Klesdesigner
Hvorfor valgte du å bli klesdesigner?
– Helt siden jeg var liten har jeg alltid blitt fascinert av hvordan klær kan vise hvem vi er på innsiden, og hvem vi ønsker å være. Da jeg var i starten av 20-årene drev jeg en moteblogg og ble veldig interessert i vintage. Jeg fant ikke de klærne jeg ønsket, og heller ikke klær som var fargerike nok.
Jeg lærte meg å sy gjennom gamle mønstre fra 50- og 60-tallet, og ble veldig opptatt av hvor viktig tekstilene er for plagget. Jeg har vokst opp med en mor som er tekstilkunstner, som også er veldig interessert i dette, derfor har jeg det litt i ryggmargen.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Jeg starter arbeidsdagen om morgenen med å lese e-post for å sjekke status på diverse leveranser. Leveransene jeg venter på kan være for eksempel prøver som er i produksjon i Italia eller belter til sommerkolleksjonen. Jeg jobber med ulike ting til ulike tider, og i perioder har jeg fullt fokus på bare design. Da lager jeg skisser.
Skissene skal bli til en teknisk tegning, og det er mye jobb. Det er en bruksanvisning til den som skal produsere plagget, og derfor må den være så nøyaktig som mulig. Underveis når prototypene lages ut ifra de tekniske tegningene, kan produsenten ha en god del spørsmål. Derfor holder man tett dialog under hele prosessen før prototypen sendes til prøving. Jeg mottar prototypen og prøver den for såkalt første fitting (prøving), deretter bruker jeg den over tid for å sjekke at alle sømmer ligger på riktig sted, og at materialkvaliteten er god nok for plagget jeg lager.
Det er ikke alle design som «overlever» denne prosessen, fordi overgangen fra skisse til ferdig plagg ikke fungerte slik som jeg hadde tenkt. Etter jeg har tilpasset prototypen har vi photoshoot, og plagget legges ut på nett for forhåndsbestilling. Etter at kunden har plassert bestillingen settes prototypen i produksjon, og sendes til kunden.
Hvis jeg ikke er i designperioden vil jeg typisk jobbe med markedsføring av merket mitt Color Vision. Dette innebærer å ta bilder til fremtidig innhold som skal publiseres på nettsider og sosiale medier, ta imot kunder i studio eller pakke ordre til nettbutikk og reise på messer. Jeg syr også mye klær til meg selv for å oppdage nye ting gjennom å sy. I tillegg jobber jeg som foreleser i sosiale medier og digital markedsføring ved Handelshøyskolen BI.
Hva kreves for å kunne jobbe som klesdesigner?
– Det krever mye vilje! Det krever mye å håndtere både det kreative og den administrative delen. Det er krevende å være designer, markedsfører, prosjektleder og selger på en og samme tid. Men det er desto mer givende!
For å drive et klesmerke må en ha noen kunnskaper om hvordan en bedrift skal drives, og en forståelse for økonomi. Markedsføringskunnskaper er også viktig i et så konkurransepreget marked. Grunnleggende sømkunnskaper er nødvendig for å kommunisere med produsentene. Selv har jeg en bachelor i markedskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI, og en Master i ledelse. Jeg er selvlært i søm og design, men har tatt en lang rekke ulike kurs.
En mulighet er å gå design og håndverk, og ta svennebrev i draktsøm. Man kan også ta klesdesign ved Kunsthøyskolen i Oslo. Mange har kanskje en bachelor eller master i kunst, tekstildesign eller arkitektur før de går inn i mote. Fordelen med dette er at man lærer hva som inngår i kreative prosesser, og man lærer viktige verktøy for å skape et godt design.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Det passer ikke for dem som liker forutsigbarhet og en 9–16 tilværelse. Det passer for dem som er motiverte, ønsker å skape noe unikt og er litt sta. De sier det tar ti år å bygge en bedrift, og da må du være forberedt på å stå løpet ut. Den typen motivasjon finner du på innsiden.
Hva liker du best med å være klesdesigner?
– Det å kunne sette mine tanker om hva klær er ut i verden, og å jobbe så mye med farge. Det er en fin opplevelse å møte kundene og se hvordan de stråler i klærne mine. Siden jeg også underviser i markedsføring gir det meg så stor glede å kunne bygge en merkevare. Jeg liker også veldig godt å reise, både for å besøke fabrikken og å dra på messer. Det er dessuten utrolig kjekt å møte så mange forskjellige mennesker fra ulike land.
Hva liker du minst?
– Å føre regnskapet. Derfor har jeg satt det ut til regnskapsfører slik at jeg slipper å bruke så mye tid på det.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Dersom en jobber som klesdesigner for sitt eget klesmerke får man mye prosjektledererfaring som kan komme til nytte senere i andre jobber. Dessuten kan man spesialisere seg på for eksempel yttertøy og sportsklær, og få jobb hos en av flere norske merker, eller man kan jobbe med kostymedesign for teater, dans eller film. Kostymedesign er komplekst og krever inngående historisk kunnskap også. Ønsker man å jobbe for de større motehusene må man til London, Paris eller USA.
Hva kan man forvente i lønn som klesdesigner?
– Det tar som sagt mange år å bygge opp en bedrift, og få mulighet til å ta ut lønn. Jeg jobber som foreleser og konsulent, slik kan jeg leve komfortabelt mens jeg bygger bedriften min. Jeg tror det er veldig viktig å ha en jobb ved siden av, på denne måten tar man ikke dårlige avgjørelser basert på penger.
Hvordan er sjansene for å få jobb som klesdesigner?
– Det vet jeg ikke så mye om, men det er sjelden jeg ser ledige stillinger. Derfor er det nok forståelig at mange starter for seg selv.
Tilhørende utdanninger
Tekstil - og klesdesign
Du lærer om idéutvikling og kreative prosesser, og du får forståelse for hvordan du kan jobbe med og bruke tekstiler på ulike måter.
Finn studier