Maskør og parykkmaker

Ida Frithioff fant drømmeyrket ved en tilfeldighet. Som maskør og parykkmaker får hun utnyttet sine kreative evner.
Maskør- og parykkmaker Ida Frithioff står foran en høy hylle, og lar den ene armen sin hvile på den mens hun smiler vennlig til kameraet. Hun har håret bak i en hestehale, og har på seg en blomstrete bluse.
Ida Frithioff, 36 år
Maskør og parykkmaker
Det Norske Teatret
Intervjuet er mer enn to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter intervjuet ble publisert.
«Å være kreativ er veldig viktig. Man må også ha gode samarbeidsevner.»
― Ida Frithioff
Publisert: 13.06.2022
«Å være kreativ er veldig viktig. Man må også ha gode samarbeidsevner.»
― Ida Frithioff
«Det er stadig nye teknikker og materialer, jeg går aldri lei. »
― Ida Frithioff

Hvorfor valgte du å bli maskør og parykkmaker?

– Tidligere jobbet jeg som servitør ved Operahuset i Oslo. Da jeg kikket gjennom vinduet til operaen og fikk se flotte overdådige utstillinger og store masker, tenkte jeg at det er der jeg skal være. Det gikk opp for meg at jeg kunne jobbe med noe kreativt, som jeg i utgangspunktet alltid har hatt lyst til. Jeg har for eksempel malt mye, og da jeg var yngre ville jeg bli skuespiller. Så det var ganske tilfeldig.

Image
Maskør- og parykkmaker Ida Frithioff står bak et slags dukkehode med parykk. Parykken har hvitt hår og er i en oppsats. Frithioff smiler til kameraet, og har på seg en blomstrete bluse. Hun har håret sitt i en hestehale.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg? 

– Jeg jobber turnus dag og kveld. På dagtid vedlikeholder jeg parykker og masker som er med i forestillinger, i tillegg til å lage nye til fremtidige produksjoner. Jeg prøvesminker, klipper og farger håret til skuespillere for å gi dem det rette utseendet for rollen. Når jeg har produksjonsansvar deltar jeg på produksjonsmøter med de andre avdelingene.

Åtte uker før premieren begynner vi å jobbe. Vi er med på leseprøver og samarbeider med kostymedesignere og scenografen. Noen ganger har de klare bilder på hvordan uttrykkene skal være, andre ganger er det vi som har ideene. Etter hvert faller det på plass. Vi er her til alle forestillinger, følger skuespillerne ut og sørger for at alt er som det skal. Vi hjelper dem også med skift underveis, noe som ofte skal gå veldig raskt. En skuespiller kan bli nødt til å skifte fra minimalistisk til overdådig, eller fra fæl heks til å være pen. Da er det mye som skal klaffe på kort tid.

Hva kreves for å kunne jobbe som maskør og parykkmaker?

– Selv har jeg fagbrev i maskør og parykkmakerfaget, men startet med sminkestudier, noe jeg tror mange gjør. Jeg gikk også på frisørskole i et halvt år for å ha med meg den biten. Etter det startet jeg som ekstrahjelp i operaen, og etter hvert fikk jeg lærlingplass her på Det Norske Teatret. Nå har jeg vært her siden 2017. Som lærling fikk jeg jobbe på «Book of mormon», og det var utrolig gøy å få ta del i en forestilling som var utsolgt i to år.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for? 

– Å være kreativ er veldig viktig. Man må også ha gode samarbeidsevner. Vi jobber tett med veldig mange, både skuespillere og ansatte i de ulike avdelingene. Man må være fleksibel, det er sene kvelder og mye jobb utenom ordinær arbeidstid. Det kan skje endringer eller uventede hendelser som gjør at du må finne en løsning på ting kjapt, og da gjelder det dessuten å være fokusert og løsningsorientert samtidig som du beholder roen. Det må være noe du virkelig vil, og du bør brenne for faget. Man blir ikke millionær som maskør og parykkmaker, du skal like det du gjør. Hvis du ikke har det kreative på plass, eller du vil ha en åtte til fire-jobb så er nok ikke dette yrket for deg.

Hva liker du best med å være maskør og parykkmaker? 

– At jeg møter nye utfordringer hele tiden, og får gjøre ting jeg aldri har gjort før. Det er stadig nye teknikker og materialer, jeg går aldri lei. Jeg liker å jobbe med et håndverk og ha likesinnede rundt meg. Å ha produksjonsansvaret og arbeide seg fram til de ferdige uttrykkene, er veldig gøy. Du får en eierfølelse til det du skaper, og det er en lettelse når premieren er vellykket og overstått.

Hva liker du minst?

– Det kan være vanskelig hvis noen er uenige i uttrykket jeg har sett for meg, og vi ha det helt annerledes. Også er ikke yrket alltid lett å kombinere med familieliv.

Image
Maskør- og parykkmaker Ida Frithioff sitter konsentrert ved arbeidsplassen sin og og lager en parykk på det som ligner et dukkehode. Frithioff har lysebrunt hår i en hestehale.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket? 

– Man kan jobbe innen TV og film, eller være frilanser. Du kan spesialisere deg og kun jobbe med parykker for eksempel, eller velge å undervise i det du kan. Flere jobber også i frisørsalonger.

Hva kan man forvente i lønn som maskør og parykkmaker?

– Har du utdannelse og erfaring kan du tjene mellom 450 000 og 550 000 kroner. Dette inkluderer gjerne overtid, kveldstillegg og en del ukurante arbeidstider.

Hvordan er sjansene for å få jobb som maskør og parykkmaker?

– Det er ikke så mange som utdanner seg til maskør og parykkmaker. Så har man først fått seg en lærlingplass eller eventuelt har en bachelorgrad, så er mulighetene for å komme seg inn på teater som ekstrahjelp eller vikar ganske store. Dette leder forhåpentligvis til en fast stilling etter hvert.