Tilrettelegging i læretiden
Slik fungerer det.
Slik fungerer det.
Tilrettelegging i læretiden gjelder deg som har redusert arbeidsevne i korte eller lengre perioder. Det kan være aktuelt hvis du for eksempel har manglende språkkunnskaper, lærevansker, ADHD eller lese- og skrivevansker. Det kan også gjelde deg som bruker rullestol, har en skade, opplever sorg eller har en psykisk sykdom.
Tilrettelegging betyr at arbeidsoppgavene er lagt opp slik at du klarer å gjennomføre de med det utgangspunktet du har. Det kan være endringer i arbeidstid, oppgaver, fysisk miljø eller utstyr. Noen kan også ha behov for ekstra tid under fag- og svenneprøven. Du avtaler med arbeidsgiver hvordan arbeidet og arbeidshverdagen skal være tilrettelagt.
Hvis du har behov for tilrettelegging i læretiden, er det viktig at du forteller dette til arbeidsgiver så tidlig som mulig. Bedriften du er i lære hos har nemlig plikt til å legge til rette for deg, men bare hvis du forteller hva du har behov for.
Det kan være lurt å snakke med opplæringskontor, fagopplæringskontor eller en rådgiver på skolen før læretiden, slik at dere kan kartlegge dine behov.
Det finnes alternativer til fullt fag- eller svennebrev. Lærekandidatordningen kan være et aktuelt for deg som vet at det kan bli vanskelig å få full yrkeskompetanse. Denne veien kan bygges videre til yrkeskompetanse, altså fullt fag- og svennebrev.
Praksisbrevkandidatordningen kan være et alternativ for deg som har lite motivasjon, og ser det kan bli vanskelig å fullføre et fag- eller svennebrev. Dette er en mer praktisk opplæring, og du kan bygge videre til yrkeskompetanse senere.