Dine plikter på jobb

Informasjon om dine plikter i arbeidslivet.

Som ansatt har du visse plikter som det er forventet at du oppfyller.

Pass på tiden

Du må komme tidsnok på jobb, og si ifra og levere egenmelding hvis du er syk. Regler for hvordan du gjør dette varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass. Det er derfor viktig at du setter deg inn i hva som gjelder der du jobber.

Innsatsen din

Som ansatt på en arbeidsplass er du en del av en større helhet der din innsats er viktig for at ting skal fungere. Når du er i jobb, påvirker fravær og skulking av oppgaver kollegaene dine. Det går altså ut over noen andre enn bare deg selv. Dette er kanskje den største forskjellen på skole og arbeid.

Holdningen din

På jobb forventes det at du prøver å utføre oppgavene dine så godt du kan. Arbeidsgiver og kolleger vil sette pris på at du har en positiv holdning når du er på jobb. Snakk med arbeidsgiver eller en kollega som det er noe du er usikker på. Husk at alle har nytte av at du skal lykkes og trives i jobben.

Sist oppdatert: 30. november 2023