kjente feil eller mangler på kjøretøyet som må utbedres eller undersøkes. Etter det kjører jeg kjøretøyet inn på verkstedet, og begynner på jobben. I enkelte tilfeller tar jeg med kjøretøyet på en testtur, både før og etter reparasjonen, for å verifisere at problemet er løst. Ved en enkel service kjører jeg ikke kjøretøyene.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– For å jobbe med dette faget må du like motor og kjøretøy. Hvis du skal gå på skole for å bli motormekaniker, så er det to år med videregående skole på en motormekanikerlinje, og så er det to år i lære. Jeg ble motormekaniker gjennom å ta fagbrevet som privatist. Da måtte jeg dokumentere arbeidstiden ved bedriften og sende den til fylket. Jeg fikk så gå opp til skriftlig eksamen. Når denne var bestått, var det praktisk prøve. 

Våre leverandører krever også at teknikerne skal ta to eksamener i året, på de ulike merkene som vi har. Noen av kursene er på norsk, andre på engelsk. Det er derfor viktig å være, eller ville bli flink i engelsk, da det brukes mange engelske fagbegreper både på eksamener, i lærebøker og i instruksjonshefter.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Jeg tror mange mennesker kan jobben som motormekaniker, men det som kan være utfordrende er arbeidsstillingene i trange motorrom. Du må ha en sterk kropp for å takle ubehagelige sitte- og liggestillinger. Jeg jobber en del stående, liggende, på huk og på knær, fordi det er viktig å ha variasjon i arbeidsstillingene. 

Hva liker du best med yrket ditt?

– Det beste ved yrket er variasjonen. Du treffer stadig nye utfordringer, som utfordrer kropp og hjerne. Teknologien for kjøretøy er stadig i utvikling, og en må hele tiden følge med. Noe av det jeg liker best er også prøvekjøringen. Det å kunne kjøre seg en tur på fjorden under arbeidstiden, er noe som jeg virkelig liker. 

Hva liker du minst med yrket ditt? 

– Det jeg liker minst er saker som kommer opp på grunn av garanti på kjøretøy. Kunder har ofte urealistiske holdninger til at kjøretøy skal være i orden under en femåring garantitid, uten at de vedlikeholder etter serviceprogrammet til leverandøren. Båter og båtmotorer blir brukt under et ekstremt klima, noe som gjør at vedlikehold ikke er noe en bør gjøre, men må gjøre. Skal en ha fem års garanti på nye kjøretøy, må en ha fulgt serviceprogrammet til leverandøren. Det er dette punktet som jeg diskuterer mest med kundene om, og det som ofte gjør at en kan grue seg litt til kunden kommer – for du må kanskje fortelle kunden dårlige nyheter. Det å ikke ha vedlikeholdt kjøretøyet kan i verste fall bety defekt motor, noe som kan være veldig kostbart for kunden.

Image
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

- Yrket passer for de som liker å møte mennesker, bli utfordret og løse problemer på kreative måter. En må være forberedt på at det er alle slags mennesker man kan møte på, og at det kan være flere måter å løse et problem på. Jeg ville også anbefalt denne jobben til de som er små og smidige, fordi det er en fordel når man skal inn i trange motorrom. Å ha godte datakunnskaper er også en enorm fordel.

Leverandøren har ofte et verdensomfattende nettverk der fagarbeidere kan kommunisere, og dele erfaringer og kunnnskkunnskapegel er det teknikere som har opplevd samme problem som deg, og da kan en spare mye tid og arbeid på feilsøking, dersom du kan snakke med noen andre som allerede har løst problemet. 

For å ha denne jobben må man også være nøye på å bruke verneutstyr, fordi du jobber med mye olje, fett og støy.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

- Mulig–etene er mange innen yrket som motormekaniker. Teknologien går fremover i en rasende fart, så det blir flere og flere som fordyper seg innen et spesielt fagfelt. Det kommer stadig nye løsninger innen motorteknologi og framdriframdriftssystemerr mange nettbasnettbaserte kursn leverandør drifter, og tilbyr til teknikere.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

- Årslø–nen ligger mellom 450.000-500.000 kroner, men dette er uten overtid. Det er alltid mye å gjøre, så en kan jobbe så mye en kan og ønsker.

Hvordan er du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– Å finne seg en jobb som motormekaniker tror jeg er lett. Stadig flere folk bruker kjøretøy, ikke bare til jobb, men også som en hobby. Båtene blir dessuten bare større og dyrere, noe som krever mer vedlikehold av teknikere. Båtene er også ilagt mye mer elektronikk og strøm, og da kreves elektrikerkunnskaper. Vannscootermarkedet har eksplodert etter det ble lovlig i Norge i 2012, så her er markedet stort. 

Noe av det jeg liker best er også prøvekjøringen. Det å kunne kjøre seg en tur på fjorden under arbeidstiden, er noe som jeg virkelig liker. 
Du må ha en sterk kropp for å takle ubehagelige sitte- og liggestillinger.