Lycée Edouard Herriot i Lyon
Hvert år tas 8 norske elever opp til 3-årig videregående skole ved Lycée Edouard Herriot i Lyon.
Hvert år tas 8 norske elever opp til 3-årig videregående skole ved Lycée Edouard Herriot i Lyon.
Den norske seksjonen ved Lycée Edouard Herriot ble opprettet i 1989. I 2015 ble det for første gang tatt opp norske gutter ved skolen. Tidligere har det kun vært skoleplasser til norske jenter. Skolen har ca. 1 250 elever.
Skolen ligger i sentrum av Lyon. Bygningene er over 100 år gamle, men godt vedlikeholdt.
I løpet av første trimester ved skolen vil de norske elevene få intensiv undervisning i fransk og dermed ikke følge den normale franske undervisningen. Full integrering i franske klasser skjer som regel etter første trimester. Ekstraundervisning opprettholdes i enkelte fag, blant annet fransk.
Lyon ligger i den sørlige del av Frankrike og er Frankrikes tredje største by med ca. 500 000 innbyggere. I "Stor-Lyon" er det over 2 millioner innbyggere. Byen ligger ved sammenløpet av Saône og Rhône, og er en viktig handelsby.
Byen har tre universiteter, ENS og INSA, teknisk høgskole og flere vitenskapelige og kulturelle institusjoner. Ett av universitetene har en skandinavisk seksjon.
Skolen har ikke eget internat, men de norske elevene får plass på et internat rett ved skolen. Her bor elevene på enkeltrom.
Førsteårselevene bor på internatet i ukedagene, og her spiser de frokost og middag. Lunsj spiser de i skolens matsal.
Som ved alle franske internat for skoleelever er det strenge regler for å forlate internatet på kveldstid.
I helgene bor førsteårs-elevene i vertsfamilier.
Andre -og tredjeårselevene bor i leiligheter i den samme bydelen som skolen ligger i. Elever som bor i egen leilighet kan spise lunsj på skolen noen dager i uken.
Det er muligheter til å drive med fritidsaktiviteter på skolen, blant annet teater, fotball, dans, badminton, volleyball og skoleavis. Norskseksjonen disponerer et eget rom på skolen, hvor det finnes norske og franske bøker, norske aviser og en stasjonær datamaskin.