Hvordan søke jobb
Hvor du finner jobb og hvordan du søker.
Hvor du finner jobb og hvordan du søker.
Ofte søker man på stillinger som er utlyst. Det vil si at bedriften har lagt ut en annonse om at de trenger flere ansatte. Dette kalles stillingsannonse. I stillingsannonsen skal det stå noen kvalifikasjonskrav. Det kan for eksempel være at du må ha fullført videregående, ha førerkort, eller at du har jobbet med noe lignende før. Stillingsannonser kan man finne for eksempel på finn.no, arbeidsplassen.no eller på bedriftens egne nettsider.
I stillingsannonsen står det forklart hvordan du søker på jobben. Noen bedrifter bruker egne skjema hvor du må opprette en profil og fylle inn informasjon fra CV og søknadstekst. Andre vil at du sender CV og søknad på e-post. Hvis det er noe du lurer på om søknadsprosessen eller jobben, er det lurt å ta kontakt med den som står oppført som kontaktperson i annonsen.
Det er mulig å kontakte bedrifter uten at de har lyst ut noen ledige stillinger. Du kan ringe, sende CV og søknad på e-post, eller gå innom. Bruk gjerne nettverket ditt og spør om noen du kjenner vet om bedrifter som trenger flere ansatte. Ledige stillinger lyses ikke alltid ut i stillingsannonser.