Hjulutrustningsreparatør Tommy Haukland sitter i ekspedisjonen på jobben sin med felger på veggen hengende bak.

YrkesintervjuHjulutrustningsreparatør favoritt ikon

Tommy Haukland har hobbyen sin som jobb. Han er teknisk leder for et verksted og har mye kundekontakt.

Tommy Haukland
28 år
Hjulutrustningsreparatør
Tempe Dekkservice AS, Trondheim

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg har vært i bilbransjen siden jeg var 12 år. Da som utplassering via skolen. Ganske snart fikk jeg også feriejobb på et verksted og fotfulgte en av mekanikerne der. Da jeg etter hvert skulle velge retning på videregående, sto det mellom TIP og IKT. Jeg søkte og fikk plass på begge linjer, men ettersom det allerede da var mye elektronikk i biler, ble det til at jeg valgte TIP. Da fikk jeg litt av begge deler. Da vi skulle ut i praksis på TIP, viste det seg å være vanskelig å få utplasseringsplass som bilmekaniker, og jeg endte på delelageret til Mercedes. Etter fjorten dager i praksis, fikk jeg tilbud om lærlingplass hos dem, som reservedelslagerekspeditør. Jeg takket ja til plassen, og tok ett år av lærlingløpet hos dem. Jeg trivdes ikke så godt der, så jeg tok muligheten da det dukket opp dukket opp en lærlingplass som hjulutruster hos Lade Dekkservice. Arbeidsgiveren la også til rette for at jeg kunne følge den ekstra teoriundervisningen jeg måtte ha. 

hjulutruster2_ehmurvold.jpg

Hjulutrustningsreparatør Tommy Haukland skifter dekk på en personbil.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Hvordan arbeidsdagen for en hjulutruster er varierer etter hvilket firma man jobber i, om det er tunge eller lette kjøretøy og lignende. Her hos oss tar vi imot personbiler og det er mest hjulskift det går i. Mange kunder velger også å benytte seg av dekkhotellet som vi har her.
Jeg er teknisk leder for verkstedet, og må blant annet sørge for at alle HMS-krav følges. Det er strenge krav til sikkerhet. Alle må vite hva de gjør og ha nødvendig sertifisering. Vi jobber med tungt utstyr og maskiner, så det kan fort skje uhell. Jeg har aldri vært ute for noe, bortsett fra at jeg fikk et dekk i hodet en gang. Da ble det rett på legevakta, men det gikk heldigvis bra. 

I tillegg til dekkskift, gjør vi hjulstillingskontroller, sjekker bremser og kan reparere dekk. Jobben medfører mye kundekontakt, og har mye kundeoppfølging. 

Vi har også utsalg av dekk, felger og annet utstyr her i butikken, og i nettbutikk. Jeg ekspederer mange av disse ordrene og sørger for å oppdatere nettbutikken. Det blir en del e-poster å besvare i forbindelse med dette. Vi har Skandinavias største utvalg av felger, og mange av kundene er over gjennomsnittlig interessert i dette. Dekk er også et område som er stadig i utvikling. Jeg har fått være med på flere turer med dekkgrossister, blant annet til Roma og Tyskland. Det gir sertifisering på spesielle typer dekk. Det er lærerikt, det er utrolig hvor mye data som finnes i en gummiklump!

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– For å ta fagbrev som hjulutruster må du gå to år på skole og fullføre to år som lærling.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Man må ha interesse for dekk og bil om man skal jobbe med dette. Så har man ikke det, passer det ikke. 

Hva liker du best med yrket ditt?

– Jeg har hobbyen min som jobb. Jeg er bilnerd på fritida også. Dette er både en utfordrende og artig jobb. Alle modeller er forskjellige, så det er hele tiden noe å lære.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Det må være varetellingen.

hjulutruster3_ehmurvold.jpg

Hjulutrustningsreparatør Tommy Haukland bruker maskin for å fjerne dekk fra felg på bildekk.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?

– Man er nødt å være i bra fysisk form. Selv om vi har maskiner blir det en del tunge løft i løpet av en dag. En forutsetning er også at man er interessert i bil! Man må også kunne regne. En del av jobben er å regne på last, for type dekk, bremser og lignende. Det går på sikkerhet.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– En hjulutruster kan få jobb på bilverksted eller hos bilforhandlere.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Lønnen kan variere etter hvor man jobber og ulike tillegg. Den følger vanligvis samme nivå som en bilmekaniker, med en startlønn på mellom 360 000 og 400 000 kroner i årslønn.

Hvordan er du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

– En hjulutruster kan få jobb på dagen om han vil. Det er mer populært å bli bilmekaniker, og hjulutrustningsyrket sliter på grunn av at det er mangel på faglærte. Noe av forklaringen på det er at det dessverre er en del som ikke består fagprøven. Det fører til at det blir brukt en del ufaglærte rundt omkring, eller bilmekanikere, som har minimalt med opplæring i hjulutrusterfaget.

Tekst:
Eva Hilde Murvold
    • For å ta fagbrev som hjulutruster må du gå to år på skole og fullføre to år som lærling.
    • Jeg har hobbyen min som jobb. Jeg er bilnerd på fritida også.
    • En del av jobben er å regne på last, for type dekk, bremser og lignende. Det går på sikkerhet.

Yrkesbeskrivelser

Utdanningsbeskrivelser