Tilpasset opplæring for voksne
Tilpasset opplæring betyr å gjennomføre undervisning og vurdering med varierte metoder. Målet er at alle skal få lære mest mulig, tilpasset sine evner og forutsetninger.
Tilpasset opplæring betyr å gjennomføre undervisning og vurdering med varierte metoder. Målet er at alle skal få lære mest mulig, tilpasset sine evner og forutsetninger.
Tilpasset opplæring gjelder for elever, lærlinger, lærekandidater og voksne.
Er du ny i Norge?
Her kan du lese om opplæring for innvandrere
Undervisningen kan tilbys på heltid eller deltid, på dagtid eller kveldstid. Opplæring for voksne organiseres på flere måter, både på skolen, som nettundervisning eller som opplæring i bedrift.
Hvis målet ditt er å få en yrkeskompetanse (med eller uten fag-/svennebrev), finnes det flere måter å få dette på.
Du kan blant annet gjennomføre hele opplæringen i en bedrift, hele opplæringen på skole, eller gjøre en kombinasjon av disse.
Les mer om ulike veier til fagbrev her
Det er også mulig å få forkortet opplæringen med en realkompetansevurdering.
I opplæringsloven § 1-3 står det at opplæringen skal tilpasses evnene og forutsetningen hos den enkelte eleven, lærlingen eller lærekandidaten. Dette betyr at dersom du har lese, skrive og/eller regnevansker så har du rett til tilpasning i undervisningen, og i gjennomføring av prøver og eksamener.
Eksempler på tilpasning kan være lydbøker, stavekontroll, digitale hjelpeprogrammer og lengre tid på prøver og eksamener.
Hvis du har dokumentasjon på at du har lese- skrive-, og regnevansker, må du levere denne til skolen du går på. Hvis du har mistanke om at du har lese- og skrivevansker, må du gi beskjed til skolen, eller din veileder ved voksenopplæringen.
Les mer om tilpasning ved lese-, skrive- eller regnevansker på Nav's nettsider
Les mer om tilpasset opplæring på Utdanningsdirektoratets sider
Det er skolene selv som har ansvar for at de er fysisk tilgjengelige. Dette kalles universell utforming, som blant annet betyr at bygninger og utemiljøer skal være tilgjengelig for alle, uansett om man har nedsatt funksjonsevne eller ikke.
Dersom du har nedsatt funksjonsevne har du rett på tilrettelegging slik at opplæringen din ikke blir hindret eller begrenset på grunn av funksjonsnedsettelsen.
Hvis du har behov for fysiske tilpasninger av undervisningsrom eller lignende, må du opplyse om dette når du søker skoleplass. Det er fordi fylkeskommunen og skolen trenger tid til å gjøre innkjøp, bygge om og gjøre tilpasninger slik at alt er på plass til skolestart. Fysiske tilpasninger kan være aktuelt hvis du for eksempel sitter i rullestol, er hørselshemmet, synshemmet eller har behov for spesielt datautstyr.
Har du noen spørsmål som du ikke har fått svar på? Snakk gratis med en veileder. Husk at ingen spørsmål er dumme!