Markedsanalytiker

Som markedsanalytiker må du forstå tall, men også ha god innsikt i det menneskelige. Martin syns det er en fascinerende kombinasjon å jobbe med.
Portrettbilde av en mann i skjorte, blazer og med briller.
Martin Kløvrud, 31 år
Markedsanalytiker
TINE SA, Oslo
«Det er min oppgave å forenkle funnene, for så å presentere denne innsikten slik at vi kan bli enige om hvilke tiltak vi bør gjøre. »
― Martin Kløvrud
Publisert: 21.08.2023
«Det er min oppgave å forenkle funnene, for så å presentere denne innsikten slik at vi kan bli enige om hvilke tiltak vi bør gjøre. »
― Martin Kløvrud
«Jeg har alltid vært interessert i mennesker, og i denne bransjen får jeg se nærmere på hvorfor folk gjør som de gjør.»
― Martin Kløvrud

Hvorfor valgte du å bli markedsanalytiker?

– Det var litt tilfeldig at jeg ble akkurat det, men jeg studerte markedsføring hvor jeg hadde faget markedsanalyse, som interesserte meg veldig. Deretter tok jeg en mastergrad i markedsføringsledelse og fikk samtidig tilbud om å være trainee i et analysebyrå. Det gjorde at jeg ble enda mer fascinert av analysedelen.

Jeg syns det var spennende å skaffe innsikten som bedrifter og andre trenger for å ta gode og nyttige beslutninger. Ikke minst syns jeg den menneskelige delen av det var veldig interessant: Hva er det som påvirker oss, og hvordan?

Image
En mann i skjorte og briller holder en presentasjon med ryggen til en skjerm.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Den er veldig variert, og funksjonen min kan grovt sett deles inn i to. I den ene delen er jeg litt som en rådgiver. Jeg har mange møter med merkevaresjefer internt der vi diskuterer design, innovasjon, trender, konsepter og merkevareutvikling. Vi ser på hvordan vi kan styrke oss og bli bedre, så får vi analysebyråer til å utvikle undersøkelser ut ifra våre behov. Rapporten vi mottar fra disse undersøkelsene utgjør bakgrunnen for mange av våre avgjørelser og videre planer.

Den andre delen består av mye datainnsikt. Vi ser på alt fra makroøkonomiske forhold i samfunnet til smaksprøver med mål om å gi forbrukeren det de vil ha. Vi undersøker «helsen» til merkevarene våre, hvordan det står til med dem, og hva vi eventuelt bør gjøre annerledes. Det er mange faktorer som gjør at et produkt selger. Smak er selvsagt vesentlig, men det er også plassering i butikkene, emballasje, hvordan produktet markedsføres og mye mer.

I tillegg holder jeg workshops og presentasjoner. Det er min oppgave å forenkle funnene, for så å presentere denne innsikten slik at vi kan bli enige om hvilke tiltak vi bør gjøre.

I et stort selskap som TINE, er det mange mennesker å forholde seg til. Bare i markedsavdelingen som jeg er en del av, arbeider det nesten 100 mennesker.

Vi jobber veldig tverrfaglig. Møter er en stor del av hverdagen, både fysisk og digitalt. Det kan være møte med for eksempel produksjonsanlegget vårt i Stavanger eller med fageksperter som har utført smaks- og produkttester.

Hva kreves for å kunne jobbe som markedsanalytiker?

– Du bør ha god kompetanse innen markedsføring. Jeg har en bachelorgrad i markedsføring fra Markedshøyskolen og mastergrad i markedsføringsledelse fra Høyskolen Kristiania. Men det er ulike veier inn i yrket, og markedsanalytikere kan ha bakgrunn fra for eksempel statsvitenskap, journalistikk og kommunikasjon.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Jeg har alltid vært interessert i mennesker, og i denne bransjen får jeg se nærmere på hvorfor folk gjør som de gjør. Du bør nok ha den nysgjerrigheten i deg. Du må også være i stand til å ta ut hovedtrekkene i all informasjonen man får, se muligheter og omgjøre til tiltak.

Tall er en viktig del av arbeidet. Jeg likte ikke tall under oppveksten, men da jeg forsto hva de kunne brukes til, ble det spennende. Jeg tenker at det er noe man kan lære seg. Du bør også være nøyaktig i arbeidet.

Hvis du ikke liker å ha mye med mennesker å gjøre, er det kanskje ikke for deg. I dette yrket må du kunne snakke med folk og spørre dem rett ut hvorfor de gjør som de gjør. Du må forstå dem og prøve å finne ut hva man kan tilby.

Hva liker du best ved å være markedsanalytiker?

– Å få den helhetsoversikten over en kategori. For eksempel spesialost eller ost til kos. Å forstå hva folk liker, og hvorfor de kjøper det. Det krever mye arbeid, men da er det så mye lettere å jobbe med tiltak og å jobbe med produktene. Det gir en god følelse når man begynner å se strukturer og sammenhenger.

Hva liker du minst?

– Jeg er kreativ som person, og er blant dem som har måttet lære meg å være nøyaktig. Å rydde i datafiler er ikke veldig gøy. Men målet med jobben er å se helheten og ta ut informasjonen som har betydning, så man får motivasjon til å gjennomføre det. Jeg bruker å lytte til en god podkast eller musikk, så går det fint.

Image
En mann står foran en stor, rød bygning med logoen "Tine" på. Han har mørkt, kort hår og briller. Mannen har på seg en lys dressjakke, mønstrete skjorte og mørkeblå jeans. Over skulderen har han en veske, og rundt halsen bærer han et nøkkelkort. Mannen smiler til kameraet.
Lisens
1

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Akademia er et alternativ – å drive med undervisning eller forskning. Analysebyråer, institutter, konsulentselskaper, reklame- og mediebyråer er også naturlige steder for en markedsanalytiker å jobbe. Flere er også merkevaresjefer. Hvis du har gründerånd, kan du starte for deg selv.

Hva kan man forvente i lønn som markedsanalytiker?

– Da jeg startet i 2017, hadde jeg en årslønn på rundt 480 000 kroner. Så økte det ganske raskt.

Hvordan er sjansene for å få jobb som markedsanalytiker?

– De er veldig gode. Det er et stort behov, og jeg vet om mange som søker etter markedsanalytikere. Det er en viktig kompetanse i et felt som er i rivende utvikling.

Tilhørende utdanninger

Markedsføring

Markedsføring handler om å få en målgruppe til å kjøpe, eller bruke et produkt eller en tjeneste.

Finn studier
Kommunikasjon og markedsføring

Fordypningen omfatter fag som salg, kommunikasjon, PR, merkevarebygging, økonomi, markedsføring og forretningsutvikling. I tillegg finnes det tilbud innen digital markedsføring som design thinking, interaksjonsdesign, UX-design og sosiale medier.

Finn studier
Grafisk design

I grafisk design utvikler du profesjonelle visuelle konsepter og ideer som appellerer til forskjellige målgrupper. Du får opplæring i å lage alt fra magasinlayout til CD-cover, pakningsdesign og webdesign.

Finn studier
Kommunikasjon og medievitenskap

Utdanningene gir teoretisk og praktisk kunnskap innen ulike sider ved formidling, tekst og kommunikasjon.

Finn studier