Klesdesigner

Hvorfor valgte du å bli klesdesigner?
– Siden jeg var liten, har jeg alltid likt å lage ting. Gjennom familien min lærte jeg karding, hekling, søm og strikking. Før jeg var syv år, hadde jeg strikket min første genser.
Jeg fulgte et vanlig utdanningsløp med allmennfag og universitetet, men merket at jeg savnet håndarbeidet. Derfor tok jeg et utradisjonelt valg og sluttet på Universitetet for å begynne på Bergen Yrkesskole og lære skredderi. De jeg gikk i klasse med den gangen var voksne studenter som visste hvorfor de gikk på dette studiet og hva deres lidenskap var. De fleste av dem jobber nå med mote, skredderi, klesproduksjon, bunadsforskning og mønsterkonstruksjon på høyt nivå internasjonalt.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Dagene mine er varierte og sammensatte. I dag skal jeg kommunisere med de jeg samarbeider med på en utstillingsmesse i London, om en stol jeg og en annen designer har laget. Jeg skal også jobbe på et annet prosjekt, hvor Solberg Spinderi og Håndverk+ har invitert meg til å utforske og revitalisere klesplagget busserull. Før det skal jeg se på skisser.
Jeg skal også skrive og sende en rapport til Kulturrådet på vegne av et annet selskap jeg er medeier i. Dessuten skal jeg rydde i designstudioet og forberede meg til møter som jeg skal ha de neste dagene.
Andre dager kan være veldig dedikerte til noe spesielt. Hele forrige uke gikk til å forberede en utstilling som åpnet på torsdag. Andre ganger er det søm hele dagen for å bli ferdig med mange antrekk til en performance.
Jeg er også med å drive KIOSKEN, et visnings- og prosjektrom for kunstnere. Vi har kunstnere som deltar på vårt residency program. De følges opp når de kommer og jeg tar en prat med de om hva de trenger, og planlegger oppholdet og kommunikasjon på sosiale medier for promotering.
Hva kreves for å jobbe som klesdesigner?
– Jeg har gått på fagskolen Bergen Yrkesskole. Jeg vil anbefale at man har en sømutdannelse i bunn og deretter tar en form for designutdannelse, for eksempel på KHiO, OsloMet eller Esmod. Hvis man har mulighet, kan man reise ut.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Man må like å sy og ha en dyp interesse for klær, mote, kleshistorie og hva som skjer her og nå. Motebildet speiler tidene, og gode designere kommenterer samtiden gjennom arbeidet sitt.
Å ha interesse for psykologi, en kunstnerisk visjon og økonomisk sans er en fordel. Det er viktig å være nysgjerrig og tilegne seg kunnskap. Man kan fra ulike kilder: fra venner, gamle slektninger, YouTube eller spesielle kurs om trykkemetoder, strikking, ulike kurs i søm eller lignende. Jo mer man kan, jo bedre klarer man å uttrykke seg som designer.
Utenom det er det viktig å bygge opp et nettverk både gjennom samarbeid og ved å assistere folk i bransjen. Du må ta kontakt med andre, late som om du er tøff og tenke at det verste som kan skje, er å få et nei. Hopp i det, selv om det er ubehagelig. Etter hvert finner man samarbeid som er gjensidige, hvor begge parter synes det er gøy å jobbe sammen.
Det er også viktig å være en person andre vil ha inn i teamet sitt. Få ting gjort, være ordentlig og selvgående. Hvis man ikke skaper egne muligheter, blir det vanskelig å få til noe i yrket.
Hva liker du best med å være klesdesigner?
– Jeg trives med at jeg får jobbe med klær og utforske hva klær betyr for oss. Jeg prøver hele tiden å forstå mennesker og klær: hvorfor vi kler oss som vi gjør, hvordan vi speiler personligheten vår gjennom klærne våre og hvorfor det er plagg vi aldri ville brukt.
Jeg synes dette er interessant og har gjort flere garderobestudier for å finne ut mer om dette. Jeg jobber konseptuelt og bruker dette som utgangspunkt til å designe kolleksjoner. Før viste jeg kolleksjonene mine under London og Paris Fashion Week, og solgte klær i butikker i Japan, England, Italia og Skandinavia, men nå jobber jeg mer som kunstner og lager utstillinger i gallerier. Det har vært en fin reise.
Hva liker du minst?
– Det kan være utfordrende å ha en flytende inntekt. Noen ganger er det mange godt betalte oppdrag, andre ganger har jeg prosjekter med mindre finansiering som er veldig spennende faglig. For meg er det viktig å ha begge deler, både for å sikre lønnen min og for å utvikle meg og gjøre det jeg synes er interessant.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Her i Norge kan man jobbe for ulike merker. Norge er sterk innenfor møbel- og sportstøyindustrien. I tillegg finnes det muligheter innen TV, film, styling, teater, scene, dans og musikk. Jeg har også fått oppdrag innen næringslivet, som å designe arbeidstøy for bankansatte.
Man kan jobbe kommersielt eller kunstnerisk, og hvilke oppdrag man får, avhenger av personen og typen designer man er. Mange jobber for seg selv og selger egen kleslinje, enten heltid eller ved siden av en annen jobb. Jeg oppfordrer fremtidens klesdesignere til å prøve seg frem på ulikt design og åpne mange dører for seg selv.
Hva tjener man som klesdesigner?
– Det er vanskelig å si et konkret tall, det er veldig ulikt fra person til person. Jeg skaper min egen arbeidsplass, noe som betyr at lønnen avhenger av de oppdragene jeg får og prosjektene jeg søker støtte til. Noen oppdrag er bedre betalt enn andre. Kostymeoppdrag og kommersielle jobber pleier å være godt betalt.
Hvordan er sjansene for å få jobb som klesdesigner?
– Det finnes nok litt begrenset med faste stillinger her i Norge, men om man vil jobbe for et merke, anbefaler jeg at man så tidlig som mulig søker seg inn som trainee eller på interships.
Om man vil starte for seg selv er man avhengig av å bygge sitt eget navn. Jeg anbefaler relevant utdannelse, intership, å bli en del av et designermiljø og å vise frem arbeidet på nettsider og i sosiale medier. Ta initiativ til samarbeid med flinke folk rundt deg som kan bidra med musikk, foto, film osv. og gjør prosjekter og eventyr sammen. Slik starter du ditt eget kreative nettverk.
Tilhørende utdanninger
Tekstil - og klesdesign
Du lærer om idéutvikling og kreative prosesser, og du får forståelse for hvordan du kan jobbe med og bruke tekstiler på ulike måter.
Finn studierMote og design
Avhengig av hvilken retning du velger, kan du lære om om alt fra kreative prosesser innen motedesign, moteillustrasjon, søm og tekstillære, til markedsføring, PR og designhistorie.
Finn studier