Nøkkelinformasjon

Kristianias logo
Kristianias logo

Lærested

Studiested

Nettstudier

Nivå

Fagskolestudium

Studiepoeng

30.0

Semester

2

Studieform

Nettstudium

Studietempo

Deltid

Godkjenninger

  • Nokut
  • Lånekassen

Om studiet

Ønsker du å jobbe med markedsføring på nett? Da er dette studiet for deg!

I dag starter de aller fleste kjøpsprosessen på internett. For å lykkes med digital markedsføring, kreves det tilstedeværelse og god synlighet i digitale kanaler, og evne til å kommunisere effektiv med kundene gjennom hele kjøpsprosessen.

Digital markedsføring er en yrkesrettet praktisk utdanning innen markedsføring og produksjon av innhold til ulike digitale flater. Utdanningen gir en breddeinnføring i fagområdet, og gir deg kompetanse i god og målrettet bruk av bedriftens egne og betalte kanaler. 

Med denne utdanningen vil du være en aktuell kandidat hos private og offentlige bedrifter, mediebyråer, reklamebyråer og andre bransjer hvor markedsføring står sentralt.

Hva lærer du?

Som en del av studiet vil du blant annet lære å utforme nettsider og spre budskap gjennom digitale kanaler, deriblant e-post, søkemotorer og sosiale medier. 

Du vil bli kjent med sentrale begrep og modeller innen markedsføringsfaget, lære å produsere innhold til ulike digitale kanaler og å bruke utvalgte digitale verktøy og kanaler. 

Gjennom studieåret vil du jobbe med praktiske caseoppgaver, møte forelesere fra bransjen, og lære hva som kreves for å lykkes med markedsføring på nett.

Du vil blant annet få en innføring i: 

  • Innholdsmarkedsføring
  • SEO og annonsering på digitale plattformer
  • Mål, analyse, lønnsomhet og budsjett
  • Digital strategi

Utdanningen vil sette deg i stand til å utarbeide en markedsføringsplan og selvstendig gjennomføre mindre kampanjer på digitale plattformer. Studiet er praktisk og yrkesrettet og du kan gå rett inn i en jobb i en bransje i rask utvikling.

Undervisningsopplegg

Utdanningen gjennomføres nettbasert og er organisert som en kombinasjon av selvstudier og ukentlige, nettbaserte samlinger hvor lærer og studenter møtes. Undervisningen foregår på kveldstid og det er mulig å kombinere utdanningen med jobb.

Skolens pedagogiske modell baserer seg på at læring gjennom egenarbeid, oppgaveløsing og dialog og diskusjon med medstudenter kombineres med støtte og oppfølging fra lærere og skolen. Aktivitet, samhandling og kommunikasjon er sentrale elementer i utdanningen. Gjennom arbeidskrav, selvtester og andre praktiske oppgaver oppfordrer skolen studentene til høy grad av aktivitet, og til å følge den normerte studieprogresjonen. Den normale studietiden en student bør forvente å bruke er 20 timer per uke, inklusive tid som medgår til nettsamlinger. Totalt 200 timer fordelt på 10 uker.

Læringsplattformen Canvas fungerer som studentenes klasserom og gir oversikt over studiet. Her finnes planer som viser hva som skal gjennomgås hver uke med læringsutbyttebeskrivelser, lærestoff og læringsaktiviteter. Plattformen gir også tilgang til studieplan, læremidler, bakgrunnsstoff, arbeidskrav og andre oppgaver, samt diskusjonsforum. Gjennom læringsplattformen kan studentene kommunisere med lærer, medstudenter og administrasjon.

Ved studiestart introduseres studentene for utdanningens innhold og læringsutbytte. Det gis en generell innføring i studieteknikk gjennom programmet «Lær å lære» med øvelser hvor studentene kan gjøre seg kjent med læringsplattformen og de mest brukte funksjonene. Hvis studenten ikke er fortrolig med bruk av digitale verktøy som Word, Excel og PowerPoint anbefaler vi sterkt at de også tar kurset «Grunnleggende innføring i Office-pakken» for å redusere terskelen for levering av oppgaver og gjennomføring av eksamen.

 

Opptakskrav

For å bli tatt opp som student på denne utdanningen må du oppfylle ett av følgende opptakskrav:

ELLER

  • Realkompetanse for fagskole:
    • Minimum 23 år i løpet av opptaksåret
    • Med realkompetanse menes all formell og ikke formell kompetanse som søker har opparbeidet seg gjennom skolegang, arbeid og fritid (f.eks. lønnet/ulønnet arbeid, verneplikt, folkehøyskole og frivillig arbeid/tjeneste).
    • Arbeidsattester må inneholde start- og sluttdato samt stillingsprosent/timetall.
    • Søker må dokumentere norskkunnskaper tilsvarende kompetansemålene i vg1 studieforberedende, vg2 i yrkesfaglig utdanningsprogram, eller språkprøve tilsvarende nivå B2.

Lånekassen
Studiet kvalifiserer for støtte hos Lånekassen.

Karrieremuligheter

I dag har de aller fleste bedrifter en egen markedsavdeling eller behov for eksperter som markedsfører bedriften i forskjellige digitale kanaler. Du kan også jobbe som konsulent i et byrå eller i egen virksomhet.

Etter endt utdanning kan du jobbe med flere felt innenfor digital markedsføring. Stillinger som «digital markedsfører» og «digital rådgiver» er blant de vanligste for studenter som har gjennomført denne utdanningen.

Aktuelle arbeidsområdene vil være:

  • SEO (søkemotoroptimalisering)
  • Annonsering (f.eks. Google AdWords og Facebook Business Manager)
  • Sosiale medier
  • Innholdsmarkedsføring
  • Analyse (f.eks. Google Analytics)
  • Markedsplanlegging

Kvalifikasjon/tittel

Digital markedsfører

Alle utdanninger innen