Oppførsel på jobb

Hva bør du gjøre, og hvordan bør du oppføre deg på jobb?

Tre kolleger snakker sammen på arbeidsplassen sin

Som ansatt vil du ofte jobbe i et miljø med andre kolleger. Din arbeidsinnsats og oppførsel på jobb vil derfor påvirke andre rundt deg. 

Reglene for hvordan man skal oppføre seg på jobb vil kunne variere litt fra arbeidsplass til arbeidsplass. Sett deg inn i hva som gjelder på din jobb ved å snakke med arbeidsgiver eller en kollega.

Arbeidsmiljø

Arbeidsmiljø er en stor del av arbeidshverdagen. Som ansatt bidrar du til arbeidsmiljøet for deg og de rundt deg. Å vise respekt og forståelse for kollegene dine er viktig. Når andre trives på jobb, vil du også få en bedre opplevelse av arbeidshverdagen.

Vær hyggelig

Vær hyggelig med dine kolleger og vis at du har vilje til å arbeide. Enkle grep som å hilse når du kommer på jobb, og slå av en hyggelig prat i pausene kan bidra til at andre føler seg sett, og at du får et bedre forhold til kollegene dine.

Be om hjelp

Hvis du får beskjed om å gjøre en oppgave du ikke er helt trygg på, kan du spørre arbeidsgiver eller en kollega om hjelp. Det er ingen som forventer at du skal kunne alt, men kolleger og arbeidsgiver liker ofte at du har en positiv holdning når du er på jobb. Å vise vilje til å lære er også en god egenskap. 

Attest

Hvis du gjør et godt inntrykk på jobben kan du få en god attest. En attest er et dokument som du får fra arbeidsgiver når du slutter i en jobb. Dersom du har gjort en god jobb kan arbeidsgiver anbefale andre å ansette deg. Både arbeidet og ditt bidrag til et godt arbeidsmiljø vil bidra til en god attest. En god attest er bra å ha hvis du skal søke ny jobb senere.

Sist oppdatert: 30. november 2023