Gjennomgått i samarbeid med Faglig råd for frisør, blomster, interør og eksponeringsdesign 28. desember 2024

Eksponeringsdesigner

Eksponeringsdesignere lager konsepter, utstillinger og messestander.

Arbeidsoppgaver

Eskponeringsdesigneren sørger for å fremme produkter, merkevarer og tjenester, i tillegg til å profilere bedrifter og arrangementer.

eksponeringsdesignere designer alt fra salgsutstillinger i butikkvinduer og messeområder for bedrifter, skoler eller organisasjoner, til logo og kulisser. I tillegg til markedsføring kan eksponeringsdesignerens arbeid være knyttet til museumsformidlingkulturformidling og informasjons- og kommunikasjonsarbeid.

Vanlige arbeidsoppgaver for eksponeringsdesigneren:

  • utvikle ideer og konsepter
  • definere målgrupper
  • produsere skisser og presentasjonstegninger
  • bygge modeller
  • velge tekniske løsninger og se til at løsningene er funksjonelle
  • ansvar for bestilling av utstyr og materiell, som for eksempel skilt, tapeter, tekstiler og andre effekter
  • monteringsledelse: ha ansvar for helheten i utstillingen

Eksponeringsdesigneren jobber tett med oppdragsgivere og underleverandører for å skape et best mulig resultat. Mange spesialiserer seg innenfor en eller flere typer arbeidsområder. Eksponeringsdesignere jobber ofte med butikkeksponering og skaper kreative uttrykk i butikkvinduer og kjøpesentre.

Hvor jobber eksponeringsdesignere?

En eksponeringsdesigner kan jobbe frilans eller være ansatt, da oftest hos varemagasiner, butikkjeder, museer, evenements-, reklame- eller arkitektbyråer eller hos firmaer som driver med messeprofiler og utstillingsdesign. Ofte brukes stillingstittelen eksponeringsdesigner om de som jobber med utstillinger i butikkvinduer eller på salgsmesser.

Hvordan er det å jobbe som eksponeringsdesigner ?

En mann med svart t-skjorte og kort hår og skjegg

Eksponeringsdesigner

Nicolai Hjelle

­– I denne jobben må du være tålmodig og nøyaktig under press. Det er raske kreative prosesser og korte tidsfrister som du må mestre på en bra måte, sier Nicolai.
Portrettbilde av utstillingsdesigner Joachim Høegh

Utstillingsdesigner

Joachim Høegh

– Vi har en unik kompetanse som gir muligheter i mange bransjer, forteller Joachim.

Viktige egenskaper for en eksponeringsdesigner

Eksponeringsdesignere må være kreative og ha evne til nytenkning. De bør være flink til å visualisere, både to- og tredimensjonalt, og ha sans for form, farge og estetikk. Det er en fordel at å være praktisk anlagt.

Det er også spesielt viktig å ha teknisk forståelse, fordi mye av jobben dreier seg blant annet om lys- og lyskontroll, digital styring av lyd, bilde og opplevelse. Eksponeringsdesigneren må vite mer enn kunden om digitale og tekniske muligheter og må derfor alltid holde seg oppdatert om denne utviklingen.

Hva tjener eksponeringsdesignere?

Hvordan utdanner du deg til eksponeringsdesigner ?

Utdanning til fagarbeider er et yrkesfaglig løp i videregående opplæring. I 2020 ble navnet på den videregående utdanningen endret fra utstillingsdesign til eksponeringsdesign. 

Det er også vanlig å gå på en designhøyskole, arkitekthøyskole eller kunsthøyskole for å få jobb som eksponeringsdesigner. 

Videreutdanning

Grafisk design
Fagskole
Se utdanninger og steder

Hva jobber eksponeringsdesignutdannede med?

  • 416505 - Eksponeringsdesign, Vg3, grunnkompetanse
  • 416504 - Eksponeringsdesign, Vg3
  • 416501 - Utstillingsdesign, Vg3

Bedrifter: Hvor jobber eksponeringsdesignere?

Her finner du en oversikt over bedrifter som har stillinger i dette yrket eller lignende yrker. Dette kan være nyttig for den som leter etter arbeidsplass, læreplass eller hospiteringsplasser. Oversikten kan også være nyttig for skoler som vil finne bedrifter de kan samarbeide med.

Bedrifter med eksponeringsdesignere

Vigo

Informasjon om løpende lærekontrakter og godkjente lærebedrifter hentes fylkesvis fra Vigo. Alle landets fylker har inngått en driftsavtale med Vigo og Utdanning.no for å få denne informasjonen presentert våre nettsider.

Vi henter nye data fra Vigo og oppdaterer informasjonen om lærlinger og lærebedrifter hver natt.

NAV

Arbeidslivsinformasjon får vi fra Nav sitt Arbeidsgiver- og arbeidstakerregister (Aa-registeret).

Arbeidsgivere plikter å registrere sine ansatte i Aa-registeret, blant annet med riktig stillingstittel. Det er 9000 ulike stillingstitler (STYRK-koder) å velge mellom. Noen yrker har mange detaljerte og dels overlappende underkategorier, eksempelvis rørleggere, og andre yrker mangler en egen kategori, eksempelvis hematologer. Dette betyr at det alltid vil forekomme noen unøyaktigheter og feilregistreringer.

Vi har knyttet flest mulig av Nav sine 9000 stillingstitler opp mot 600 yrkesbeskrivelser på Utdanning.no. Dette er en manuell prosess og feil kan forekomme. Vi jobber kontinuerlig med å kvalitetssikre disse koblingene og tar gjerne imot innspill.

Noen stillingstitler fra Aa-registeret er koblet til mer enn én yrkesbeskrivelse. Stillingstittelen "Spesialarbeider (Snekker)" er for eksempel knyttet opp mot yrkene "Møbelsnekker", "Trevaresnekker" og "Industrisnekker". Om en legger sammen stillingstall for disse enkeltyrkene vil det samlede stillingstallet bli for høyt.

Vi innhenter nye data fra Aa-registeret og oppdaterer arbeidslivsinformasjonen slik at vi har nye data på morgenen den 13. i hver måned

  • 3471142 - EKSPONERINGSDESIGNER
  • 3471139 - UTSTILLINGSDESIGNER
  • 3471125 - DEKORKONSULENT
  • 3471123 - SKILTDEKORATØR
  • 3471121 - BUTIKKDEKORATØR
  • 3471101 - DEKORATØR

Andre yrker

En mann desginer på en pc

Mediedesigner

Mediedesigneren jobber med visuell kommunikasjon gjennom design og produksjon av medierelaterte produkt fra nettsider til plakater.
En mann arbeider ved en pult.

Art director

En art director utvikler ideer og konsepter for reklame, TV og radio.
Mediegrafikeren sitter foran en dataskjerm og utarbeider grafikk.

Mediegrafiker

Som mediegrafiker jobber du med utforming og produksjon av visuell kommunikasjon.
Profileringsdesigner klargjør folie til bil

Profileringsdesigner

Profileringsdesigneren lager og monterer informasjonsskilt, profileringsløsninger for bedrifter og reklame på transportmidler.
En mannlig markedssjef peker på en post-it lapp på et whiteboard.

Markedssjef

Markedssjefen har ansvaret for markedsplaner og markedsaktiviteter i en bedrift.
Kommunikasjonsrådgiver i møte.

Kommunikasjonsrådgiver

En kommunikasjonsrådgiver har ansvaret for å kommunisere bedriftens budskap gjennom sosiale medier, nettsider, pressen og andre typer media.
Illustrasjonsbilde av kvinne utenfor kirke.

Kirkeverge

En kirkeverge er øverste administrative leder i et kirkelig fellesråd.
Markedsfører viser fram planar på et møte.

Markedsfører

En markedsfører utarbeider, former og lanserer kampanjer for bedrifter.
En sminkør sminker øynene til en jente som sitter i en stol

Sminkør

En sminkør er en fagperson som arbeider med sminke, hår og parykker.
Påbegynt vevarbeid

Håndvever

En håndvever vever tekstiler.
En naturguide peker på noe til turfølget

Guide

Som guide leder du omvisninger for besøkende.
Ung kvinne med rosa t-skjorte og kort, mørkt hår prater mot et kamera

Influenser

Influensere jobber med markedsføring i sosiale medier på vegne av ulike annonsører.